wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeany

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 18:48

Ik heb hier verschillende topics gevonden over wijken, maar er stonden niet echt antwoorden in waar ik tevreden mee was.

Hoe krijg ik mijn paard zover dat het wijkt? of iniedergeval schaart...
dat het der heup onder de massa zet en ook echt opzij gaat.
hoe hard/zacht ik ook begrens met mijn buitenteugel, ze loopt toch over de buitenschouder weg...
volgens mij als ik op mijn kop zou gaan staan dat het nog geen nut zou hebben....
ik ken het gevoel van scharen wel van andere paarden maar ze wil gewoon niet ofzo?

wat kan ik dan doen?
alvast bedankt!

Liselot

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:51

een paard moet leren scharen, dat doen ze niet uit zichzelf...

ik moest van mijn instructrice beginnen met de volte verkleinen en vergroten, vooral bij het vergroten moeten ze het binnenachterbeen goed meenemen.
als je paard dat goed onder de knie hebt kan je je volte een keer vergroten en dan 5 meten vanaf de lange zijde de volte uitrijden en doorwijken naar de hoefslag.
vanuit daar werk je weer verder naar het afwenden en wijken zoals het in de proef moet

Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:18

Probeer ook eens je buitenbeen helemaal af te steken
want je blijft zonder dat je er erg in hebt meestal toch met je buitenbeen ondersteunen...

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:39

Lotte_ schreef:
want je blijft zonder dat je er erg in hebt meestal toch met je buitenbeen ondersteunen...

Dat lijkt mij niet de juiste oplossing, daardoor zal hij over de buitenkant wegvallen en dat is ook wat we niet willen. Clown

Wat ik zelf altijd doe om het mijn paarden te leren is vanaf de 2e hoefslag naar de hoefslag drukken met binnenbeen. Als ze dat snappen vergroot ik langzaam de afstand rij ongertussen een pasje rechtuit en ga vervolgens weer wijken.
Voordat je op deze manier probeert te wijken moet het paard wel enigsinds rechtgericht op de 2e hoefslag kunnen lopen anders loopt hij natuurlijk over de buitenschouder zelf al naar de hoefslag toe Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:01

Ik heb het mijn paard eerst op de grond geleerd: eerst de voorhand wijken, dan de achterhand. Na twee weken kon ze aan de hand wijken, daarna heb ik het voornamelijk met gewichtshulpen in het zadel geprobeerd. Bij elke stap in de goede richting stopte ik met vragen en nu (twee maanden later) kan hij al hele meters opzij als het moet.

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:08

wijken is leuk

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:11

Lotte_ schreef:

Dat zou ik niet doen, hij moet toch echt tussen twee benen blijven Clown

Wat LiSSy ook al zei, begin met een volte wat kleiner en groter maken om zo te kijken of je paard reageert op beendruk. Als dit goed gaat kan je eens proberen om vanaf de AC lijn of de hoefslag een paar pasjes te doen.
Met de kuit waarvoor hij moet wijken geef je wat druk en je handen gaan mee die richting uit (beide handen anders kantelt het paard snel of ontstaat teveel stelling!).
Tegelijkertijd begrens je met je buitenbeen (door 'm er dus wel aan te houden) om te voorkomen dat je paard over de buitenschouder wegvalt en te zorgen dat hij recht blijft.

Verder niet te moeilijk denken, iedere oefening die lastig is maak je alleen maar moeilijker door er moeilijk over te denken Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:27

Alicia2u schreef:
Ik heb het mijn paard eerst op de grond geleerd: eerst de voorhand wijken, dan de achterhand. Na twee weken kon ze aan de hand wijken, daarna heb ik het voornamelijk met gewichtshulpen in het zadel geprobeerd. Bij elke stap in de goede richting stopte ik met vragen en nu (twee maanden later) kan hij al hele meters opzij als het moet.

Juist als het echt niet wil lukken dan is het vanaf de grond wellicht makkelijker.
Je moet met je buitenteugel echt behoorlijk begrenzen dus goed langs de hals leggen!!!

Vanuit stap of draf maakt u een halve ophouding en u drijft het paard voorwaarts met de zit. Druk de linkerkuit achter de singel en leg de rechterkuit op de singel om te voorkomen dat het paard opzij valt. Gebruik de rechterteugel om het paard op beide schouders te houden en geef een lichte buiging links aan.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:17

nu heb ik verschillende oplossingen gekregen over hoe ik moet wijken...
en theoretisch weet ik ook wel hoe...
ze vertikt het alleen in de praktijk. ( en geloof me... ik heb alles geprobeerd... )
lesgeefster is er een keer opgeweest en zegt dat ze gewoon stug stijfhoud en hierdoorheen gereden moet worden...
dus denk inderdaad dat ik het beste vanaf de grond kan proberen...
bedankt!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:06

je paard heeft wellicht onvoldoende kracht in de achterhand om het voor elkaar te krijgen.
Als het om de fries gaat in je profiel is dat nog wel te verklaren ook. een fries in in zijn 6e jaar nog niet uitgegroeid en hebben wel vaker problemen met de achterhand kwa sterkte. Dat komt allemaal goed mits je dat dus goed traind. Je kan beter af en toe proberen een stukje schoudervoor te rijden dan te gaan wijken

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:21

Nu kost wijken haast geen moeite voor een paard. Zelfs een 3 jarige die net zadelmak is kun je binnen 2 weken het wijken leren in principe. Of dat goed is laat ik even buiten beschouwing. Wanneer ze eenmaal de hulpen kennen is het niet zo'n probleem meer normaal gesproken. Maar ze moeten wel begrijpen wat je bedoeld en van ze vraagt.

Misschien geef je nu téveel hulp. Of zit je onbewust met je gewicht in de verkeerde richting. Ook kan het zo zijn dat je nét een fractie te laat bent met timen of ergens hem blokkeert in de beweging.
Staat hij fel genoeg aan de hulpen? Dus wanneer je een zeer lichte hulp geeft die jou praktisch geen moeite kost hij daar dírect goed op reageert? Is dit niet zo maak hem dan eerst heel fel aan de hulpen.

Let goed op de kleine dingen. De details maken vaak het grote verschil.

Begin op de hoefslag, met als doel de kont naar binnen te plaatsen. Neem genoegen met alleen reactie, meer hoeft nog niet. Elke keer dat hij reageert en een pasje opzij gaat, niet meer willen maar tevreden zijn. Laat hem dan even met rust en vraag dan weer opnieuw. Op die manier gaat hij je hulp begrijpen.

Probeer zo te zitten dat je alleen je zitbeenknobbel aan de binnenkant kan voelen. Je lang maken aan je binnenkant zonder in je heup/zij in te knikken (waardoor je alsnog met je gewicht naar buiten zit). Ga eens lang zitten aan de binnenkant zodat je het idee hebt er aan de binnenzijde vanaf glijdt maar je je evenwicht kan houden aan je buitenbeen. Overdrijf maar eens om het gevoel te pakken te krijgen. Als het goed is komt je paard dan vanzelf ook mee naar binnen.

Draai je schouders de kant op, waarvan je zou willen dat jou paard ze zou opdraaien. Dus ipv je nu aan hem aan te passen, laat je hem zich aan jou aanpassen.

Zorg ervoor dat je druk precies over 2 teugels verdeeld is. Rij vanuit je been, niet vanuit je hand. Probeer die druk ook over 2 teugels verdeeld te houden! Óók in het begrenzen. En biedt niet onnodig meer weerstand dan dat hij aan jou biedt.

Druk met je binnenbeen in op het moment dat het binnenachterbeen opgetild wordt (als je dat niet voelt kun je dat zien aan de binnenschouder die dan naar achter beweegt).

Blijf zo stil en zo simpel mogelijk zitten verder!

Succes, hopelijk heb je er iets aan! Haha!