Achter de teugel. Hoe te zien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CKR

Achter de teugel. Hoe te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:30

Misschien een beetje een domme vraag, maar beter dat ik hem stel dan wanneer ik hem niet stel. Ik heb de zoekfunctie hiervoor gebruikt, maar ik kan voor mijn probleem geen oplossing vinden...

Mijn verzorgpaard was altijd al moeilijk aan de teugel te rijden, maar sinds een tijd lukte dit goed. Hij liep netjes en ook al in draf wou hij wat meer na gaan geven. Als hij aan de teugel liep, schuimde hij altijd.

Sinds deze week gaat idt toc hwel anders. Hij loopt wel aan de teugel, kauwt helemaal niet op het bit en schuimt daardoor dus niet meer. Ook loopt hij nu afentoe een beetje te trekken. Ik heb het idee dat hij achter de teugel loopt, maar hoe zie je dat nou precies?

Iemand uitleg, foto's, tips etc? Ik hoor het graag!

__Robijn__

Re: Achter de teugel. Hoe te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:57

als een paard achter te loodlijn loopt, loopt ie dus te ver met zijn neus naar zijn borst. Dus dat zijn kin haast op zijn borst is, nagefelijkheid komt vanuit het been, dus meer been is de optie hier denk ik. Als je meer been geeft en de buitenteugel strak houd, kan hij kiezen of pijn in zn mond, of nageven. Het laatste zal hij dat kiezen. Gaat hij te diep lopen? meer been en ophouding aan de buitenkant. Zo doe ik het iig altijd!
ik zal ff kijken of ik foto's kan vinden.

succes verder nog

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:12

Nageeflijkheid is een teken van ontspanning in het hele lichaam. Als ik het zo lees loopt je paardje nog niet ontspannen genoeg.. gebruikt hij z'n achterhand wel goed? Ik rijd m'n paard namelijk van achteren uit nageeflijk. Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:16

Moeilijk om t zeggen zo zonder foto. Achter de teugel en te diep zijn 2 verschillende dingen en hebben 2 verschillende oplossingen.

Te diep (op de voorhand) vindt ik het minste probleem. Als een paard langzaam sterker wordt wordt het ook makkelijker het paard wat horizontaler te rijden. Dat is gewoon een kwestie van tijd.

Achter de teugel is een rijtechnische fout. Dan loopt ie met zijn hoofd achter de loodlijn. Dan is het een kwestie van met het been naar de hand toe rijden.

Ik vindt het wel moeilijk om zo te beoordelen via internet, wellicht is er wel iets heel anders aan de hand.

Heb je geen les ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:58

De neus zit achter de loodlijn, in de hals zie je de zgn. valse knik en bij een paard dat correct aan de teugel loopt zie je die ene spier heel mooi in de hals lopen, die is niet aangespannen als je paard achter de teugel loopt.
Verder zul je ook vaak voelen dat je paard gewoon te weinig contact maakt en misschien achter je been gekomen is.
Gewoon proberen om hem terug tegen het bit te rijden, met een stille gevoelige hand rijden en niet te veel prutsen aan de voorkant, zelf het contact laten zoeken dat jij opvraagt door hem meer voorwaarts te rijden.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 13:45

Ik heb het vandaag even met de eigenaresse besproken. Hij liep niet achter de teugel, maar het probleem was dat hij nog meer zijn achterhand eronder moest zetten en ik hem nog meer actiever moest laten lopen. Ik reed hem wel al voorwaarts neerwaarts, maar dit moest dus nog meer. Ook moet hij nog wat ontspannender lopen, maar dat gaat wel al heel goed. Wat ik in het begin was vergeten te zeggen, hij volgt wel keurig mijn hand, dit gaat heel goed

Ik heb les ja. Niet heel erg vaak, meestal 1x per maand. (Het paard is al wat ouder, hij wordt nog voor zn plezier gereden, dus hij wordt niet meer heel hard getraind. Hiermee bedoel ik niet dat hij mag lopen lantefanten!)

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 14:02

arme chaddock.....word nog ff afgericht op zn oude dag Tong uitsteken