Trainings schema voor 4 jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

Trainings schema voor 4 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 16:16

Hebben jullie een goed trainingsschema voor een 4 jarige merrie? Ik wil haar dressuurmatig gaan rijden. Kan ik haar al dingen aanleren en zo ja, wat dan? Ik wil 3 keer in de week gaan rijden zou dat genoeg zijn?

Groeten

Jemaine

DDDDDDD

Re: Trainings schema voor 4 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:20

ik ben niet zo weg van trainingsschema's. elke dag is het paard anders, de ene dag kun je meer vragen en rijd je langer. een vier jarige merrie kun je zeker dingen aanleren, overgangen, recht richten, figuren, wijken, stelling.. ligt er echt aan hoever jouw paardje al in de africhting is.. met 3x in de week rijden kun je heel wat voor elkaar krijgen.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:26

ik heb ook een 4 jarige merrie en haar rij ik of om de dag of 2 dagen rijden 1 dag los

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:31

Een paard leert iets goed als je het 4 dagen achter elkaar oefent.
Als je bv. om de dag rijdt duurt het veel langer omdat er een dag pauze tussen zit en je weer een stapje terug moet beginnen.
Zo duurt het véél langer om hem iets te leren.
Als je 4 dagen een bepaalde oefening doet, weet je zeker dat het er inzit en dan kun je de week daarop beginnen met een nieuwe oefening.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:33

ja daar heb je helemaal gelijk in Katchina, daarom rijdt ik mijn 3 jarige 5 a 6 dagen per week.. niet elke dag een uur natuurlijk.. ik wil graag verder komen dan de basis

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:09

Nee,je hoeft zeker niet persé iedere keer een heel uur te rijden.Het is juist ook een beloning voor je paard dat je stopt met de training op het moment dat hij de oefening goed gedaan heeft.Zo blijft het goede resultaat in zijn geheugen met een goede beloning erbij.
Of je gaat daarna even iets doen wat je paard leuk vindt. Bv.een stukje buitenrijden.
De volgende keer pakt hij met een goed gevoel de oefening weer makkelijk op Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:35

Op zich zijn voorgaande reacties correct dat het langer duurt als je het niet elke dag doet, maar persoonlijk vind ik elke dag rijden te veel voor een jong paard. Er zijn meer dingen in het leven dan alles zo snel mogelijk aangeleerd te hebben. Wat voor lol heb je er aan als je je paard op deze manier naar de z rijd in een jaar, en je paard heeft er vervolgens geen lol meer in? Daar komt bij, dat spieren de tijd nodig hebben om te herstellen. Sporters trainen ook niet elke dag voluit, die trainen fanatiek en de dag erna rustiger. Dus dag na dag dezelfde nieuwe oefening zodat ze hem snel door heeft, vind ik absoluut niet aan te raden. Rijden ksot een jong paard, ook een vierjarige, veel kracht en spiercontrole. Dit kan je alleen maar langzaam opbouwen.

Ikzelf vind met vierjarige paarden om de dag rijden meer dan voldoende. Zorg voor afwisseling, een keer naar buiten, een keer balkjes, longeren etc. Ik vind het belangrijker dat het paard het leuk vind, het lichamelijk op kan brengen en plezier in zijn werk heeft, dan dat het snel gaat. Neem je tijd er voor en kijk per keer wat je paard aangeeft!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:43

Voor conditietraining kun je een opbouwschema gebruiken, maar voor dressuurrijden vind ik dat je moet luisteren naar je paard.
Je kunt niet zeggen dat je een maand oefent op aan de teugel lopen en dan 2 maanden op wijken... Zo werkt het trainen niet.
De ene dag is de andere niet, elk paard is anders, elk paardenlichaam is anders en elke ruiter is anders...

Een goed instructeur kijkt naar het paard, de ruiter en wat er tijdens de training en lessen boven water komt en speelt daar op in.

Mijn instructrice vraagt voor elke les hoe het gegaan is, wat ik wil trainen. Dan gaan we rijden en kijken we waar we tegenaan lopen of waar we een stapje verder kunnen. Vervolgens krijg ik trainingsadviezen mee als soort van huiswerk. En in de week erna kijk ik of ik daarmee aan het werk kon. Wat goed lukte en wat niet en zo bouwen we verder...
Een probleem kan bij mij liggen en bij het paard. De kunst is allebei te groeien en te leren elkaar te begrijpen en het paard sterker en leniger en sneller te maken. We werken bij mijzelf bijvoorbeeld aan mijn gevoel, balans, handigheid, snelheid in reageren en coördinatie. Hoe beter je zelf rijd, hoe sneller je je paard dingen kunt leren omdat je gelijk de goede hulpen geeft en gelijk goed corrigeert. Hoe snel een paard kan leren hangt in mijn ogen voor een belangrijk deel af van de trainings- en rijkunst van de ruiter

Dus: Geen vast trainingsschema, maar goede instructie zoeken en regelmatig les nemen...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:40

Echt een schema is er niet, je paard zit nog in de 'gewenningsfase' en daarbij is ontspanning en takt heel belangrijk.

Mijn merrie is ook 4 jaar en die wordt zo'n 4 a 5 x per week bereden en iedere dag is een nieuwe start om aan te voelen waar ze aan toe is.

Probeer nu een beetje recht te houden tussen twee benen en handen en dat ze nu gaat leren om op haar eigen benen te lopen. Overgangen proberen vloeiend te maken en haar rond te houden tijdens de overgangen.

Twee weken geleden ging ze zo goed dat ik een pasje wijken geprobeerd heb. Dat ging toen redelijk.
Deze week voelde ze niet zo stabiel aan, dus heb ik weer een stapje terug gedaan en weer overgangen gereden en wat oefeningen zodat ze zichzelf gaat dragen.
Ook kwam ze ontzettend terug als ik haar aan de teugel aan wou laten galoperen, dus heb ik alleen het aangaloperen geoefend zonder dat ze rond liep. Alleen tussen twee teugels en twee benen, en dat ze netjes en voorwaarts aangalopeerde.

Na zo'n 40 minuten was ik klaar met rijden en alhoewel weer even een stapje terug hebben gedaan, heb ik wel lekker gereden en was ze erg ontspannen en regelmatig.