paard meer na de oprichting krijgen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

paard meer na de oprichting krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 18:30

hoi,
ik heb even een vraagje,
het paardje wat ik rij willen we wat meer na de oprichting krijgen. ik heb wel les en dan wil het voor mijn gevoel al red maar nu ben ik benieuwd na jullie ervaringen hoe jullie het voor elkaar kregen.. miss kan ik er nog wat tips aanover houden.
paardje wat ik rij wil soms niet, gaat flink achter de tuegel en opgekorpt lopen ect...

WowAmigo

Re: paard meer na de oprichting krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:04

Als ie flink opgekropt en achter de teugel loopt dan moet je eerst nog veel aan de basis gaan werken voordat je aan oprichting kan gaan denken.

Zorg dat ie goed aan de hulpen komt en voorwaarts naar je hand toe wil lopen. Paard moet de hals vanuit de schoft willen laten zakken. Van daaruit kan je uiteindelijk verder gaan werken aan oprichting.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 12:27

de basis is goed dat is het probleem niet. dat was vorig jaar nog wel ons probleem daar daar is heel hard aangewerkt. voorwaarts hebben we haar ook maar meteen geleerd en zo af en toe heb ik een extra rem nodig dus dat is ook het probleem niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:00

Oprichting komt vanuit het achterbeen. Als een paard kan gaan 'zitten' komt hij van voor omhoog. Dit kost veel lenigheid. Als je traint op het verkrijgen van lenigheid en verzameling zal de oprichting vanzelf volgen al naargelang de bouw van je paard het toe laat. Oprichting vragen met de hand is vragen om spanning in de rug en gaat ten koste van het achterbeengebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:30

Als 1e moet je paard natuurlijk helemaal ontspannen en goed aan het been zijn. Niet dat hij helemaal gespannen en opgekropt loopt.
Veel overgangen en figuren rijden, zodat hij goed aan het been is.
Maar zoals hierboven wordt gezegd; die achterhand moet eronder, dat het beengebruik achter goed is. Dan pas kun je eigelijk oprichting krijgen (dat komt dan eigelijk vanzelf al).
En die achterhand krijg je er beter onder, als je paard goed aan het been is en je hem veel overgangen / figuren laat lopen.
Succes ermee !
Enneh, het lukt natuurlijk niet 1,2,3 Knipoog
Xx

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 18:08

dankje dankje...
maar wat ik me dan soms eens afvraag, als er mensen(noem geen namen en bedoel er ook helemaal niemand mee hoor) fotos plaatsen van paard net 2/3/4 weken onder het zadel en dat soort titels en paarden al netjes in de oprichting lopen vraag ik me vaak wel eens af wat ik dan verkeerd doe.. :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:28

Bij de een gaat het wat sneller dan de andere. Het ene paard is daar ook makkelijkere in dan het andere. Alle paarden zijn dus echt totaal verschillend Lachen Ligt er aan wat voor ras, bouw, hoe de bespiering is, karakter, temperament enz.
En je doet helemaal niks verkeerd. Als jij er op je eigen tempo aan werkt, is dat toch goed ? Gewoon lekker rustig opbouwen, dan komt het allemaal goed Lachen
Beter op een rustig en opbouwend tempo dan dat het té overhaast is.
Gewoon lekker blijven rijden zoals je doet, niks overhaasten, en dan komt het vanzelf wel goed. Niet dat je er niet hard aan mag werken ! Maar gewoon consequent er in zijn. En je paard een keer aan een lange teugel laten lopen, en niet constant rond/de achterhand eronder. (Ook even die spieren laten ontspannen)
Lachen Succes !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:38

Oprichten gaat vanzelf als je werkt aan het activeren van het achterbeen. Ik rijd laag tijdens het losrijden, stel het paard dan wat ronder in tijdens het activeren om de rug los te maken en aan het achterbeen te komen (allerlei oefeningetjes) en als we dan met die oefeningetjes bezig zijn (achterhand pasje opzij, kont de hoek inrijden, schoudervoor of schouder binnenwaarts, tempowisselingen en verruimen of verzamelen etc.) dan komt het paard vanzelf steeds opgerichter te lopen... Soms moet je opletten dat ze niet gaan hangen of duiken, maar de oplossing zit altijd aan de achterkant. Als je een paard van voor op wilt tillen met je handen, breken ze af in de rug en worden ze hol. Je kunt nooit meer oprichten dan het achterbeen aan kan.
Hetzelfde geldt voor verruimen, dat kun je ook nooit meer dan het achterbeen bij kan houden, want dan vallen ze uit elkaar en op de voorhand.

Kwestie van rustig doortrainen en sterker maken en naar je paard blijven luisteren en voelen.