verruimen, langzamer galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

verruimen, langzamer galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 14:14

Ik wil graag aan de volgende punten werken, maar doordat ik nog bezig ben met het zoeken van een privé instructrice (heb 1 op het oog maar moet het eerst nog gaan vragen)
wil ik al aan de volgende dingen werken:
Verruimen en iets langzamer galoperen.

ik dacht : ik leg over de diagonaal balkjes en laat hem erover "veruimend draven" maar wat ik dacht kwam uit, hij verruimd niet maar gaat trager lopen gymnastich erover "hobbelen".

graag raad (geen opmerkingen van : wacht op instructrice of dergelijke ik wil heeeeel langzaam eraan werken.

Gupjes

Re: verruimen, langzamer galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:12

Het verruimen heeft ook met jouw eigen zit te maken. Probeer hem rustig op te vangen voor je gaat verruimen, ga heel zwaar lichtrijden, zodat hij trager MOET, sluit hem iets in, maar blijf benen geven. Wanneer je uiteindelijk op een recht stuk komt, blijf jij in hetzelfde ritme lichtrijden (traag/zacht) laat je hem iets losser en geef je hem wat meer benen. Dit dwingt hem om zijn passen af te maken, zodat hij wat meer "eruit" komt in plaats van hard gaat "hobbelen".

En het langzamer galoperen, tja daar weet ik geen raad op Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:16

is dit met dezelfde pony als die ''vocht tegen terugkomen''?
Die is net onder het zadel toch?
Ik zou nog niet teveel eisen, de galop vinden ze over het algemeen al moeilijk, en je kunt er pas aan werken als ze de balans gevonden hebben..

om wat langzamer te gaan heb ik met mijn fjord alleen maar voltes gegaloppeerd, niet extreem klein, maar gewoon zo groot als ik wilde.
en verruimen dat kan hij niet, al heb ik daar een mooi truckje voor geleerd.

Je legt 2 balkjes in de bak, op 25 (?dacht ik) stappen van elkaar, en gaat daar eerst in 'vrije' galop overheen. Je telt het aantal sprongen dat je paard nodig heeft. En daar probeer je mee te spelen, dus 1 sprong meer, 1 sprong minder enz Lachen (heb hier geen ervaring mee, heb het iemand eens zien doen en het zag er nuttig uit)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:26

Gupjes schreef:
Het verruimen heeft ook met jouw eigen zit te maken. Probeer hem rustig op te vangen voor je gaat verruimen, ga heel zwaar lichtrijden, zodat hij trager MOET, sluit hem iets in, maar blijf benen geven. Wanneer je uiteindelijk op een recht stuk komt, blijf jij in hetzelfde ritme lichtrijden (traag/zacht) laat je hem iets losser en geef je hem wat meer benen. Dit dwingt hem om zijn passen af te maken, zodat hij wat meer "eruit" komt in plaats van hard gaat "hobbelen".

En het langzamer galoperen, tja daar weet ik geen raad op Knipoog

Dat ga ik ook is proberen. Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:29

Mijn instructrice zegt altijd met verruimen
dat je hem in de hoek een beetje moet inhouden en op de lange zijde moet laten gaan
het helpt goed bij mij.. Ja ze legt dan nog wel andere dingen uit hoe je het echt goed moet doen
zodat hij wel nageeflijk blijft maar dat kan ik niet zo goed vanachter mijn computer uitleggen.. Clown Knipoog

Ik ga het ook is proberen wat Gupjes zegt.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:30

Naaltje schreef:
is dit met dezelfde pony als die ''vocht tegen terugkomen''?
Die is net onder het zadel toch?
Ik zou nog niet teveel eisen, de galop vinden ze over het algemeen al moeilijk, en je kunt er pas aan werken als ze de balans gevonden hebben..

om wat langzamer te gaan heb ik met mijn fjord alleen maar voltes gegaloppeerd, niet extreem klein, maar gewoon zo groot als ik wilde.en verruimen dat kan hij niet, al heb ik daar een mooi truckje voor geleerd.

Je legt 2 balkjes in de bak, op 25 (?dacht ik) stappen van elkaar, en gaat daar eerst in 'vrije' galop overheen. Je telt het aantal sprongen dat je paard nodig heeft. En daar probeer je mee te spelen, dus 1 sprong meer, 1 sprong minder enz Lachen (heb hier geen ervaring mee, heb het iemand eens zien doen en het zag er nuttig uit)

Dat zou ik ook doen met de galop Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:37

ah, ik dacht dat je allebei de vragen in de galop bedoelde, na nogeens lezen blijkt van niet.. Bloos excuses Bloos

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 15:18

@ naaltje: ja dat is dezelfde maar we trainen ook niet intensief, maar dat heeft de jury tegen mij gezegt.
Hij zei dat het een haf met toekomst is maar dat ik hem bijeen moet rijden en moet laten veruimen, hij zegt ook dat ik hem in "controle" moet houden met de galop.
Hij galopeerd ook niet "klakkeloos" maar ik wil hem op een "net iets zachter" tempo laten gaan, niet dat hij heel snel galopeert maar wil hem nog iets trager laten gaan dan hij al bezig is.

we krijgen binnenkort heel mischien nog extra privé les, en dat zijn de punten waar ik op wil werken.
Ben ook vollop bezig hem op de zit te laten luisteren, dat gaat redelijk.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:46

ja, mijn fjord (nu 9 jaar, dus goed volwassen) die rijd ik nu een half jaar, en je zou zeggen dat hij zijn balans gevonden zou moeten hebben met rijden (hij is waarschijnlijk al sinds zijn 3e ofzo ook zadelmak) maar die kent maar 1 galopsoort: hard, kop recht voor je lijf, neus naar voren, en jezelf plat op je zij de bocht in laten vallen..
Waar ik mee bedoel te zeggen dat het best even kan duren voordat die balans er is..
Voltes, en veel overgangen, draf-galop en terug, die zouden moeten helpen Lachen