Wat is er met myn paardje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aikie

Wat is er met myn paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:43

Ik ben sinds 23 maart de trotste eigenaar van Diamond mn nieuwe paard..
Het is een Merrie van 1.74, knuffel beestje maar erg allert en energie vol.
Het rijden gaat super, al lykt het alsof ze moeilijk kan ontspannen.
Vandaag wou ik zoals elke dag eens lekker gaan rijden met mn vriendje.. In het weiland naast de bak waar ik wou rijden, waren net de koeien naar buiten gegaan.
Ik vond dat Diamond wel erg naar de koeien aan het kyken was, maar dacht ze moet altijd alles in de gaten houden dus gewoon opstappen en rijden maar.. ( dit hield ik nog geen 5sec vol.)
Ik stapte op en ze wou gelijk omhoog komen, ik gaf snel wat been zodat we lekker aan de warming op konden beginnen, maar ze begon te dribbelen, stijgerde en klapte op de grond en rolde tegen een hindernis aan..
ik kon nog net wegkomen en zit hier nu met kneuzingen, maargoed Diamond sprong de wei door als een hertje netalsof ze voor het eerst een zadel op had.
Nu is mijn vraag.. wat denken jullie... zou het door de koeien komen, offff????????

Ik wil er namelijk wel zoweer opstappen, maar ze bokt nooit of stijgert nooit, dus vind ik het zo raar dat ze het ineens doet..wil graag een reden waarom ze ut deed:P
konden paarden maar praten:P
Laatst bijgewerkt door Scum op 27-04-07 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Sentido

Re: Wat is er met myn paardjee##!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:47

kan het ook komen dat het waaide?
mijn paard kan daar altijd behoorlijk op reageren
ik zou er gewoon weer opgaan
desnoods aan de longe ofzo
en als ze stijgert teugels los laten (niet weg gooien maar zo dat ze ruimte heeft voor) en been geven. dan kunnen ze niet omhoog

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:47

Ik zou eens kijken aan de longe hoe ze loopt. Misschien zit ze ergens vast in haar rug een doet het zeer als je opstapt?
En anders... ach ja, het is mooi weer he Clown en koeien worden dan ook opeens interessant Koe

Aikie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 19:01

Sentido schreef:
kan het ook komen dat het waaide?
mijn paard kan daar altijd behoorlijk op reageren
ik zou er gewoon weer opgaan
desnoods aan de longe ofzo
en als ze stijgert teugels los laten (niet weg gooien maar zo dat ze ruimte heeft voor) en been geven. dan kunnen ze niet omhoog

Nee dat was het niet, want ik rij daar altijd,, en het waait er ook wel vaker;)
'gelukkig' stijgerde mijn oude paardje altijd als ze iets eng vond, dus raak daar niet van in paniek..
maargoed ik stap der morgen weer op en kyken hoe het dan gaat:)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:32

Die van mij vindt koeien ook erg eng. Als je tijdens een buitenrit langs een wei met koeien komt, loopt ze daar met een grote boog omheen. Laatst zag ze ineens dat er weer koeien in de wei stonden, en toen stond ze zo BOEM HO op de rem. Hoewel ze een paar jaar op een boerderij heeft gestaan waar ook koeien liepen, vindt ze ze toch erg eng. Snap het ook niet.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:02

Het zou ook kunen zijn dat ze last van der rug had, controleer op plekken, bulten blokkeringen.
Het kan ook zijn dat ze vroeger meschien wat heeft mee gemaakt en het haar weer te boven kwam, en er zo van schrok.

verder zou ik zelf ook niet precies weten wat er is.

Veel succes met rijden verder en BETERSGAp Ach gut

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:05

Koeien zijn ook heel eng, wist je dat niet.... Die bijten heel hard Haha! Haha!

Als dit de eerste keer is dat ze het doet zou ik me niet te druk maken en het gewoon laten rusten op een communicatie fout.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:09

Nou, ik vind dit wel een extreme reactie op een paar koeien eerlijk gezegd! Dan moet ze al als een enorme bom hebben staan kijken en bijna volledig van de wereld zijn geweest, toch? Beetje kijkerig paard probeert toch eerst naar de andere kant van de bak te vliegen?

Ik zou ook zo niet weten waar het dan wel aan ligt, maar ik zou morgen dan maar eerst even goed longeren en hulp vragen bij het opstappen, want dit zijn natuurlijk geen grappen!

FlameLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:58

Ik zou d'r ook even goed longeren en ook even kijken of er iemand kan helpen met het opstappen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:05

Paarden kunnen heel heftig reageren op koeien. Ik ken er ook een, die kwam nog op geen 50 meter afstand. Als er in de wei tegenover onze rijbaan (aan overkant vd weg) koeien stonden deed die ook niks meer als rennen en springen, er was qua rijden dan niets meer mee te beginnen. Het is uiteindelijk met veel training en geduld wel beter geworden, maar bang is ze er nog steeds van...

Natuurlijk moet je zeker weten dat je tuig ed allemaal goed zit, maar aangezien je haar nog niet zo lang hebt, kan het natuurlijk best wel dat ze gewoon erg bang is geworden.
Kan je haar misschien loslaten in de rijbak, zodat ze alles eens rustig in zich op kan nemen voor je gaat rijden? Of rijdt eerst een keertje ergens anders om weer vertrouwen te krijgen in elkaar.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:11

Als een paard sowieso al heftig reageert op koeien, wat denk je wat er gebeurd al die koeien opeens aan komen stormen???

Koeien die voor het eerst weer naar buiten gaan kunnen enorm bokken en rennen en vliegen, net als een paard wat de hele winter binnen heeft gestaan....

Misschien is het paard van TS wel gewoon bang geweest, of liet zich meeslepen in de feestvreugde en wilde gewoon mee doen....

Gewoon ff loslaten in de bak, kijken wat ie doet. Daarna opzadelen, kijken of alles past, niks drukt of schuurt....

Maar als je zomaar vanuit het niets deze reactie krijgt, zou mijn eerste gok ook de koeien zijn. Koe

Succes!!

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:13

ja klopt als wij op buitenrit bij een wei met koeien langs gaan dan komen ze er ook wel eens heel hard aanrennen.
gelukkig kijken onze paarden dan alleen een beetje raar maar verder doen ze niks
maar als ie echt bang voor koeien is dan het best zo zijn dat hij daarom zo raar deed

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:17

Mijne is ook geschift als er koeien aan het rennen en springen zijn. Schapen overigens ook, meestal gaat ze dan niet bokken of springen, maar er gewoon keihard van door (angst) liefst recht naar huis.

Zou het de volgende keer gewoon nog eens proberen, zoals je altijd doet. Evt iemand erbij zetten om de boel in de gaten te houden als het misgaat. Probeer wel een keer uit te kiezen dat er geen koeien zijn. Als ze het nu dan weer doet, zul je verder moeten kijken, maar aan je verhaal te horen denk ik dat het de koeien zijn.

Aikie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 12:20

Bedankt voor jullie reacties! Het waren waarschijnlijk niet de koeien! ze doet het telkens weer,, en weet niet hoe hard ze er vandoor moet gaan als ze het zadel op heeft,,
dit wordt dus niet een blijvertje ben ik bang.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:24

Aikie schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Het waren waarschijnlijk niet de koeien! ze doet het telkens weer,, en weet niet hoe hard ze er vandoor moet gaan als ze het zadel op heeft,,
dit wordt dus niet een blijvertje ben ik bang.

Dan zou er toch iets mis moeten zijn met de rug of het zadel o.i.d.

Je schreef dat ie eerst heel braaf was. Dus waarom dan geen blijvertje?? Niet te snel opgeven. Paard doet niets zomaar.... Als dit opeens opduikt kun je er zo goed als zeker van zijn dat je zadel niet goed past en/of dat een bezoekje van de osteopaat of fysio geen overbodige luxe is!