Probleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oodrey

Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:09

Ik ben de laatste tijd erg hard aan trainen geweest met mijn paardje (wat hiervoor enkele grote problemen had omdat ze wegsprong, steigerde, etc.. misschien dat sommige zich dit topic nog herinneren) Maar nu is braaf, nouja, ze springt alleen weg als ze schrikt. Maar onder het rijden lukken nog steeds niet enkele oefeningen. Ik rij haar nu zonder martingaal of zweep (ik ben erachter gekomen dat ze hier ontzettend veel schrik voor had, hoe het komt weet ik niet, ik heb haar nooit echt geslagen met een zo'n ding) Ik rij wel met stompe sporen van 1cm, ik ben hier heel voorzichtig mee en gebruik ze alleen om haar even aandachtig te maken op mijn been. Maar nu even mijn probleempjes:
De middendraf lukt niet, iemand daar tips voor? (Ik bedoel hier onder het zadel, aan de longe doet ze het echt prachtig, soms zelfs tot in de uitgestrekte draf Vork maar beide lukken niet onder het zadel)
De contragalop lukt niet, ze springt telkens om. Hoe kan ik dit vermijden? (Volgens doet ze het omdat ze het moeilijk vind)

Dit waren mijn probleempjes Lachen

dolor

Re: Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:46

waarom lukt je middendraf niet? wil ze niet naar voren of valt ze uit elkaar? je moet het namelijk allebei toch wel op een andere manier oplossen. als ze niet naar voren wil, kan je haar dus een beetje wakker schudde met je sporen en dan been geven. als ze uit elkaar valt betekend het meestal (hoeft niet altijd) dat je haar in het begin te veel been geeft, waardoor ze te snel vertrekt en ze niet bij elkaar te houden is. je moet het rustig opbouwen. dus rustig versnelle en zorgen dat je in het midden ( dus op een diagonaal op x en op de lange zijden bij b of e) het snelst gaat (klinkt een beetje raar haha) en daarna weer rustig opvangen voor de bocht.

bij de contragalop moet je steeds de hulp blijven geven voor de contragalop. ze moet voor de contragalop wel ontspannen en lekker aan de teugel lopen, want veel paarden komen anders omhoog en dan begin je er niks meer mee. mijn paard heeft dat ook. als hij niet lekker loopt springt hij over. maar als hij lekker loopt, rijdt ik zo een volte in contragalop.
als je voelt dat ze over wil springen neem haar dan direct terug. op die manier heb je het stoppen nog zelf in de hand. begin gewoon met een half bochte contragalop ( dus een halve korte zijde) en neem haar dan terug in draf (niet over laten springen, want dan gaat ze het zelf juist steeds doen). als het halve bochtje goed gaat breid je het uit naar een driekwart of een hele bocht ( dus een hele korte zijde). en als dat ook goed gaat breid je uit naar een heel rondje. en zo breid je het steeds verder uit, totdat je een volte kan rijden of twee rondjes achter elkaar kan rijden in contragalop.

hopelijk heb je hier wat aan.

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:27

Gebruik je dezelfde hulpen als aan de longe?
Misschien zit iets haar ook wel in de weg.
Anders zou ik het ook niet weten..

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:39

Wat lukt niet in de middendraf? Valt ze uit elkaar of strekt ze niet? Is ze normaal gesproken vrij kort in haar passen, is ze genoeg op het achterbeen, zweeft ze niet? Wat is het probleem?
Zorg dat ze goed aan het been is en op de achterhand. Stukje verruimen en weer verzamelen, kleine stukjes en dit uitbouwen. Zorg dat je eigen balans erg goed is.
Welke klasse rij je met haar? Ook bij contra goed op het achterbeen houden en idd hulpen voor de contra blijven geven. Maar wanneer ze nog niet goed op het achterbeen is zou ik dit even laten voor wat het is (en ik denk dat dat het probleem is, maar kan het niet goed beoordelen, vanuit je verhaal). Zorg dat ze sterk wordt van achter en rij af en toe een gebroken lijntje mee in de galop, dat is nog niet zo moeilijk als echt de hoek door (Weet niet op welke manier je nu contra rijdt). Succes!