Te ver achterin het zadel zitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kit_for_ever

Te ver achterin het zadel zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 20:38

Wat doe je eraan?!

Het valt me de laatste tijd op foto's op dat ik (te) ver achter in het zadel zit. Met doorzitten ga ik er nog wel 'in' zitten maar met lichtrijden en galoperen ga ik veel te veel achterop het zadel zitten. Gevolg: geen mooi plaatje, en voor het paard ook niet echt fijn lijkt me.

Dus, hoe gaan we dit oplossen? Clown

Pashon

Re: Te ver achterin het zadel zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:50

zitles, en erop letten en met lichrijden niet te ver uit het zadel komen. Je bekken in het begin (met oefenen dan) extra naar voren doen/ kantelen. In de amazone staat een heel stuk over houding en die te verbeteren, misschien dat je dat kan opzoeken staan best handige dingen in!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 20:52

Okee dan! De amazone die nu in de winkel licht zegmaar? Dan ga ik die morgen maar eens halen Tong uitsteken

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:55

ja die..

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:19

Je kan een tijdje zonder beugels rijden. Of tijdens het rijden je beugels uitdoen als je dat veiliger vindt. Ook lichtrijden kan prima zonder beugels! Probeer dan niet te 'knijpen' met je benen voor de balans (in alle gangen).

Mocht je nu niet zo'n onafhankelijk zit hebben, dan is zitles wel aan te bevelen. Dan kan je nl. de teugels niet gebruiken om te blijven zitten (is ook fijner voor je paard...). Succes!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:31

Ik denk dat ik wel onafhankelijk zat zit, ik val niet constant uit balans zegmaar. Ik zit gewoon (naja gewoon) te ver achterop het zadel. Hoe het komt, geen idee. Beugels uit kan idd een optie zijn, ik ga eens kijken of dat veilig zat is op dat paard Cool

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:11

Heb je een foto?
Misschien je benen iets verder naar achter vanuit je heup en dan echt bewust gaan staan en zitten, dit klink namelijk alsof je gewoon naar achter ploft en de benen wat naar voren houdt, dat is idd niet fijn voor het paard, maar zonder foto is dit moeilijk te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:45

Als je zelf op het paard zit, is dat idd vrij lastig te zien.
Maar Imke Bartels-Schellekens zei eerst in een clinic : Je zit op je paard (vanaf de zijkant gezien) gum het paard in je gedachten eens weg, hoe val je dan neer ? Als je op je benen neervalt heb je een goede houding, val je op je kont ? Zit je te ver achterin het zadel, val je naar voor ? Zit je te veel voorin het zadel.
Meer kan ik niet zeggen .. Want als je er zelf opzit is dat heel lastig te zien.
Xx,

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:25

Misschien je zadel na laten kijken. Kan best zijn dat je door de ligging van de kussens van je zadel door je zadel iets achterin het zadel wordt gedrukt. Misschien moet hij dan iets opgevuld worden. Ik heb dit ooit eens meegemaakt met een niet goed opgevuld zadel. NAdat ik het opnieuw heb laten opvullen lag het beter op het paard en zat ik zelf weer netjes in het midden van het zadel.

Chloetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:18

je moet je eigen er goed op concentreren;)
dan lukt het vanzelf:)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:44

Wat hierboven al gezegd is, hoe heb je je benen liggen? Vaak zie je dat mensen hun benen naar voren steken en dan achterin het zadel zitten.
Het kan ook dat je knieen klemt of met te korte beugels zit waardoor je jezelf als het ware naar boven drukt en dan dus achterin het zadel terecht komt.

Verder valt het natuurlijk moeilijk te beoordelen van achter de computer en dan nog zonder foto ook nog..

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:44

Misschien beugels iets langer? Als je de beugels te kort hebt ga er achterin zitten!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 18:25

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 18:30

Chloetje_ schreef:
je moet je eigen er goed op concentreren;)
dan lukt het vanzelf:)

Laat dat vanzelf maar weg Tong uitsteken Ik ben gezegend met een paard wat niet altijd even makkelijk is. Omdat ik daar dan mee bezig ben schiet je eigen houding er wel eens bij in. Helaas hoor ik niet tot de groep mensen die met een houding uit het boekje hun paard volgens het boekje kunnen rijden. We werken er hard aan maar vanzelf gaat het niet!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:49

Wat ik heb gedaan???

Mijn vader 2 weken achter elkaar langs de bakrand gezet, ik kwam langs hij zei als hij het zag, in het zadel zitten en handen bij elkaar. Wedden dat je t dan leert, das zoooooo irritant Tong uitsteken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:11

Je hebt je benen wel iets te ver naar voren, maar de ophanging van je beugeld nodigd je daar ook toe uit. Mijn instructrice vertelde me hetzelfde over mijn zadel, maar binnen een paar lessen had ik wel door hoe ik mijn benen naar achter moest houden ookal hangen je beugels te ver naar voren, goed toen had ik me benen wel tever naar achteren, maar nu liggen ze goed, oefening baart kunst

Mysterieus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:46

Hey Kit, je naam kwam me bekend voor, maar nu zag ik dat je ook op mijn topic had gereageerd.

Het ziet erna uit dat je te zwaar gaat zitten. Ik noem even een aantal reden op. Zou niet weten of dit bij jou van toepassing is, maar misschien herken je er toch wat in….

Zit je paard moeilijk? Je kan dan houvast gaan zoeken waardoor je zwaarder gaat zitten. Gooit hij hoog op waardoor je iets uit balans raakt en daardoor achter in je zadel terecht komt.

Je zegt dat je zadels goed liggen, maar zijn ze niet te groot voor jou (aantal inch) waardoor je te veel ruimte heb. Sommige ruiters hebben een wat kleinere zit nodig om te voorkomen dat ze gaan schuiven.

Het kan ook zijn dat je de rug probeert te ontzien. Mensen met een zwakkere rug kunnen die bol maken of stijf houden. Ze proberen dit dan op een andere manier te compenseren. Dit gaat dan ten koste van de zit.

Om in harmonie samen te werken met je paard is de zogenaamde “onafhankelijke zit “ nodig en dit valt zeker niet mee!! Het niet in de weg zitten en toch ontspannen mee met de beweging van het paard is zwaar. Hier is coördinatie, spierkracht en souplesse voor nodig. Dit kan je ook trainen met fitness. Voor de coördinatie is het beter als je met losse gewichten traint. Het gaat er niet om of je 80 kilo kan optillen, maar je moet voor langere tijd toch licht je spieren kunnen spannen zonder het vast te zetten en dit wordt uiteindelijk wel zwaar. Dus lichte spierspanning voor lange tijd kan zwaarder zijn dan een zware inspanning voor korte tijd. Ik zeg niet dat je moet gaan fitnessen, maar er wordt wel eens vergeten dat niet alleen het paard sterker moet worden in de training, maar zo ook de ruiter. Soms moet je het gewoon even ergens anders zoeken en heb je net dat beetje extra nodig om het op je paard dan uiteindelijk voor elkaar te krijgen. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je soms meer naar het achterliggende “probleem” moet kijken. Waarom steek ik bijv. me onderbeen te ver naar voren? Goed opletten wat er met je lichaam gebeurd als je de onderbenen op hun plaats legt. Wat veranderd er dan? Ik gebruik mezelf even als voorbeeld. Ik heb snel last van mijn rug. Om hem te ontzien zak ik door mijn linker heup. Probeer ik dit niet te doen, ga ik me rug stijf houden waardoor ik weer met mijn hoofd ga schudden en is het mijn hoofd niet zijn het mijn benen wel die ik niet stil kan houden. Nou kan ik wel van alles blijven forceren, maar dit gaat niets veranderen als ik mijn rug niet sterker maak. En met paardrijden alleen krijg ik hem dus niet sterk genoeg.
Misschien is de oplossing voor jou iets simpeler. Veel succes met het uitzoeken.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 08:33

Jij slaat de spijker op zn kop!!! Punt 1 klopt al. Het paard van de laatste 2 foto's (nee, ze zijn niet hetzelfde Tong uitsteken ) zit niet al te makkelijk en raak snel in paniek als er 'iets' gebeurd wat niet in balans is of voor hem iets te 'zwaar' is. In mijn topic wat ik een tijdje geleden opende met dat paard schreef ik ook bij deze http://www.mijnalbum.nl/Foto=8ZVOPU6U foto dat ik op deze foto bewust zo zat om het voor mezelf makkelijk te maken omdat het paard niet makkelijk zit, en omdat zij galoperen heel moeilijk vind en ik haar dus wil ontlasten. De zadels. Ik wil zelf altijd een zadel waar ik zelf in kan gaan zitten, dus niet aan waar je in een houding word gedwongen. Misschien is het zo dat ik daardoor een beetje ga 'zwerven' door het zadel. dat sze te klein zijn kan ik me niet voorstellen, nadat ik deze foto's zag (met name van het 1e paard) ging ik accuut aan de Sonja..... Ook punt 3 kan ik mezelf volledig in plaatsen! Ik heb een blessure (gehad) aan bekken en rug. Dat gaat nu wel erg goed, maar toch blijf je het in je achterhoofd houden dat je pijn kan hebben.
Ook met het trainen heb je een groot punt te pakken! Typisch geval van de spijker op zn kop! Bedankt voor je reactie!!!