bitloos... hoe sturen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

epidaure

bitloos... hoe sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 19:23

Kort samengevat... ik zou graag de overgang maken naar het bitloos rijden en qua ontspanning gaat het super maar het sturen is een groot probleem. Als ze niet op de hoefslag wilt blijven kun je doen wat ze wilt maar ze ontsnapt.
Heb al geprobeerd met het halster onder het hoofdstel aan te doen en dan gaat het heel goed, met de teugels op het langste. Doe je het hoofdstel uit dan gaat het even goed, en daarna goed mis...
Ik rij met een touwhalstertje en een touw (meestal 2, vanonder bevestigd)
Heeft er iemand tips voor mij want ik zou het graag blijven doen aangezien je merkt dat ze echt op eigen benen gaat lopen en mooi gaat ontspannen.

Dit is trouwens niet het eerste en enige paard wat ik zo rijdt, ben er dus wel al mee vertrouwd.

Alvast bedankt!

Ashquar

Re: bitloos... hoe sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:30

Haha heb dit net in een ander topic gezet.
Bij mij helpt het om stelling naar binnen te vragen dan binnenbeen erbij houden. Heb het vandaag voor het eerst bitloos geprobeerd en het werkt echt super. Lachen

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 20:39

had het eig nergens gevonden vandaar een nieuw topic...
Ze loopt gewoon door mijn been uit, figuren vallen op zich nog mee. de hoefslag volgen is eigenlijk het grote probleem Haha!. altijd in dezelfde hoek spingt ze opzij...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:42

Misschien is het verstandig om iemand in te schakelen die mee loopt. niet de hele tijd het paard vast laten houden, maar gewoon er alleen naast. Jij gaat je figuurtjes rijden, niet trekken aan de teugels om hem om te trekken, maar eerst je navel (je middelpunt, je focus) op de plek richten waar je heen wilt. Denk heel sterk aan dat punt, kijk er goed naar, en beweeg vooral goed je navel dus mee.
Reageert je paard daar niet op, draai je je benen wat mee, alsof je hem om wilt duwen, bijna de meeste paarden reageren daar al op.
Als dat nog niet het geval is, breng je állebei je handen de kant op waar je heen wilt. Alsof je aan het fietsen bent. Wel evenver uit elkaar houden, maar als je linksaf wilt, je linkerhand ietsjes naar binnen, en vooral je rechterhand tegen de hals van je paard leggen. Dat wordt bij western ook gebruikt, en heet neckreining.

Begrijpt je paard nog steeds niet wat je bedoelt, dan laat je degene die je helpt (die dus wel moet weten wat de bedoeling is!) het paard wat bijsturen.

Door die fases te gebruiken, gaat je paard op een gegeven moment (sommige snappen het in 3x, anderen hebben er wel een maand voor nodig) begrijpen, dat jouw focus betekent dat hij op moet letten waar hij heenmoet. Alleen door je zit kun je dus gaan sturen. En af en toe zul je dus ook de teugels moeten gebruiken, maar niet om te sturen als bij met-bit-rijden vaak gebruikt wordt, maar om de teugels tegen de hals te leggen (wijken voor druk).

Stoppen en verder gaan kan ook op die manier gedaan worden, ook met fases dus. Als je een tempo sneller wilt, breng je je eigen energie omhoog, naar voren, je gaat recht zitten, en denkt aan "voorwaarts gaan". Dan knijp je je bovenbenen en je billen wat aan, lachen (met alle vier je wangen Knipoog Zoals pat parelli dat zo geweldig kan zeggen Tong uitsteken ), en nog steeds aan voorwaarts denken.
Steeds wat verder drukken, een stemcommando gebruiken, meer ruimte geven van voren, en evt. je laatste fase geven dmv een klein drijvend tikje, of drijven met je onderbenen.
Stilstaan juist andersom. Denk aan stilstaan, laat jezelf leeglopen als een ballon, goed uitademen, helemaal inzakken als een pudding. Als hij daarop niet reageert, breng je de teugels langzaam omhoog, totdat je in contact staat met zijn hoofd, stemcommando, en als hij daarop niet reageert, gebruik je de one rein stop (en om die aan te leren, verwijs ik je graag naar paardnatuurlijk.nl , want heb eerlijk gezegd geen tijd/zin om dát helemaal te gaan vertellen Tong uitsteken

Sommige mensen gebruiken andere fase's, het is maar net wat voor jou en je paard het beste werkt, ik ben het zo gewend, rijd drie paarden (de een wat vaker dan de ander) met touwhalster, en bij alledrie werkt het zo goed Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:43

Goed uitgelegd Joyce ! Haha!

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 21:48

uhu, ik begrijp wat je bedoeld en ga het dus ook probere (heel fijn uitgelegd trouwens)
Maar heb je hebt het over wendingen maar hoe krijg k ze voorwaarts? Ze gaat in de hoek van a naar b heel goed en dan springt ze opeens opzij en is ze niet meer in de hoek naar c te krijgen... beendruk, zweepje, persoon, niets helpt... in stap doet ze het wel, in draf weigert ze

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:53

Kan je niet eerst met bit proberen haar goed op je zit te sturen? Zodra dat goed gaat kan je proberen of het bitloos ook goed gaat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:55

idd
met bit hoor je je paard al voornamelijk te sturen op je gewichts, been hulpen
Als dat goed gaat stelt de overgang naar bitloos niets meer voor.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:22

Bij die ene hoek vooral niet denken "níét op zij schrikken.' maar juist denken 'wél rechtdoorgaan'.
Anders concentreer je je namelijk op het verkeerde.
Ik probeer het paard dan vaak af te leiden door wat meer schouder voor te vragen.

pandour_iene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:23

Met je gewicht verplaatsen, en met je benen sturen Lachen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:56

Ik moet het mezelf ook leren. Hoe te sturen bitloos in een wending naar links:
vanuit je lichaam naar links draaien en kijken naar links
rechterbeen paard 'omzetten'
rechter teugel tegen de hals

Wending naar rechts uiteraard alles omdraaien.

Zodra ik aan de linkerteugel trek, gaat hij juist naar rechts. Zodra ik vergeet mee te draaien laat hij zich niet sturen. Met zo'n slim paard leer je het snel! Lijkt wel alsof hij dit eerder aangeleerd heeft, maar dat is niet zo.

Ik ben een hele tijd bezig geweest met grondwerk. Ik heb hem geleerd te reageren op het contact van een doorhangende teugel. Ik heb hem vanaf de grond leren stoppen als reactie als ik de teugel optil, in plaats van trekken aan de teugel. Door zonder zadel te rijden leer ik de zithulpen. Doordat ik zo'n lange tijd met hem bezig ben geweest vanaf de grond, gaat hij in stap als ik alleen maar denk aan stappen, voordat ik een been/zit hulp gegeven heb.

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:48

jaa inderdaad, Navaja! je moet goed in je hooft laten malen, zeg maar van ik wil recht door, ik wil recht door!! precies wat Navaja zegt! want als je het verkeerde gaat denken ga je vaak ook zo zitten! dus dat heel de tijd in je hooft zeggen goed binnen been eraan, en dan natuurlijk goed met je zit!

Succes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:11

Over het sturen kan ik niet meer tips en zelfs niet betere geven dan al gegeven is door Myukii, maar over het voorwaarts rijden kan ik je wel een tip geven.

Een paard loopt in een bepaald ritme. Loopt het paard langzaam, dan is het ritme ook langzaam en andersom. Wil jij dat je paard sneller gaat lopen dan moet dat ritme omhoog.
Ga actief zitten, beweeg je hulpen als in een sala heen en weer in een hoger ritme en geef been. Doet je paard het nog niet, dan kan je met het uiteinde van je teugels, of met een zweepje ritme geven.
Zachtjes in een iets hoger tempo steeds wisselend op het schouder tikjes geven met je zweep (of zoals de cowboys wel doen met het uiteinde van hun teugels, maar dan iets minder hard slaan Knipoog ). Geef een tikje, en haal dan snel je zweep over de hals om op het andere schouder ritme te geven. Hoe hoger het tempo van het ritme is, hoe sneller je paard gaat lopen.
Trek je niets aan van die 'enge' hoek en rij gewoon door in het tempo dat jij wilt. Desnoods wendt je eerder af zodat je haar aandacht bij jou houdt en niet bij die hoek...

Succes Knipoog

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 20:06

Allemaal bedankt voor de tips!
Hoe slecht het vorige week ging hoe super het dit weekend ging. Ze begint het te begrijpen al is ze wel wat wisselvallig maar ach, ze is ook nog jong he.
Enkel aan de galop waag ik me momenteel nog niet, je merkt dat zein de galop nog veel steun zoekt en geen evenwicht heeft dus daar eerst nog maar gewoon wat op oefenen.
Had een heel kort spoortje aangedaan (eigenlijk gewoon een knopje) en het leek effect te hebben. Eerst met hoofdstel gereden nadien halster aangedaan en jah hoor, ze bleef op de hoefslag, met haar neusje over de grond, volledig ontspannen en voorwaarts!
De figuren beginnen ook te vlotten, soms nog wat miscommunicaties maarjah Haha!
Denk dat we gewoon fijn gaan blijven dooroefenen, want ze ontspant zo mooi en lijkt het een fijne afwisseling te vinden. En dan binnenkort op zoek naar een leuk bitloos hoofdstelletje Lachen