Oreo schreef:Tien is wel oud al, vaak gaat inrijden dan moeilijker als wanneer ze 3-4 of 5 zijn. Ik zou sowieso niet in je eentje gaan "proberen" dat gaat geheid mis. Zoek een goede instructeur met veel ervaring met jonge paarden beleren en doe voorlopig even niks zelf, ook niet longeren ofzo. Succes!
Ik heb dus wel vaker oudere paarden ingereden. De oudste was welliswaar 'slechts' 9.5 jaar oud, maar 10 of 9.5 zal niet veel meer uitmaken. Meestal gaat de basis net zo snel als bij een jonger paard. Dus zadel erop en alle gangen kunnen rijden. De tijd die hier voor staat is gemiddeld genomen 1-3 weken, afhankelijk van het paard en de frequentie.
Rechtrichten duurt langer, een paard dat 3 jaar van z'n leven scheef heeft mogen lopen is sneller recht te maken dan eentje die dat 10 jaar heeft mogen doen.
Ik zou als ik een 10 jarige had deze net zo zadelmak maken als elk ander paard. Dus dat betekent even kijken of er gelongeerd kan worden. Bit in en halster erover en aan het halster longeren. dan zadel erop en laten uitbokken. En als dat goedgaat met ruiter. Eerst hangen, dan erop zitten en rond laten stappen. Vervolgens draf en galop. Klinkt allemal alsof die heel snel gaat, maar dit doe je natuurlijk niet in 1 keer. Sommige paardne heb ik in 5 keer zadelmak. Anderne heb ik zoals ik al zei 3 weken voor nodig.
Gewoon kijken hoe het gaat. En niet alleen doen, altijd zorgen voor hulp. Ik heb meer dan 30 paarden ingereden, longeren kan ik wel alleen, met een eerste keer zadel is hulp al handig (al kan dit nog wel alleen), maar erop stappen doe ik zeker niet alleen. Iemand die je vertrouwt en die het paard vertrouwt is gewoon belangrijk. Een verkeerde reactie van de ruiter of begeleider en je moet weer heel wat stappen terug.