Paard springt niet meer aan in linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Paard springt niet meer aan in linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 20:04

Hoi,

Sorry voor de algemene titel maar ik kon het even niet beter verwoorden in alleen de titel. Ik zal eht wel ff uitleggen hoe het zit.

Als ik wil aangaloperen in de linkergalop gooit mijn paard der hoofd extreem naar rechts. Juist, dan krijg je dus rechter stelling (en niet zo'n beetje ook) als je wil aangaloperen in linkergalop. Verder heb ik alle hulpen juist. Rechtergalop is geen probleem, ik hoef maar door te zitten en ze maakt al een aangaloper huppel (Op zo'n moment rijd ik haar terug in een rustige draf en laat haar aanspringen op mijn hulpen).

Maargoed, vandaag heb ik echt alle mogelijk manieren geprobeert haar, voor de 2e keer, in de linkergalop te krijgen. De eerste keer aanspingen ging bij poging 2 goed. Daarna even rechter galop gedaan en toen wou ik nog even een paar passen links doen.
Ik heb haar op voltes proberen aan te laten springen, alle voltevarianten tussen de "gewonen" en de 10 meter volte hebben we gehad. Zelfs met de 10 meter volte waarop ze de juiste stelling had spring ze aan in rechter galop. We hebben gewoon in hoeken, op rechte lijnen, in bochten (dus tijdens wendingen). Zelfs nog op het verkeerde been lichtrijden en dan vanuit het lichrijden proberen.. Maare niks had baat...

Is er iemand die hier ook 'last' van had? Of iemand die weet hoe het op te lossen is? Maandag heb ik weer les dus dan zal ik het ook aan mijn instructice voorleggen Lachen
Dus meldingen met neem les zijn niet van toepassing Knipoog

Ik hoor graag sugesties Lachen

Appel321

Re: Paard springt niet meer aan in linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:19

Misschien een beetje lastig uit te leggen maar je kunt proberen om vanuit een hoek met lichte stelling naar buiten aan te springen. Je moet wel heel goed opletten dat je je binnenhand ontspant ezodat je paard met zijn binnenachterbeen onder kan springen. Anders kun je nog proberen om hem op de volte te zetten met twee handen naar buiten om zijn schouder naar buiten te "dwingen" en dan stelling te houden naar binnen. dit is wel een wat strenge manier vind ik zelf maar als je paard echt zovaak in de verkeerde galop aan springt kan het een oplossing zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:23

Ik zou eerst eens proberen uit te sluiten dat het geen medisch probleem is. Ik heb een tijdje een merrie gereden die dit probleem ook had, en zij bleek dus een rugprobleem te hebben.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:30

Is er al een DA oid bij geweest? Het zou heel goed kunnen dat ze gewoon vast in de rug is en gewoon niet kan aanspringen. Anders gewoon oefenen met je instructeur, die kan je op het juiste moment corrigeren.

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:47

ik heb met mij B-pony ook dat probleem gehad dat ze niet in de rechtergalop wou aanspringen,, had gewoon alles goed kwa hulpen; goede stelling enz. maar toch bleef ze verkeerd aanspringen ik heb het zo opgelost; bij E of B afwenden en dan rechts of links af ( ligt eraan welke galop ie moet aanspringen) en dan als je in die bocht zit dan aanspringen,, en dan blijven oefenen en dan als ie dat goed doet dan in de hoek proberen,, en blijf op je stelling letten dan die goed is

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:52

Probeer het eens zonder zadel. Doet ze het dan wel, weet je ook waar het aan ligt. Doet ze het dan niet, dan kun je het eens vrij proberen. Laat haar lekker los en doe een oefening waarbij jij de richting aangeeft met je ene hand en met het zweepje bij haar achterhand het tempo aangeeft. Zo kun je haar vervolgens vrijwillig in de linkergalop aan laten springen. Doet ze het dan nog niet, dan is het tijd om de dierenarts of fysio erbij te halen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 09:32

Het is echt iest van ohz. Aangezien ze het met longeren nooit doet..
Vandaag weer les dus kijken van mijn instructrice ervan zegt Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:39

Misschien werk je je pony erg tegen met je zit, vraag je instructrice er extra op te letten. Laat ons vanavond even weten wat zij er over te zeggen had Knipoog

magblon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:13

een Ostiophaat wil soms enorme uitkomst bieden

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 22:12

Volgens mijn instructrice doe ik zelf alles goed, du s wat hulpen ed betreft ligt het niet aan mij.

Ik moet nu op de rechterhand rijden, lichtrijden. Dan een keertwending maken, liever te scherp dan te los. Dan gewoon door lichrijden en net als de neus van mijn pony de hoefslag raakt aangaloperen.
Dit is toen goed gelukt. Dus thuis gaan we dit doorzetten Lachen

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:18

ik heb dit probleem ook gehad met mn friesje.
ook van alles geprobeerd, wat bij mij goed werkte was aangalloperen boven een drafbalk in de hoek.
net voor of boven de balk hulp geven.
succes

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:41

ik ehb dit probleem ook, wat bij mij helpt is:
op de volte zetten
verkeerde been lichtrijden
gewicht naar binnen plaatsen
buitenbeen overdreven ver naar achteren doen
binnenstelling vragen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 14:48

argnolover; Dat werkt dus niet bnij mij omdat ze dan te makkelijk over haar buitenschouder wegloopt.

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:28

Ik heb het idd ook een paar keer met een drafbalkje gedaan. Drafbalk in de hoek en net voordat het paard er zeg maar over moet draven de galophulpen geven. Dat heeft bij mij toen wel gewerkt. Heel veel succes nog! Knipoog veel oefenen, maar het is wel het beste om te stoppen als het 1 keer is gelukt. Steeds wat langer, steeds wat vaker.... stapje voor stapje..... (maar dat weet je zelf ook wel denk ik) Knipoog