Hakken uitdrukken; krijg het niet voor elkaar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Hakken uitdrukken; krijg het niet voor elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:18

Zie titel.

Mijn linkerbeen houd ik volgens mij vrij netjes, en ik kan mijn hak ook wel redelijk goed uitdrukken, maar met rechts krijg ik het níet voor elkaar. Ik probeer mijn hak zo laag mogelijk te houden, en als ik het voor mijn gevoel heel overdreven doe is mijn voet nog steeds gewoon recht. Koe

Heeft iemand enig idee hoe ik kan gaan oefenen om allebei mijn hakken netjes uit te drukken, en waardoor het zou kunnen komen? Mijn beugels zitten wel vaak wat scheef, omdat ik anders (als de beugels wel op gelijke hoogte zitten) het gevoel heb dat het minimaal 2 gaten verschilt van elkaar. Bloos

Ezter

Re: Hakken uitdrukken; krijg het niet voor elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:20

Op de trap Knipoog
Met je tenen op de trap gaan staan, en dan door je benen zakken zegmaar. Op die manier kan je je kuitspieren rekken en dus trainen. En verder geduld hebben, je spieren hebben tijd nodig om zo op te rekken, getraind te raken, dat je je hak echt goed uit kan drukken. Het belangrijkste is dat je er steeds aan denkt, en het dus telkens toch probeert, en je kuitspier aanspant, uitrekt. Dan gaat het echt vanzelf steeds beter!

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:20

Ezter schreef:
Op de trap Knipoog
Met je tenen op de trap gaan staan, en dan door je benen zakken zegmaar. Op die manier kan je je kuitspieren rekken en dus trainen. En verder geduld hebben, je spieren hebben tijd nodig om zo op te rekken, getraind te raken, dat je je hak echt goed uit kan drukken. Het belangrijkste is dat je er steeds aan denkt, en het dus telkens toch probeert, en je kuitspier aanspant, uitrekt. Dan gaat het echt vanzelf steeds beter!

Inderdaad, voordat het hakken uitdrukken een gewoonte word is het een kwestie van het steeds in je achterhoofd hebben. Ik help wel eens een meisje met rijden die een soortgelijk probleem heeft, elke keer wanneer zij de letter 'H' passeerde moest ze aan haar hakken denken en ze weer netjes uitdrukken. Al gauw word het dan een gewoonte en blijven ze netjes op de plaats.
Misschien ook een idee voor de TS? Knipoog

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 09:58

Bedankt voor de reacties, maar ik bedoelde eigenlijk ook een beetje dat het gewoon niet lukt. Ik denk er wel aan, en het 'voelt' ook alsof ik hem wel uitdruk, maar als ik het dan zie in de spiegel is mijn voet gewoon recht. Clown Terwijl het met mijn linkervoet meestal wel lukt.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:59

je hak HOEFT ook niet veel lager als de rest van je voet te zijn, maar mss werkt het als je je knieen naar beneden drukt, dan gaan je hakken vanzelf mee

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:01

Belangrijk in je beenligging is je bovenbeen. probeer dat bewust te ontspannen, hierdoor zakt je knie en zal het ook makkelijker zijn je hak uit te drukken. En er inderdaad elke keer aan denken, bijvoorbeeld bij de H van hakken uitdrukken Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:32

Citaat:
Mijn beugels zitten wel vaak wat scheef, omdat ik anders (als de beugels wel op gelijke hoogte zitten) het gevoel heb dat het minimaal 2 gaten verschilt van elkaar

Dit is herkenbaar en heeft niks te maken met het uitdrukken van je hak.
Ik denk dat je paard scheef is en deze laat je scheef zitten waardoor je ongelijke beugelmaat krijgt.

Ik heb daar ook jaren last van gehad totdat ik mijn paard ging rechtrichten....toen was het over.

Een goede kritische blik op de scheefheid van je paard kan dus geen kwaad.

Overigens vind ik hakken uitdrukken ook niet juist. Druk je hak maar eens goed uit as je stilstaat en voel eens wt er gebeurd. Er worden spieren aangespannen en je drukt jezelf het zadel uit.

De topruiters houdn hun voeten allemaal recht.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:41

Ik heb ook altijd het idee dat is zo'n worstelpartij, dat kán haast niet goed zijn, hahaha.

Het ligt overigens wel echt aan mij aangezien ik het op elk paard heb, al wil ik niet beweren dat mijn paard niet scheef is oid. Lachen

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:52

Bij mij lukt het niet om mijn linkerhak uit te drukken. Dit komt omdat de spier in mijn linkerkuit een stuk korter is dan de rechter. Het zou kunnen dat het bij jou andersom het geval is. Je kunt je kuitspieren rekken door op de grond te zitten je benen te strekken (dus de onderkant van je knieën raken de grond) Dan probeer je je tenen te pakken en dit enkele seconden vast te houden. Probeer dit steeds langer vast te houden dan even rust en nog een keer. Wanneer je dit goed bijhoudt zul je merken dat het langzaam aan beter gaat en je je hakken ook beter kunt uitdrukken. Veel succes!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:54

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij komt dit voort uit een beenlengteverschil met een lichte bekkenscheefstand tot gevolg. Ik draai hierdoor 1 knie een stukje naar binnen in een soort X stand en kan met datzelfde been ook mijn hak niet uitdrukken. Ik heb nu oefentherapie om mezelf te corrigeren en daardoor gaat het wel beter. Je zou dus is een consult binnen de mensendiecktherapie of cesartherapie aan kunnen vragen?

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:59

Je moet jezelf inbeelden dat je op de grond staat, dan kan je je hakken beter laag houden, of je moet mn vader even lenen, hij hoeft maar binnen te komen en ik doe metteen mn hakken perfect, dat is nmlk het enige wat hij kan zien, en dat ziet hij ontzettend goed Knipoog

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:02

Ik heb jaren op de trap gestaan Haha! en het lukte me maar niet om mijn hakken goed uit te blijven drukken. na een bezoek aan een podotherapeut (voor iets heel anders overigens) vertelde deze me dat ik (in vergelijking met andere mensen) een beperkte beweging heb in mijn enkel, wat niks met kuitspierlengte te maken had. Ik kan simpelweg mijn hak niet uitdrukken met de hoek die ik maximaal kan maken. Ik zal het dus eeuwig moeten blijven doen met als maximaal haalbaar: een hele rechte voet in een stijgbeugel. Heb er mijn paard nog niet over horen klagen Haha!

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:04

je kan ook een keer zonder beugels proberen te rijden. deed bij mij ook wonderen. ik geloofde het eerst niet, maar je moet je hak wel uitdrukken anders heb je kans dat je eraf valt (ten minste dat gebeurde bij mij toen ik me hak optrok)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:06

Wel een goede tips. Ik heb er ook altijd problemen mee, maar met de tijd gaat t steeds beter

jumperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:23

ik hebt zelfdeprobleem ma nu zit ik int midelbaar en daar hebben ze banke met een baar onder waar je makkelijk je voete op kunt zetten:p

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:26

Bekend probleem Lachen
Zelf ga ik als ik bv ga fietsen ook mijn hakken uitdrukken, dan komt het gevoel er in zegmaar.

Melissa25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:19

Knieen goed ontspannen, niet teveel druk geven, je kunt het ook oefenen met de trap op, kijk alleen wel uit dat je niet valt !! je moet er ook weer niet teveel elke dag mee bezig zijn, want dan word het te frustrerend !! veel succes ermee !!
Melissa

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:28

je moet gewoon op een stoel gaan zitten, je been uitsteken (scheef naar beneden) en dan met je tenen zo groot mogelijke rondjes daarien, moest ik ook doen en het helpt Lachen Succes

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:30

Oke, een tip die ik ooit gehoord heb en die ECHT de moeite van het proberen waard is: druk niet je hakken uit, maar doe je tenen omhoog.
Geloof me: doordat het referentiekader anders is werkt dit voor sommige mensen heel goed. Terwijl je uiteindelijk precies hetzelfde doet.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 02:11

Cowgirl schreef:
Citaat:
Mijn beugels zitten wel vaak wat scheef, omdat ik anders (als de beugels wel op gelijke hoogte zitten) het gevoel heb dat het minimaal 2 gaten verschilt van elkaar

Dit is herkenbaar en heeft niks te maken met het uitdrukken van je hak.
Ik denk dat je paard scheef is en deze laat je scheef zitten waardoor je ongelijke beugelmaat krijgt.

Ik heb daar ook jaren last van gehad totdat ik mijn paard ging rechtrichten....toen was het over.

Een goede kritische blik op de scheefheid van je paard kan dus geen kwaad.

Overigens vind ik hakken uitdrukken ook niet juist. Druk je hak maar eens goed uit as je stilstaat en voel eens wt er gebeurd. Er worden spieren aangespannen en je drukt jezelf het zadel uit.

De topruiters houdn hun voeten allemaal recht.

dan denk ik eerder dat zij scheef zit waardoor het paard scheef is geworden als dat de oorzaak is.....
probeer druk te houden op je hakken.. en je knieen aan de zadel. het is inderdaad een kwestie van de spieren trainen... en het je jezelf aanleren zodat het straks een gewoonte is.. goed einstructie is ook belangrijk!!