Ik krijg de schuld!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Ik krijg de schuld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:41

heeey bokkers,
Ik heb een leasepaard, maar die moet ik erg voorwaarts rijden want anders gaat ze sloffen. Maar weet je wat zei in stap doet! Ze gaat laat maar zeggen elke keer als ze haar voorbenen optilt in de stap tegen haar peesbeschermers aantikken dus naar binnendraaien. En de eigenaaresse geeft mij schuld omdat ze zegt: Dat ik haar krom gereden heb omdat ik altijd de linkerteugel wat strakker heb, en dat ik haar dat heb aangeleerd! Maar ik weet het dus niet, ik weet niet of het mijn schuld is want sinds er een vorige berijder op reed (die nu weg is) ging ze dat doen. Nu krijg ik de schuld van alles en zegt ze dat ik springschoenen moet kopen. Maar een meisje bij mijn moeder op het werk rijdt ZZ paarden en die gaat mij helpen! En zei zegt; het is niet jouw schuld jij kunt er niks aandoen je kunt niet zo goed als Anky rijden, waarom helpt ze je dan niet. En je hoeft geen springschoenen te kopen want ze moet gewoon leren normaal te lopen, niet met dingen dat het minder wordt!

Want ze krijg wondjes onderaan haar benen, hele kleine...

Wat vinden jullie ervan??

Lynn_Nikita

Re: Ik krijg de schuld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:43

ik zou ander lease paard zoeken als die eigenaar zo tegen mij deed
Ook zou ik als je toch wilt blijven les nemen, en dat jullie beide van zelfde instructeur les kregen
werkt t beste

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:50

't Kan best zijn dat jij te veel op 1 dezelfde hand gereden hebt en dus het paard aan de ene kant soepeler hebt gemaakt dan de ander dat ie nu scheef loopt.
Maar ik weet niet of dat te maken heeft met aantikken.
Mooi dat er iemand komt om te helpen, dan ben je er direct al wat zekerder van wat je wel en wat je niet verkeerd doet.
Ze heeft verder ook gelijk, die ZZ amazone, dat wanneer je bescherming gaat gebruiken, het paard helemaal neit meer voorzichtig wordt tijdens het lopen, maar als t de mijne was, zou ik t toch maa wel doen, omdat wanneer ze zich echt flink raken gaat je even een heel eind verderop bent.

merith_ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:09

je kan toch ook nu beschrming om doen*zou het alleen niet zelf kopen* en dan als het over is het er weer af halen, zo krijgt ze in ieder geval niet meer wondjes en kan je er rustig aan werken,,,
ik vind het wel banketstaaf dat ze jou de schuld geeft, wrm heeft ze nooit geholpen dan? moet ze toch al eerder gemerkt hebben?!?! : o

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:11

dat "tikken" heet strijken...
dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben, dat kan ik zo niet beoordelen.
ik zou er met je instructrice even over praten.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 20:12

Ze zegt van; Jha ik helpt niet meer ze luistert toch niet! Maar dan zegt ze van dit en dit kan je doen, en dan wil ik het wel doen maar ze legt niet uit hoe dat moet bijvoorbeeld! Jha hoe kan ik dan wteen wat ik moet doen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:22

Zou je allereerst je best willen doen correct Nederlands te schrijven? Dat leest namelijk een stuk prettiger!

Ik denk niet dat het jouw schuld is. Als ik het goed begrijp tikken de voorbenen aan de binnenkant tegen elkaar aan in stap of tikt ze met haar achterbenen haar voorbenen aan? Doet dit paard het ook als je gewoon met haar aan de hand loopt? Doet ze het ook in draf en galop?

Bij de meeste paarden is het zo dat het 'aangeboren' is, dat het hun natuurlijke manier van lopen is. Maar iemand mag me corrigeren als ik het mis heb.

Als de eigenaar van het paard jouw vragen niet wil beantwoorden en niet naar jou wil luisteren dan zou ik me ernstig afvragen of je voor deze eigenaar wil blijven rijden. Stel het paard is kreupel krijg je dan ook bij voorbaat de schuld?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:26

Je kan 2 dingen doen.
1) stoppen met dit paard
2) springschoenen kopen

Niet zo moeilijk doen!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:51

Wat nouw moeilijk doen! Ik wil haar niet kwijt ze hebben haar speciaal voor mij gekocht! En als ik stop wordt ze weer verkocht naar een stoeterij om te dekken ofso dacht het niet!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:57

Dan begrijp ik dat je niet zomaar afstand wil doen...Ik zou springschoenen om doen (niet zelf gekocht). Dan kan ze iig geen wondjes krijgen. Verder kan je mis. met z'n drieen rond de tafel gaan zitten?
Ik snap het verhaal geloof ik niet helemaal dus...

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:01

ik zou eerst kijken hoe het gaat als die zz amazone je helpt.
en als het dan niet beter word zou het misschien ook wel in z'n rug kunnen zitten. heeft een oude verzog pony van mij ook gehad.

iig. veel succes ermee

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:14

Ten eerste...wat zou je doen als het je eigen paard was? Zou je dan springschoenen om doen? Zo ja...dan nu ook doen. Ik vind namelijk dat je met het paard van een ander moet omgaan alsof het je eigen paard is. Springschoenen hoeven helemaal niet zo duur te zijn.
Ten tweede: het strijken/of aantikken op de hoefballen kan idd wel komen door het rijden. Als een paard niet voldoende voorwaarts wordt gereden, kan het zijn dat een paard die er aanleg voor heeft, het erger gaat doen. Goed dat je les neemt,. dan kun je kijken of je daar iets aan hebt.
Ten derde: je kunt aan de eigenaar vragen of de hoefsmid de volgende keer hier rekening mee kan houden (kost niks extra). De hoefsmid kan als het paard voor op ijzers staat, het ijzer wat meer opzet geven, waardoor het voorbeen wat sneller wordt. Hij kan het achterbeen ook iets trager maken. Dit kan het paard ook helpen om makkelijker te lopen. En dat in combinatie met jouw lessen en springschoenen...alles opgelost toch.
Als je echt graag voor dit paard wilt gaan...dan moet je er ook af en toe wat voor over hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:19

idd polly2.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:00

Jhaaa ze is net bekapt zaterdag! En vandaag heb ik gereden en heeft ze niet meer aangetikt!! dus het is eerder HAAR schudl dat ze haar niet heeft latenbekappen!!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:11

Ben je nu blij dat je haar de schuld kan geven?

Het gaat er niet om wie er schuld heeft maar zoals louanagirl schreef, ga eens om de tafel met elkaar. Als je geen open relatie hebt met de eigenaar dan kan je in de toekomst tegen weer zoiets aanlopen en daar hebben jij, de eigenaar en het paard helemaal niets aan.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:20

Hallo, ik wil hier even op reageren. Mijn paard reed ik vanaf zijn 3e jaar met peesbeschermers (rondom koot) voor. Nooit last gehad. Paard struikelde alleen veel. Na een aantal jaar vertelde een instructeur dat ik zonder peesbeschermers moest gaan rijden om de pees te versterken en zo het struikelen tegen te gaan. Dit hielp. Alleen.. na een aantal maanden werd het paard onregelmatig en soms zelfs een pas kreupel. Foto's wezen niets uit. Fysio? De uitkomst! Krom linker voorbeen... tikt dus telkens tegen rechterkoot aan. nooit gezien. Keurmeesters hebben het nooit gezien... niemand! oplossing: peesbeschermers er weer om!

Mijn paard heeft nu nooit meer ergens last van. Als hij wat druk is tikt hij aan, nu je het weet hoor je het ook. Net als een mens kan een paard een afwijkende beenstand hebben (denk maar aan bv x benen!). Het kan dus ook heel goed gewoon een aangeboren afwijking zijn...

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:27

Misschien ben ik nu een beetje kort door de bocht maar als het probleem veroorzaakt is (volgens haar) door een rijprobleem... dan zou dit toch ook opgelost moeten worden door op de juiste manier of een andere manier te gaan rijden? (indien er geen blijvende slijtage is ontstaan).

Springschoenen aanschaffen bied dus geen oplossing. Krijg je les? Want dan kun je ervoor zorgen dat je instructrice duidelijk maakt aan de eigenaar dat het niet aan jouw rijstijl ligt (ik ga er voor het gemak vanuit dat dit niet het geval is).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:38

fallenangel3 schreef:
Misschien ben ik nu een beetje kort door de bocht maar als het probleem veroorzaakt is (volgens haar) door een rijprobleem... dan zou dit toch ook opgelost moeten worden door op de juiste manier of een andere manier te gaan rijden? (indien er geen blijvende slijtage is ontstaan).

Springschoenen aanschaffen bied dus geen oplossing. Krijg je les? Want dan kun je ervoor zorgen dat je instructrice duidelijk maakt aan de eigenaar dat het niet aan jouw rijstijl ligt (ik ga er voor het gemak vanuit dat dit niet het geval is).

Springschoenen hebben wel degelijk nut. Want paarden die dit doen, doordat ze bijv. minder goed voorwaarts gereden worden, zullen dit ook doen aan het eind van de rit, als ze moe zijn en wel weer goed gereden worden.
Bovendien heeft het "omscholen" ook tijd nodig en zal het niet met 1 keertje lessen verholpen zijn. Dus kun je ondertussen je paard maar beter beschermen tegen onnodige beschadigingen....toch?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 01:42

polly2 schreef:
Ten eerste...wat zou je doen als het je eigen paard was? Zou je dan springschoenen om doen? Zo ja...dan nu ook doen. Ik vind namelijk dat je met het paard van een ander moet omgaan alsof het je eigen paard is. Springschoenen hoeven helemaal niet zo duur te zijn.
Ten tweede: het strijken/of aantikken op de hoefballen kan idd wel komen door het rijden. Als een paard niet voldoende voorwaarts wordt gereden, kan het zijn dat een paard die er aanleg voor heeft, het erger gaat doen. Goed dat je les neemt,. dan kun je kijken of je daar iets aan hebt.
Ten derde: je kunt aan de eigenaar vragen of de hoefsmid de volgende keer hier rekening mee kan houden (kost niks extra). De hoefsmid kan als het paard voor op ijzers staat, het ijzer wat meer opzet geven, waardoor het voorbeen wat sneller wordt. Hij kan het achterbeen ook iets trager maken. Dit kan het paard ook helpen om makkelijker te lopen. En dat in combinatie met jouw lessen en springschoenen...alles opgelost toch.
Als je echt graag voor dit paard wilt gaan...dan moet je er ook af en toe wat voor over hebben.

amen Haha! ik vindt dat de eigenaarresse niet zo uit haar dak hieft te gaan als ze uit haar dak ging zoals jij zegt.... het is ook haar eigen risico... ik denk dat dit niet zo zeer een prbleem is maar dat jij en de eigenaarresse aleen langere tijd een probleem hebben als ik jouw verhaal zo lees.. vraag aan de eigenaarresse om opties wat te doen. het is en blijft tenslotte haar paard... waarom zou je geen springschoenenkopen? als je zoveel om het paard geeft? het is geven en nemen en dat moet van beiden kanten komen!!!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 10:32

Ik heb les ja, maar ik moet haar dus elke pas gewoon keihard aandrijven want ze loopt maar niet voorwaarts. Ik rij soms met sporen maar die helpen ook niet echt veel. Dan duw ik ze eventjes weet je wel en dan gaat ze 2 passen vooruit en dan weer sjokken en sloom lopen. Ik denk wel dat ik springschoenen ga kopen je hebt gelijk ik geef ontzettend veel om haar!

Maar hebben jullie misschien een idee hoe ik haar anders meer vooruit kan krijgen, want ze is zo gierig. Als ik rij gaat ze sjokken, strijken, en haar achterbenen en niet onder zetten en sleept ze ze mee over de grond. En als ik haar loslaat tilt ze alles mooii op, wel gemeen he...

Hebben jullie misschien een HELE goede tip voor mij??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:54

Als je been geeft, móet ze reageren. Dan zórg je dat ze reageerd.
Daarna hou je je been stil.
Wanneer je weer been geeft, móet ze weer reageren en anders zorg je daar weer voor.
Het constant drijven is de reden waarom ze niet aan je been is.
Het ligt dus niet aan haar.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:10

superwoman schreef:
Als je been geeft, móet ze reageren. Dan zórg je dat ze reageerd.
Daarna hou je je been stil.
Wanneer je weer been geeft, móet ze weer reageren en anders zorg je daar weer voor.
Het constant drijven is de reden waarom ze niet aan je been is.
Het ligt dus niet aan haar.

Juist. En haal alsjeblieft eens diep adem en wees niet zo aanvallend, zal ook wel wat prettiger zijn voor de eigenaresse. Die zal het vast niet zo gemeen bedoelt hebben, en je zal nog langer met haar door 1 deur moeten wil je je leasepony blijven verzorgen. Kortom; ga eens goed praten want dit is voor beide niet prettig. Knipoog

ceasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:31

Das echt bale Verdrietig ik zou met de eigenaar gaan praten...want dit is niet fijn voor jullie allebij.... Knipoog

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:29

hoe lang rijd je dat paard al en hoe veel x in de week??? Lijkt me sterk dat door het meer aannemen van 1 teugel de hele beenstand ineens veranderd Verward Tuurlijk kan het zijn dat het paard zelf schever is geworden, maar elk paard is van nature scheef. Dat aantikken kan ook komen doordat het paard al geboren is met een afwijkende stand, beetje raar van de eigenaar om jou daarvan de schuld te geven. En springschoenen lijken me geen slecht idee, die zijn er niet om het paard te leren z'n benen op te tillen, maar om de kroonranden en de ballen van de hoef te beschermen tegen beschadigingen. Door springschoenen gaat een paard niet ineens veel beter lopen ofzo Tong uitsteken

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:46

Ik zou daar gewoon weggaan zonder doei te zeggen Knipoog