Paard lang stilgestaan, hoe weer verantwoord oppakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Paard lang stilgestaan, hoe weer verantwoord oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 09:06

Met lang bedoel ik in dit geval de periode van Kerst tot nu, dus ongeveer 4 maanden. Knipoog

Het gaat om een Fries paard van 6 jaar, die door omstandigheden sinds Kerst niet echt meer aan het werk gezet is. Tussendoor is hij wel een paar keer gelongeerd (hooguit 6 keer denk ik), maar daar houdt het ook bij op met het gevolg dat hij amper conditie meer heeft, stijf is aan alle kanten, ook nog veel vet heeft opgehoopt én barst van de energie. Zijn eigenaar zal hem over een paar weken wel weer voor de kar zetten om er vervolgens een uur of 3 op uit te gaan, maar ik wil wel dat het paard dan weer iets of wat conditie heeft. Kortom: tijd voor actie! Maar hoe?

Nu heb ik hem gisteren ong. 20 minuten gereden (stap en draf) en ik was van plan om hem vandaag weer even te longeren, maar toch zou ik graag even advies willen om het weer verantwoord op te bouwen. Lachen

X_XnicoleX_X

Re: Paard lang stilgestaan, hoe weer verantwoord oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:14

ik had dat ook met mijn pony. Hi had 8(!) maanden op de wei gestaan. Ik had eerst wat aan de hand gestapt (30 min. ong.) en daarna gaan longeren. Na een week ofso ben ik erop gaan zitten.. eerst 15 min. rijden, toen 20, 30, 45, 50, 60.. en zo steeds langer.. op het begin ook aleen maar stap en draf en pas bij de 30 min. ook een klein galopje!!

Heel veel succes er mee!!! Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:16

Tja, als je paard zoveel energie over heeft zou ik hem veel buiten zetten, zodat hij niet alle energie kwijt moet in de tijd dat jij ermee bezig gaat.
Verder: je kan denk ik het beste rustig opbouwen aan de longe, 20 - 30 minuten in het begin en steeds meer draven en galopperen dan stappen. Voor de afwisseling kan je met hem gaan wandelen en - ook goed voor jezelf - hem tijdens de wandeling ook laten draven.
Verder: rustig oppakken met rijden en goed kijken en luisteren naar je paard, want die is de enige die echt aan kan geven tot hoever jij kunt gaan.
Natuurlijk kan het wel verstandig zijn in het begin wat gediplomeerde instructie erbij te hebben (zeker bij het rijden, dan zie je minder de uitdrukking van je paard), zodat je zeker weet dat je op de goede weg zit.
En zulke dingen blijven lastig via internet en natuurlijk per paard verschillend. Hoop dat je er toch wat aan hebt en veel plezier en succes met je Fries!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:14

Ja, kan me vinden in het advies van Judje.

Eerst maar een beetje longeren voor de basisconditie, (niet gelijk teveel in het zweet werken --> maar da's een beetje moeilijk met dit weer trouwens) en dan rustig het rijden een beetje oppakken.

In het begin geef je gewoon beweging als het ware, zodra hij meer aankan ga je een beetje aan het werk. Veel stappen is inderdaad heel goed.

Bedenk maar eens hoe je zelf zou gaan trainen als je lang niet gesport had.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:13

Hallo,

Mijn paard heeft ook de hele winter lang zonder werk gedaan terwijl ik de zomer daarvoor hardt getraind had. Ik heb sinds vorige week weer 2 keer gereden.
Ik heb het rustig opgepakt door eerst te longeren voor het rijden. (doe ik bijna altijd) Alhoewel dit niet bij ieder paard werkt, maar bij mijn paard werkt het goed omdat hij dan sneller en beter opwarmt.

Dan stap ik op en stap op een volte. Lang, laag en dragend. Ik zorg dat hij buigt in zijn lijf en zo maak ik hem langzaam los.

Begin niet met teveel werk, dat is erg slecht voor de spieren. Eerst 20-30 minuten en dat bouw je wat op.

Suc6!