paard is vertrouwen kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

paard is vertrouwen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:31

ik heb nu een 3 weken een merrie die nu een weekje onder het zadel is. alleen leek tijdens het rijden een beetje vast te zitten en begon ze verzet te vertonen. dus hebben we haar gebit na laten kijken en toen bleek dat ze behoorlijke haken had.. deze zijn nu weg, alleen nu heeft ze dus totaal geen plezier meer in het werken zodra het zadel eraan komt begind ze te drentelen en met haar achterbenen te slaan, en het bit wil ze al helemaal niet meer accepteren.. ze loopt me omver en let eigenlijk niet meer zo op mij..
haar harder aanpakken lijkt mij niet echt zin hebben,, ik zal eerst haar vertrouwen weer een beetje terug moeten krijgen.. misschien dat julile nog goede ideeen hebben om dit aan te pakken..
ik kan de aankomen de dagen even niet rijden aangezien ze op mijn voet terecht is gekomen en deze nu een beetje pijnlijk is..

ik hoop wat tips te kunnen krijgen

Shauniraquel

Re: paard is vertrouwen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:45

Ow vervelend zeg! Misschien moet je haar even kalmeren en zachtjes tegen haar praten als je aan het opzadelen en poetsen bent. Elke keer als ze braaf doet belonen met klopjes, of aaitjes of een snoepje. Dan weet ze dat ze dan een beloning krijgt.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:06

ik zou zowiezo haar rug even na laten kijken, als ze daar last van heeft kan ze daardoor ook zo reageren. Past het zadel ok?
Als dit allemaal in orde is, zou ik even opnieuw beginnen met alles. Alles weer even vanaf het begin bevestigen en dan weer voorzichtig gaan rijden. Idd het vertrouwen weer opbouwen.
Succes!

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:00

Misschien kun je een leren bit aanschaffen, dit zal zachter in de mond aanvoelen en misschien dat ze op deze manier weer plesier krijgt in het rijden Knipoog
En ook heel erg veel belonen als ze het goed doet!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:03

Een 3 weken merrie bedoel je dat je haar 3 weken hebt? Ga eerst grondwerk met haar doen, win haar vertrouwen en stap er dan pas op.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:07

Ik denk dat dit paard inderdaad het vertrouwen kwijt is. Als je haar nog maar kort hebt, zal dat meespelen, in die tijd onder het zadel gebracht en dan ook nog haken. Ik zou even een paar stappen terug zetten. Aan het halster longeren, weer rustig opbouwen. Sowieso even weinig aandacht schenken aan de mond. Laat je paard eerst maar eens zien dat je het zo kwaad niet meent. En dan weer rustig opbouwen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:16

Ik kan het niet helemaal volgen hier.
Bedoel je dat je er zelf opgestapt bent weekje geleden, of dat ze een week geleden ingereden is?

In ieder geval klinkt dit als een geval voor een deskundig iemand. Dit ga je echt niet oplossen met tips van mensen die niet gezien hebben wat er nu precies gebeurd.
Heb je geen instructeur of ervaren africhter in de buurt om mee te kijken?

Verzet kan heel veel oorzaken hebben, varierend van dominantie tot pijn tot angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:11

Het enige wat met zekerheid te zeggen is nav je bericht, is dat je paard zowiezo geen respect voor je heeft. Ze loopt door je heen, staat niet stil, let niet op je en heeft al op je voet gestaan. Daarvoor zou ik absoluut gaan grondwerken.

Voor de rest van het probleem wil ik je echt dringend adviseren om eerst lichamelijke klachten uit te sluiten, en er een deskundig(er) iemand bij te halen. Als je in een week tijd al zoveel problemen hebt, is er iets niet best....
Op grond van de nu gegeven informatie is er niet te zeggen of de rest van je problemen voortkomen uit pijn, gebrek aan respect, angst, onbegrip of karakter.

Het valt me trouwens wel op dat je nergens rept over grondwerken en/of longeren. Doe je dat niet met je paard? Of gaat dat goed? En als je dat opgetoomd doet?

Overigens: de tip die hier aangereikt wordt over het leren bitje snap ik totaal niet. Waarom zou je een planteneter een LEREN bit in de mond doen? Is dat vriendelijk? Dat betwijfel ik zowiezo al. En als je denkt dat daarmee het rijplezier (wat overigens met een z is en niet met een s) terug zal komen, dan heb je denk ik nog niet heel veel van het verschijnsel paard begrepen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:12

haal er gewoon iemand bij die je er goed mee kan helpen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:13

Ja da's de korte versie van wat ik bedoel Nagelbijten / Gniffelen

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:22

Laat haar nakijken! Ik ken dit verhaal, een paard reageerd niet zomaar zo.

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:54

Sonja schreef:
Overigens: de tip die hier aangereikt wordt over het leren bitje snap ik totaal niet. Waarom zou je een planteneter een LEREN bit in de mond doen? Is dat vriendelijk? Dat betwijfel ik zowiezo al. En als je denkt dat daarmee het rijplezier (wat overigens met een z is en niet met een s) terug zal komen, dan heb je denk ik nog niet heel veel van het verschijnsel paard begrepen...

Een leren bit is wel vriendelijk voor je pony, het voelt zachter aan in de mond. Aangezien dit paardje een angst heeft voor het bit is het misschien een oplossing.

Wat betreft dat 'plezier', een typfoutje maakt iedereen wel eens en niet iedereen kan perfect Nederlands (jij blijkbaar wel).
Ik kan er verder ook niks aan doen dat ik niet in Nederland geboren ben en in een andere taal opgevoed ben..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 21:31

okej hier is ook een behoorlijke discussie ontstaan.. maar mensen alles is weer goed ze is weer helemaal lief..
waarschijnlijk heeft ze gewoon een tik opgelopen van de tandarts..

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:36

Grondwerken om het vertrouwen weer terug te krijgen!!

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:38

goed dat ze weer helemaal beter is Tong uitsteken zou het kunnen dat haar mond miss wat gevoelig was?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:21

Zou je niet bitloos kunnen gaan rijden?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:41

meisje19 schreef:
Een leren bit is wel vriendelijk voor je pony, het voelt zachter aan in de mond. Aangezien dit paardje een angst heeft voor het bit is het misschien een oplossing.

Even een misverstand de wereld uit helpen. Als leer nat wordt en weer opdroogt wordt het keihard, dan heb je dus een hard leren bit dat helemaal niet meer zacht is voor de mond. Een gewoon bit is en blijft vriendelijker (als er fatsoenlijk mee omgegaan wordt).

trix_manu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:39

Als je op haar/hem kan rijden dan moet je belonen in de stap draf en galop

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:43

Toppie dat ze weer normaal reageert.
Misschien toch last gehad van de gebitsbehandeling.