Paard vecht tegen bij overgang naar stop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Paard vecht tegen bij overgang naar stop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 12:41

Ik heb een 4 jarige haflingerruin die al 5 maand onder zadel is, hij is lekker nageeflijk, heel voorwaarts, hij begint ook goed neerwaarts te komen, is lekker op de hulpen ... noem maar op. Hij doet nooit een stap verkeerd (buiten eens verschieten) dus niet bokken, steigeren of dergelijks...

Wat hij wel heeft en dat heeft hij van het begin al (dacht dat het naarmate wel ging stoppen)
Is dat hij tegenvecht bij overgang van draf naar stap en stop, ik moet echt "trekken" om hem naar stap te krijgen en dan maakt hij zich hard in de mond en moet toch altijd "net dat stapje of twee verder zetten" eens stil, hup meneer terug heel gevoelig in de mond en lekker nageefelijk, hij heeft niets aan zijn tanden want bij overgang galop naar draf doet hij het niet! Bij draf naar stap doet hij het minder maar van draf naar stop en van stap naar stop is hij gewoon heel tegenvechtend.

Het is ook niet altijd, soms doet hij het onmiddelijk en soms moet hij een "trek" wedstrijdje opzetten, en ik voel me daar niet zo goed bij, als ik uitleg vraag aan instructeur is het "je paard is nog jong" ..
Ja dat weet ik ook, maar is er een manier om het te stoppen? Hij heeft een dubbelgebroken trensje, rijd er echt super fijn op.

Gisteren ben ik nog met hem gaan rijden en ik heb geprobeerd heel sponzend te stoppen, dus geen aanhoudende druk, dat lukt iets beter, maar of het de goede methode is, dat weet ik niet...

Dus ik vraag dringend raad, zodat ik het voor hem en voor mij zo snel mogelijk plezanter kan maken.

Anoniem

Re: Paard vecht tegen bij overgang naar stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:42

Je paard hoort te stoppen op je zit Lachen
Prober daar maar eens aan te gaan werken.. Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:44

hij is nog erg jong en onervaren he, houd daar ook rekening mee

Mijn fjord deed het ook, als ik halthoud, hij nog net een paar passen verder sluipen.
Ik telde ze hardop mee met een strenge stem, en het aantal passen +1 ging hij achteruit. Eerst moest ik het vaak doen, nu snapt hij hem meestal meteen, of anders 1x in de achteruit en hij snapt het weer..

Niet trekken in zijn mond, daar heb je allebei niks aan. Zet hem anders tegen de bakrand, met een duidelijk ''HO'' erbij. Dat hij het commando kent en snapt wat er van hem verwacht word?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:46

Een paard wat zijn rug niet goed gebruikt heeft moeite met dit soort dingen. Vraag je instructeur daar eens na...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 12:49

runningkawa schreef:

dat kan hij ook, weliswaar niet als salinero, en met "trekken" bedoel ik niet TREKKEN, maar het is gewoon een probleem.
Ik kan hier toch niet alles zo echt mogelijk verwoorden, meeste denken meteen het ergste.
Hij loopt het best op stem geluiden want hij is eerst beleerd met dubbele longen enkel op stem, daarna in de koets, en toen onder het zadel, maar als ik ooit eens wedstrijden wil gaan rijden enzo mag je nou eenmaal geen stemhulpen gebruiken en dat moet hij stilaan ook leren, ik gebruik natuurlijk nog altijd m'n stem.

en hij loopt goed over zijn rug want hij loopt heel ontspannen

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:52

Je hebt volgens mij zelf het antwoord al gegeven! Het 'sponzend' stoppen zoals je zegt is inderdaad veel beter dan trekken! Probeer hem zo veel mogelijk terug te laten komen op je zit. (dit kan je heel goed aanleren door in het begin veel stemhulpen te gebruiken!) Omdat je paard nog jong is, zul je teugelhulpen nodig hebben, maar ontspan onmiddelijk je hand weer zodra hij reageert.
maak je niet te druk als hij niet stokstijf stil blijft staan en er zo'n krabbeltje bij maakt, dat is in het begin heel normaal. Hij moet nog leren zijn gewicht bij deze abrubtere overgangen goed te verdelen en zal af en toe nog iets uit balans raken en dan weer een pasje naar voren vallen.
Als je paard eenmaal beter op je zit reageert kan je gaan oefenen op mooie vloeiende overgangen. Dit doe je door tijdens de overgang 'naar voren te blijven denken' en dus aan te vullen met je been terwijl je je in je zit zwaarder maakt en je paard terug rijdt. Klinkt wat tegenstrijdig, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en er iets aan hebt.
Succes!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:06

Bedankt else80 daar heb ik iets aan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:07

Woest schreef:
runningkawa schreef:

dat kan hij ook, weliswaar niet als salinero, en met "trekken" bedoel ik niet TREKKEN, maar het is gewoon een probleem.
Ik kan hier toch niet alles zo echt mogelijk verwoorden, meeste denken meteen het ergste.
Hij loopt het best op stem geluiden want hij is eerst beleerd met dubbele longen enkel op stem, daarna in de koets, en toen onder het zadel, maar als ik ooit eens wedstrijden wil gaan rijden enzo mag je nou eenmaal geen stemhulpen gebruiken en dat moet hij stilaan ook leren, ik gebruik natuurlijk nog altijd m'n stem.

en hij loopt goed over zijn rug want hij loopt heel ontspannen

Ik denk niet het ergste, dat maak jij ervan dat ik dat denk Lachen

Ik zou dat uit gaan bouwen Ja
Op je stem, op je zit
Zodat hij daar steeds eerder terug is en je steeds minder met de stem hoeft te gaan doen, maar dat hij dat gaat koppelen aan je zit

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:35

dank je runningkawa oh en met dat ergste ik sprak in algemeen niet op jou Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:23

Ik zou hem ook wat langzamer te werk laten gaan, want je stuwing vanuit achterhand (drang naar voren) is wel in orde maar paard moet ook leren dragen, dus laat hem langzaam draven en langzaam stappen, desnoods doe je er eerst grondwerk mee en dan onder de man, zodat je paard sterker kan worden en dus de overgangen goed kan gaan maken.

bepske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:13

Je kan ook proberen een schijn overgang te maken..
in ieder geval veel succes ermee

kenny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:19

Misschien kun je het ook makkelijker maken door hem als hij dan gaat 'trekken' hem op een kleinere volte te zetten en dan idd 'sponzend en op je zit terug te nemen. Meestal vertragen ze al iets op de volte. Als dat goed gaat kun je daarna waarschijnlijk ook makkelijker de overgang op een recht stuk maken.

Let wel op dat je hem niet aanleert om op elke cvolte in stap te gaan, anders heb je daar weer een nieuw probleem s6

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 17:47

ok bedankt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:00

Hij is natuurlijk nog jong
Ik ben zelf ook bezig met het inrijden van mijn 2 paardjes.
Dat hij niet reageerd of zoals jij het uitlegt trekt is dat ze de balans kwijt zijn en die zoeken ze nog door.
Wat bij mij geadviseerd is en wat ik ook gedaan heb en dat werkt niet in een keer natuurlijk: je kan twee palen in de bak zetten met daar schuin balkjes op dat je hem daartussen stil laat staan en staat hij niet stil ff een heveige snok in zijn mond en weer los zodat hij weet van oh ik moet blijven staan.

Ligt bij jou de bak zwaar?
Dat kan ook een reden zijn dat je paard er moeite mee heeft

En heel veel geduld SUC6!!!!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 14:19

op sommige plekken is het inderdaad iets zwaarder, maar die ontwijkt hij van zelf haha, maar dat komt door het droge weer.. zal binnenkort vast wel opgelost worden