Aan de teugel ryden, ik zet mijn handen vast!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KambiusH

Aan de teugel ryden, ik zet mijn handen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 20:04

hallo mensen Tong uitsteken

Ik heb een probleempje. ik ry op het moment een paard dat nogal stroef is in z'n koppie. hij wil wel aan de teugel maar op een of andere manier doe ik iets verkeerd! Ik zet geloof ik heel erg mijn handen vast, wie heeft een oplossing om te proberen of te oefenen zodat ik dat niet doe?!

alvast bedankt! Vork

Pashon

Re: Aan de teugel ryden, ik zet mijn handen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 21:58

als je je handen vast zet, aai regelmatig over de hals van het paard, zo kan je je hand niet vast zetten. als je dit een tijdje gedaan hebt, zet je uiteindelijk je handen niet meer vast en hoef je niet meer regelmatig over de hals te aaien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:10

Vaak zetten mensen hun handen vast als ze nog niet goed genoeg onafhankelijk kunnen zitten. Ik zou dus daar eerst aandacht aan besteden en aan het tempo en niet teveel aan z'n hoofd zitten.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:21

Niet aan de teugel vragen? Dan zet je je handen ook niet vast. Gewoon van achter naar voor rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:29

Visualiseer een golfbeweging in je schouders, alsof er water in zit dat van achteren naar voren golft met de beweging van je paard mee. Dit hielp mij heel erg, ik zette mijn handen ook vast, dat had ik mezelf aangeleerd omdat ik altijd op jonge en springerige paarden zat en als ze uitbraken dan loste ik dat op met mijn handen. Ik gaf ze zo min mogelijk ruimte van voren (niet met te veel spanning op de teugels, maar dus door mijn handen vast te zetten). Nu ik mijn eigen paard aan het opleiden ben heb ik zitlessen genomen. Het probleem van vastzittende schouders (vaste handen) komt namelijk voort uit andere problemen met de zit, dus waarschijnlijk zijn een paar zitlessne voor jou ook niet verkeerd Lachen

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:05

...Vaak helpt het ook wanneer je je handen netjes rechtop houd met de duimen naar boven. Je ontspand hierdoor je schouders meer en zet je handen veel minder snel vast.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:27

Het is verschrikkelijk moeilijk dit af te leren! Ik heb het ook gedaan, maar het is super lastig. Mijn paard is van zichzelf vrij springerig. Ik heb het afgeleerd door er niet op te concentreren. Wanneer ik voelde dat ik mijn handen ging vastzetten, paard op de volte, volte sluiten, volte openen wijken voor het been. Ik heb er ook minder last van, wanneer ik les heb, of een proef rijd!

Gewoon jezelf aan het werk zetten, en er niet op concentreren helpt bij mij.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:30

hier nog een hand vasthouder Ja

ik heb ook geleerd om af en toe je paard te aaien of juist bewust even je handen iets naar voren te zetten als ik weer eens merk dat ik de boel vasthou.
Rij ook veel actieve overgangen zodat je paard wat losser word. voel je je paard los worden en minder druk, dan ontspan je onbewust zelf ook sneller.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 17:39

als je een paard aan de teugel wil vragen moet je kleine kneepjes geven met je hand toch? alleen mijn paard reageert daar niet zo op omdat ik niet zo sterk ben. en als hij er wel op reageert begint hij heel erg te trekken. wat moet ik dan doen?

Groetjes. Ach gut

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:54

Nee, vergeet gelijk die kneepjes in de teugel geven. Wie dat ooit bedacht heeft????? (bedankt namens alle paarden waar onwetende meiden op rijden Huilen ) Het moet er blijkbaar dan professioneel uitzien ofzo? Bij 10 van de 10 gevallen die ik zie Bloos zijn die paarden gewoon verkrampt in de nek en dan kunnen ze ook gaan trekken!
Je paard kan alleen maar aan de teugel komen als hij soepel in zijn lijf is. Hij ontspant op een gegeven moment zo veel dat hij zijn hoofd en hals laat zakken.
Ik kreeg hier afgelopen weekend een stel jonge meiden (11-12 jaar) die af en toe langsfietsten en ze wilden graag eens op mijn merrie rijden. Mijn verbazing was groot toen ze bij het instappen gelijk aan mijn merries mond begonnen te 'trekken' want 'zo komt ze aan de teugel'.
No way, zo werkt dat niet! Blijf van die mond af in hemelsnaam. Lekker veel figuren rijden (ga van die hoefslag af) en maak veel voltes en heel veel overgangen maken. Hou wel het contact met je teugels. Na een tijdje zal je dan zien dat ze vanzelf soepeler in haar hals wordt en dan komt dat 'aan de teugel' vanzelf wel.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:28

ik heb er namelyk ook een tydje uitgelegen vanwege een ongeluk. en ik moet gaan opbouwen nu enzo. dus daarom vind ik het gewoon fijn dat hy sowieso een beetje met z'n koppie naar beneden loopt. iemand tips? Haha!

Groetjes,

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:12

Ben je doordat ongeluk minder ontspannen gaan zitten misschien? Of doet hij bij iedereen z'n hoofd in de lucht? Is ze hoofd de hele tijd omhoog of vooral bij overgangen? Trekt hij ook aan de teugels? Is het een echte sterrekijker? Is hij wel goed aan het been? Wat zegt je instructeur ervan? Heb je hem wel eens met dubbele longe of passoatuig gelongeerd?

terroel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:34

je moet proberen je schouders te ont spannen succes

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 08:40

Nou hy is geen sterrekijker. alleen omdat ik myn handen vastzet gaat hy in protest met zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:43

tuurlijk gaat hij in protest, is niet fijn voor zijn gevoelige mondje :0

Niet denken aan dat krulletje van voor
Aan de teugel rijden heeft te maken met ontspanning en een fijn werkende achterhand..dus idd, laat aub dat idee met kneepjes en alle gedoe aan de voorkant maar eens weg.

Voor jou, lekker ontspannen gaan rijden, niet aan de teugel willen rijden maar lekker je armen, polsen en handen ontspannen willen houden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:53

KambiusH schreef:
Nou hy is geen sterrekijker. alleen omdat ik myn handen vastzet gaat hy in protest met zijn hoofd.

hij is met een ij en niet met een y Knipoog

Kijk even in het centrale topic. Daarin kun je al je vragen kwijt over aan de teugel rijden Knipoog
viewtopic.php?f=8&t=539775

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:16

Zorg ervoor dat jij je handen gaat dragen. Als jij je rijstijl wilt omgooien naar een goede rijstijl moet je er gewoon direct mee beginnen. Ook al is het vervolg dat je paard even wat minder aan het werk gezet wordt naar jouw idee (werk dan de komende tijd even wat vaker met je paard aan de longe om deze zodoende toch ook in training te houden).

Zet iemand naast de bak die je er tot vervelends teo aan herinnerd. Handen rechtop, zelf rechtop, maak je lang, knik in je elleboog, draag je handen.

Ook af en toe even een klopje op de hals is een goede tip om regelmatig weer even wat spanning van je vast hand weg te laten vloeien om vervolgens weer ontspannen verder te rijden..