Standaard verkeerde galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Standaard verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 10:34

Haay

Ik ga op een manege pony een wedstrijd rijden (f-6 ) maar het paard (fjord) springt standaard in verkeerde galop aan. Ik rijdt met geluk maar 1 x in de week op hem dus goed afleren kan ik het niet. Wie heeft er nog goede tips?

Lowara

Re: Standaard verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:21

mmm als het een manegepony is, is trainen soms wat moeilijk.
toch in de lessen consequent de goede hulpen geven en in de hoeken aangalloperen. veel voltes vergroten en verkleinen om de boel sterker te maken en wat bij mijn paard heel goed hielp ( die heeft 6 jaar lang geen rechtergalop gehad) was alleen aanbenen met je binnenbeen en een ophouding met je buitenteugel maken op het moment dat je wilt aangalloperen.
maar goed, dit werkt alleen als je continue consequent traint en als er elke keer andere ruiters oprijden die de hulp verkeerd geven of hem in de verkeerde galop door laten galloperen, dan is het een nogal frusterend lange zaak vermoed ik. Nagelbijten / Gniffelen
toch kun je het proberen, wie weet rij je het eruit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:57

--> RT-P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:54

als de pony op beide handen standaard in de verkeerde galop gaat, zou het kunnen zijn dat je net omgekeerde hulpen moet geven Knipoog
Dus: Welke hulpen geef je nu?
Hoe reageert het paard er op?
Dan probeer je of je met andere hulpen wel het goede effect krijgt.

Als een paard altijd in 1 bepaalde galop gaat, dan is dat de makkelijke kant van het paard en kan het best lastig zijn dit nog te corrigeren. Timing is dan heel belangrijk, en maniertjes om het het paard makkelijker te maken goed aan te springen, en moeilijker om verkeerd aan te springen. Daar zijn vast wel tips over te krijgen van mensen.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:31

Tommy sprong eerst linksom ook standaard fout aan. Nu las ik op bokt de tip (bedankt hiervoor!) dat je em dan net even contrastelling moet nemen. Op deze manier krijgt hij meer vrijheid in zn schouder. Wanneer je em dan met je buitenbeen om je binnenbeen heen laat vouwen, dan zal hij bijna gedwongen worden in de goede gallop. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Bij mij werkt het perfect!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:13

Hmm ja, het word lastig er ook andere mensen op rijden..
Misschien wil het als je aan je instructeur vraagt of hij een balkje wil neerleggen zodat je daarover aan kunt springen..
Maarja als de pony het zo heeft aangeleerd is het niet 1,2,3 te verhelpen.
Dus is zou met de wedstrijd hem gewoon in de verkeerde galop laten galopperen als je zeker weet dat je hem toch niet in de goede galop krijgt ( dan galoppeer je in ieder geval Knipoog )
en misschien houdt de jury er rekening mee?! ( deden ze bij ons iig Bloos )

Veel succes!

_rmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:02

hmm ik heb het zelf ook met me verzorgpaard gehad, maar met een manege pony wordt het wel wat lastiger, vooral ook omdat er vaak andere mensen ook nog op rijden en iedereen rijd de pony dan anders, dus om dan zelf wat aan/af te leren is moeilijk. nou mijn paard sprong altijd alleen links verkeerd, dus ik heb het weggekregen door heel veel links te laten galloperen en goed stelling vragen, als die dan verkeerd spring gelijk terug nemen en opnieuw proberen.. als dat dan niet lukt zou je ook tegenovergestelde hulpen kunnen geven..
suc6 nog!!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:34

LoveMii schreef:
Haay

Ik ga op een manege pony een wedstrijd rijden (f-6 ) maar het paard (fjord) springt standaard in verkeerde galop aan. Ik rijdt met geluk maar 1 x in de week op hem dus goed afleren kan ik het niet. Wie heeft er nog goede tips?

Is hij misschien een verzorgpony van iemand? Dan kun je hem misschien
voor een maandje als verzorgpony nemen en regelmatig gaan trainen.
Als er de mogelijkheid is om op je manege tegen een kleine betaling een
uurtje te kunnen vrijrijden kun je dat misschien ook 1-2 keer per week doen?

Succes!

XX

coli_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:09

wat soms ook goed helpt is aanspringen met contrastelling.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 18:32

Wat is aanspringen met contrastelling?

hestr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:33

Stelling andere kant op en dan aangalopperen

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 18:35

En hoe moet je stelling vragen? XP

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:37

inderdaad, naar buiten laten kijken (in simpele bewoording) binnenteugel helemaal los.... jij naar buiten hangen et voila

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 18:43

Naar buiten hangen?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:09

Naar buiten laten kijken ?
Mijn pony sprong ook altijd verkeerd aan maar ik moest binnenstelling geven en toen sprong ze altiid goed aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:10

yep de binnenschouder de ruimte geven Lachen Lachen (en dan zeg ik overdreven naar buiten kijken, omdat de gemiddelde ruiter dan de binnenteugel losgooit)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:11

dat deed mijn paard eerst ook wat ze bij mij zeiden en wat ook echt hielp was goed de hoek inrijden en dan inplaats van met de been aan springen een zacht tikje met je zweepje geeft aan de binnenkant.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 14:50

Maureenn schreef:
dat deed mijn paard eerst ook wat ze bij mij zeiden en wat ook echt hielp was goed de hoek inrijden en dan inplaats van met de been aan springen een zacht tikje met je zweepje geeft aan de binnenkant.

Das wel goede tip, maarja ze trapt nogal veel en ook als je haar ene tikje geeft uit woede. Ik zal het wel proberen dank je!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:07

Graag gedaan.
Het kan zijn zo als ze zelf al zegt dat ze dan een bokje geeft of wat dan ook maar daarna zit ze waarschijnlijk wel goed
Succes Lachen

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 17:18

Maureenn schreef:
Graag gedaan.
Het kan zijn zo als ze zelf al zegt dat ze dan een bokje geeft of wat dan ook maar daarna zit ze waarschijnlijk wel goed
Succes Lachen

Ik zal het ook nog eens navragena an me instructrice of dit echt helpt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:00

Ik weet niet hoe ver van tevoren je moet doorzitten voor je in galop aanspringt, maar lichtrijden op het binnenbeen en al lichtrijdend in galop aanzetten helpt bijna altijd. Dan wel met de goede stelling. Maar eerlijk gezegd zijn het wel allemaal trucjes, en helpt het het paard niet echt verder.

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:20

Shalbo schreef:
Tommy sprong eerst linksom ook standaard fout aan. Nu las ik op bokt de tip (bedankt hiervoor!) dat je em dan net even contrastelling moet nemen. Op deze manier krijgt hij meer vrijheid in zn schouder. Wanneer je em dan met je buitenbeen om je binnenbeen heen laat vouwen, dan zal hij bijna gedwongen worden in de goede gallop. Snap je een beetje wat ik bedoel?

inderdaad, heeft bij mij ook goed gewerkt maar je pony moet wel goed aan het been zijn zodat je precies op het moment dat je voelt dat hij recht is met een beetje buitenstelling kan aangalloperen. hij moet op precies dat ene moment kunnen aangaloperen anders lukt het niet.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:36

ga ik ook eens proberen

pandour_iene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:25

Ik ben het helemaal eens met Shalbo. Bij ons is ook een paard die kan het helemaal niet. Die kan het alleen als je over een balkje aanspringt in galop, maar dat is natuurlijk wat lastig tijdens een proefje.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 13:37

Fucsia schreef:
Shalbo schreef:

inderdaad, heeft bij mij ook goed gewerkt maar je pony moet wel goed aan het been zijn zodat je precies op het moment dat je voelt dat hij recht is met een beetje buitenstelling kan aangalloperen. hij moet op precies dat ene moment kunnen aangaloperen anders lukt het niet.

Nee ik snap dit niet echt Clown