Een aantal jaar geleden ben ik met mijn auto geschept door een vrachtwagen en ongeveer 700 meter mee gesleurd. Sindsdien heb ik grote angst voor vrachtwagens en tractoren. Ik ben enorm bang dat ze me niet zien, eronder kom etc.
Nu ga ik graag naar buiten met mijn paard, die niet bang is hiervoor.
Het probleem is echter dat ik mijn spanning overbreng op mijn paard die er vervolgens keihard vandoor gaat, zover mogelijk van die vrachtwagen of tractor vandaan. Bij elk ander verkeer gebeurd er helemaal niet, maar daar ben ik dan ook niet bang voor.
Zodra hij dat doet is gelijk al mijn spanning weg, want ik ben weg van dat grote ding.
Alleen op deze manier maak ik mijn paard dadelijk ook bang en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Ik zorg nu ook dat er andere mensen bij zijn als ik naar buiten ga, om mij rust in te praten. Ook gaat hij geregeld naar buiten met iemand op zijn rug die totaal niet bang is, dan doet hij ook niets.
Zelf weet ik dat ik moet ontspannen en dat probeer ik ook, maar door die enorme angst blijft toch, heel mijn lichaam één bonk spanning.
Ik wil hier graag een weg in vinden. Niet meer naar buiten gaan vindt ik geen oplossing, omdat ik dan de angst uit de weg ga en niet de strijd hiermee aangaat.
Wie heeft er tips, wat te doen als deze situatie zich voordoet.