Pony ontzettend bang van stilstaande auto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Pony ontzettend bang van stilstaande auto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 07:20

Gisteren ging ik weer eens rijden en stond er naast onze bak een auto. alleen mijn pony is als de doods voor stilstaande auto's(rijdende auto's,tractors,busjes enz vind ze niet eng).
Ik probeer haar dan op een volte te zetten en haar er dan naar toe te duwen of haar even te laten kijken maar dan schrikt ze en springt weg. Ik heb het idee dat het aan de weerspiegeling ligt of dat ze zich zelf ziet in de auto.
Vooral met buitenrijden is het lastig want ook als je een winkel hebt met een grootte etalage vind ze het eng en je kunt niet normaal door het dorp heen rijden aangezien dat ik dan gewoon een file van auto's achter me aan heb.

dolor

Re: Pony ontzettend bang van stilstaande auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:33

laat haar eens rustig snuffelen aan de auto en laat haar zichzelf maar eens bekijken. misschien ziet ze het daarna niet meer als iets engs. het paard in de auto lijkt voor haar namelijk steeds groter te worden, omdat ze dichter bij komt. misschien vindt ze dat eng. en in de etalage ruit kan je het zelfde doen, als je daar de ruimte voor hebt. of neem iemand mee, waarvan je zeker weet dat je paard diegene vertrouwt. en als je paard het dan eng vindt laat diegene er heen lopen en dan ziet ze dat het niet eng is en wil ze diegene misschien wel volgen. het zal waarschijnlijk niet in een keer gebeuren, het zal wat tijd nodig hebben. maar met een beetje geduld kom je meestal al erg ver.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:41

Thnx dolor, Ik probeer der nu al rustig er heen te krijgen want ze vertrouwd nog niet echt iemand(ze is verwaarloosd en ben haar nu aan het opknappen)dus de enige waar ze een beetje vertrouwen in heeft is in mij en in degene die haar voert en buitenzet.
Voor de rest is ze wel super braaf maar echt vertrouwen doet ze nog niet echt iemand.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:51

Waarom zou je met je pony door het dorp willen rijden, langs etalages enzo?

Eerlijk gezegd lijkt me dat dus niet zo´n probleem. Neem verder eens de tijd om deze pony aan stilstaande auto´s te leren wennen. Zet er eentje een paar dagen geparkeerd en zichtbaar vanaf stal en wei. Laat het paard een los in de bak met een auto ernaast, als dat beter gaat dan pas onder het zadel. Geef het paard de kans om te wennen aan dat enge ding etc. Lachen

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:28

Laat haar er inderdaad rustig aan wennen, gewoon los in de bak en een auto ernaast parkeren. Daarna aan een halster meenemen dat je haar vasthoud en dan kan je het eens onder het zadel proberen. Ook goed belonen als ze rustig blijft of in ieder geval niet wegspringt..
Succes

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:53

Ik zou eerst het vertrouwen van je pony proberen te krijgen (thuis), voordat je er mee naar buiten gaat. Je weet natuurlijk nooit wat er in het verleden is gebeurd en het kan gevaarlijk voor jou, je pony en omstanders zijn als ze ineens niet meer te stoppen is. Zorg ervoor dat je pony alleen maar positieve ervaringen op zal doen met dingen die weerspiegelen. Inderdaad, een (oude) auto parkeren naast de bak en haar los in de bak zetten, er rustig langs lopen met haar en er voor zorgen dat ze kan ruiken en kan vluchten.
Heeft ze trouwens ook 'last' van bakspiegels die zon weerkaatsen?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 07:17

De reden dat ik door het dorp heen moet is omdat er bijna geen andere weg is om naar de ponyclub toe te gaan waar ik les krijg.
De andere weg is er eentje die enorm druk is en als ze daar schrikt wil ik er liever niet aandenken wat er kan gebeuren.
Of ze bang is van bakspiegels waar zon in valt dat weet ik niet maar we hebben nog maar 2x in een binnenbak gereden.
We gaan ook steeds droogstappen na het rijden over het erf heen zodat ze langs de auto's op ons erf kan wennen.
Bedankt voor de reacties Lachen