probleempje met mijn Friesje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flamon

probleempje met mijn Friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 10:16

heey mensen

Ik heb een probleempje waar jullie mij misschien bij kunnen helpen.
Ik rijd op een friese merrie ze heeft een korte nek en dat is dan dus ook het probleem.
Ik wil haar graag aan de teugel laten lopen. Als ik een poging doe om haar aan de teugel te laten lopen loopt dit uit op niks.
Ben nu bezig met longeersingel + bijzet teugels misschiend at dit een oplossing is.
Is het misschien een een ideen om de bijzetteugels aan het zadel vast te maken.
Hebben jullie misschien een oplossing hoe ik haar nageefelijk/ aan de teugel te laten lopen.
( Ze heeft lange manen is het slimmer om die tijdens het rijden te vlechten?)

groetjes flamon

missnynke

Re: probleempje met mijn Friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:23

Dat een paard door een korte nek niet nageeflijk kan lopen is onzin, dit heeft met ontspanning te maken en dat begint met de achterhand.
Misschien tijd om les te nemen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:24

Ik denk niet dat het aan de nek van je paard ligt, maar eerder aan jouw rijvaardigheid. Zoals mijn voorganger zegt: Tijd voor les Knipoog

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 10:30

ik heb les met dit paard misschien kan het liggen aan dat ze voor de kar loopt of maakt dit niet uit?
ik wil misschien privelessen gaan nemen. Ik weet zelf wel hoe ik zo een paard meot rijden maar bij haar is het echt moeilijk.
en hoe bedoel je met meer op de achterhand?
xx flamon

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:36

Zelf rij ik ook Friezen en wat ik wel merk is als ze voor de kar lopen ze moeilijker nageeflijker lopen. Dit is vooral als ze eerste een poos voor de kar lopen en pas later zadelmak gemaakt worden..
Dit los ikzelf op door als ze een poss zadelmak zijn ze te longeren met bijzetteugels en ze erg laag in te stellen zodat ze hun rug meer gaan ontspannen. Dit gaat wel geleidelijk aan hoor en niet ineens!! Dit heeft dus niks met korte nek te maken, maar meer met verschillende houdingen van voor de kar (daar meer front) en onder het zadel. En onder het zadel is het voorwaarts neerwaarts heel belangrijk.. en wat betreft de achterhand als ze voor de kar goed lopen gebruiken ze ook hun achterhand als het goed is!

kusfleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:29

de slofteugel kan mischien helpen maar dan zou ik hem niet onderaan de singel vast maken bij ze benen alleen dan aan de zijkant boven het bandje van je dekje

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:37

Zelf heb ik dat probleem ook gehad, en het is veel oefenen.
Veel voltes maken, grote en kleine. Nog beter is een grote volte rijden, deze dan naar binnen rijden (kleiner maken dus) en dan weer op je been naar buiten rijden.
Wat ik ook wel eens doe is voorzichtig met je binnenhand heel hoog rijden en buitenhand laag houden. Ik kan het zo niet uitleggen. Ik heb het geleerd van iemand anders op een fries.
Maar die voltes zijn het proberen waard. Succes ermee.