tegen de teugel met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

tegen de teugel met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 13:07

Mijn paardje scoort meestal heel goed in de wedstrijden, maar we moeten nu naar de L1 en dan moet ik doorzitten en dan wijken, het wijken gaat redelijk maar hij komt tegen de hand.
Ik heb doorzitten zonder galop geoefend en dit gaat al beter maar nu het wijken nog, iemand tips?

Maysie

Re: tegen de teugel met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:48

rijtechinisch probleem denk ik waarschijnlijk zit je hem dan in de weg bij het wijken. Dus leren los te zijn in je zit en bij les vragen of jullie hier aan kunnen werken Knipoog

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:01

Waarschijnlijk verkramp je op het moment dat je gaat wijken. Hoe gaat het doorzitten op rechte stukken? Hoe gaat het wijken als je lichtrijdt? Probeer goed te voelen hoe je paard reageert op bepaalde veranderingen in je zit en in je houding.

Wat bedoel je trouwens met: "ik heb doorzitten zonder galop geoefend"? Doorzitten doe je alleen in draf in mijn beleving.

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:45

Vraag in je les een keer om eraan te werken, misschien een keer aan de longeerlijn (zonder beugels?) dat je echt op je zit kan letten, zodra jij lekker kan gaan zitten, gaat je paard beter lopen. Dan kan je gaan proberen een paar pasjes te wijken, voel je dat het mis gaat maak je een keer een volte tussendoor en wijk je weer verder.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 08:33

Bedankt voor jullie reactie's
Rhodos schreef:
Wat bedoel je trouwens met: "ik heb doorzitten zonder galop geoefend"? Doorzitten doe je alleen in draf in mijn beleving.

Hij dacht altijd als ik ging doorzitten, hij moest galoperen, dus heb ik veel doorzitten geoefend zonder daarbij in galop te springen daarna, gaat iets beter.
Ik heb weer geoefend en nu geprobeerd heel rustig met mijn handen te zijn en ontspannen te zitten, ging iets beter, ik hou hem teveel tegen met mijn hand, denk ik, hopen dat dat ook in de proef lukt maar oefening baart kunst.
Ik heb heel goed les gehad met mijn andere paard, alleen mijn instructrice is verhuisd, dus ik ben druk op zoek naar een ander en dit paard is wat gevoeliger.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:55

Is je zit onafhankelijk genoeg? Pak je niet onbewust de teugels vast om jezelf in evenwicht te houden? Ik deed dit zelf jaren geleden ook toen ik nog manegeles had, inmiddels allang niet meer. Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:55

Misschien zit je je pony in de weg ?
Dat je een beetje stuiterd of zo dat hij dan verkrampt.
Maar het is een beetje kwestie van oefenen Knipoog

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:41

Probeer eens een hele les zonder beugels te rijden, hij zal dan vanzelf door krijgen dat je niks anders doet dat doorzitten en dat dus niet de hele tijd galloperen betekend.
Als je voelt dat hij sneller begint te draven geef hem dan stelling richting de bakrand, dat remt meestal ook wel een beetje af en hij zal wel door hebben dat hij niet mag galloperen.

kenny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:22

Mischien is zijn rug nog niet sterk genoeg, je geeft zelf aan dat je dat nog niet heel lang doet in draf. Ik zou veel zonder beugels rijden en hem dan extra diep laten lopen zodat hij zowieso zijn rug meer eronder gaat zetten, als dat goed gaat kun je het ook met wijken proberen en hem langzaam weer hoger gaan instellen. s6

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:00

Rug moet juist los zijn, niet sterk/vastgezet. Snap daarom ook niet je opmerking 'laat hem extra diep lopen zodat hij zijn rug er meer onder zet' Bedoel je misschien de ahcterhand?