prutsmuts op buitenrit

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 15:01

hi allemaal,

Blanc Rivage x Parcival, inmiddels precies 5 jaar.
Hij is vanaf het begin dat ie is ingereden meegegaan op buitenrit.
Begonnen met na het rijden in de bak een stukje buiten uitstappen met een vriendin op haar pony tot het rijden van ritten waarbij we de hele dag onder de pannen zijn. Haha!
Wat is het probleem dan?
Nou, hij kan zich zó ineens gaan verzinnen dat ie vervelend gaat doen. Hoe doet hij dat dan? Hij knalt naar (meestal) links ergens een weiland in, bokken bokken bokken tot ie me eraf heeft, nu 1x gelukt. Of hij wordt net gegrepen door een fietser (die heb ik altijd bij de hand.. Haha!) om te voorkomen dat ie verder gaat.

Als we alleen gaan (met fietser, dat altijd!) is het een kwestie van afwachten wanneer hij het gaat doen. Hij knalt in draf naar links tot ie niet verder kan (soms kiest ie een weiland waarbij hij dus eindeloos kan doorgaan, dit ook zal doen). Daarom zit hij ook al aan een longeerlijn in het begin.
Been houden en terugsturen helpt niet. Een knal op de hals werkt niet, een knal vol op zijn snufferd werkt niet. Pas als hij denkt: oke, nu ga ik wel terug, dan gaat ie terug.
Ik heb het eens geprobeert hem vreselijk af te straffen en had de striemen erop staan, maar dit werkte gewoon niet, hij trok zich er niks van aan.

Met een ander paard erbij, deed hij het voorheen niet, tot afgelopen zondag. Na een plaspauze vlakbij een open veld, had ie het weer in zijn kop. Ik kon hem 4x nog tegenhouden om ervan tussen te gaan, steigeren en bokken, tot mijn zwager hem goddank beetpakte.

Het enige wat ik met hem wil, is een normale buitenrit rijden. Als het ff kan, ook alleen.
Voorheen ging het altijd goed, totdat hij me er een keer met dit prutsmuts af heeft gekregen en terug naar huis is gegaan (wou het toen 1x helemaal alleen proberen, aangezien hij het daarvoor zo braaf deed buiten, niks geen kunsten), dit is nu 4 maand terug ongeveer.

Iemand tips of verklaringen waarom hij dit doet (behalve uitproberen of het nog een keer lukt)?

In de bak dressuur is hij vrij makkelijk geworden, hoewel hij zijn spatjes blijft houden.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:44

Als hij het weer probeert, laat hem dan galloperen, in een flink tempo iedere keer weer op een volte. Volte steeds kleiner maken en op het moment dat hij rustiger is maak je hem groter. Probeert hij er weer tussen uit te knijpen maak je de volte weer kleiner. Pas als hij zich overgeeft stop je hiermee. Daarna ga je gewoon verder met je rit, ook al is hij moe. EEn doorzetter zal het nog een keer proberen, dan pak je hem gewoon hetzelfde aan en laat je hem ook doorgalloperen. Als dat is wat hij wil, dan kan hij het toch krijgen?

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:33

Fielychi schreef:
...Been houden en terugsturen helpt niet. Een knal op de hals werkt niet, een knal vol op zijn snufferd werkt niet. Pas als hij denkt: oke, nu ga ik wel terug, dan gaat ie terug.
Ik heb het eens geprobeert hem vreselijk af te straffen en had de striemen erop staan, maar dit werkte gewoon niet, hij trok zich er niks van aan...


Ik ben de zus van Fielychi en fiets regelmatig met ze mee als 'deel van de kudde'. Mijn vriend fietst altijd met ze mee om Vivaldi te grijpen als hij besluit er vantussen te gaan. Hij is de enige die hem dan nog enigszins in bedwang kan houden (sterke bouwvakker Knipoog ).

Probleem is dat je het ook vanaf de zijkant vaak al kan zien aankomen (oortjes strak naar voren, beetje kopschudden, meer knieactie, ogen die wegdraaien naar boven zodat er onder zijn ogen een witte rand zichtbaar is) maar dat je er vervolgens niets aan kan houden

Hij is dan even totaal onbestuurbaar en drukt zijn lichaam gewoon door je been heen. Houdt je je teugels te strak, dan trekt hij z`n hoofd tussen de knietjes en krijg je bokpartijen. Drijven reageert hij dan ook bijna niet op ondanks de sporen.

Hem laten galloperen en op de volte zetten is dan dus heel erg moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 11:37

Hm, dat heb ik 1 keer geprobeert dus.
Dat is de keer dat ik er af ben gekomen! Haha!
Waren net een 500 meter van de manege af en hij begon te eikelen. Dusdanig dat ik hem niet verder kreeg.
Toen was hij inmiddels op een weiland geknalt (gewoon naar links rennen, geen gekke dingen nog). Dus ik had zoiets van: oke, ik krijg je niet verder, maar we gaan niet nog verder terug.
Dus heb hem op de volte gezet, flink door laten lopen en wou hem dan daar ff flink aan het werk zetten.
Maar daarop begon meneer dus te bokken bokken bokken (puur om me eraf te krijgen en dan ga je ook, hebben nu inmiddels al zo'n 7 mensen ondervonden die allemaal niet de braafste paarden van stal trekken) en daar lag ik (en zó snel lig er ondertussen ook niet meer af...).
Hij is nog 5 rondjes door gaan bokken en daarna richting manege gerent.
Had ik hem in de galop gezet, had ik er gewoon eerder afgelegen, zonder twijfel. Dan maakt ie zich ff flink sterk aan de voorkant, bok bok..
Hiermee pak ik hem dus gewoon niet.
Hoe warmer hij wordt, hoe heter hij wordt.

Nog andere suggesties?? Haha!
ja, hij kan een echte draak zijn! Terwijl we ook héérlijke dagritten kunnen maken waarop het hartstikke gezellig is en hij niet moeilijk doet.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:31

Een oplossing in een totaal andere hoek: Vraag eens een reading aan bij staldanae hier op bokt. Wie weet komt hij zelf met een antwoord waarop er wel een simpele oplossing te bedenken is?

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:50

Blanc Rivage heeeerlijk karakter paarden Haha!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:55

fjordnina schreef:
Een oplossing in een totaal andere hoek: Vraag eens een reading aan bij staldanae hier op bokt. Wie weet komt hij zelf met een antwoord waarop er wel een simpele oplossing te bedenken is?


Ik zou wel benieuwd zijn wat hier uit zou komen, trouwens. Lachen

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:46

-> RT

Anoniem

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:25

Een reading? Volgens mij ben je dit jonge paard gewoon totaal niet de baas. Dat zal ie bij zo'n reading ook wel vertellen. Ik zou er iemand mee laten omgaan en op laten rijden die hem wel aan kan voor hij nog meer nieuwe streken verzint of er ongelukken gebeuren. En zolang het zo gaat er niet meer mee naar buiten, maar eerst grondwerk en dressuurmatig werken.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:03

Buiten ben ik hem in deze situatie inderdaad niet altijd de baas.
Daarom vraag ik om advies. Lachen
Iemand anders erop laten rijden is eventueel een optie, maar dit is helaas niet mijn keus aangezien ik niet zijn eigenaar ben (hoewel ik het zeker kan aankaarten en ik weet zeker dat het serieus genomen word). En tot dusver zie ik er geen oplossing in eerlijk gezegd.
Als ik nu niet met hem naar buiten ga, dan ga ik het probleem toch gewoon uit de weg?
In de bak is er geen probleem namelijk.

Reading geloof ik niet in (waarom niet, die discussie ga ik niet aan), en denk ook niet dat het nodig is: feit is dat ie gewoon strontvervelend kan doen, dat hoeft iemand anders me niet nog een keer te vertellen.

Heb al eerder een topic gemaakt met de vraag om karakter-eigenschappen Blanc Rivage. Lachen
Mijn instructrice had ook al een paar verhalen waar ik niet zo vrolijk van werd en dacht: weg met die knollen.
Dus ik vroeg me ook al af in hoeverre anderen er ervaring mee hadden.

Daarnaast vraag ik me af of afstappen in zo'n 'escalerende' situatie een optie zou zijn? Aangezien hij aan de hand van mijn zwager dan altijd weer normaal meeloopt.

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:30

Leuk die Blanc Rivage's, hehe. We hadden dr ook een op stal die ook zulk soort geintjes probeerde uit te halen. En ik zou gewoon zeggen consequent blijven (en jaja als die wat ouder wordt wordt t wel wat minder Lachen ) Dat paard bij ons op stal kon uiteindelijk ook meelopen in een drukke optocht.... Dan was die juist wel weer braaf...

Een reading lijkt mij ook niet echt een optie, dat lijkt mij niet veel te helpen. Klinkt interessant dat grondwerk, maar heb je naar mijn idee in zo'n geval niets aan.

Afstappen zou opzich wel kunnen, maar zal die het dan niet doorhebben en het vaker gaan proberen??
Ik zou iig proberen af te straffen als die gek gaat doen en consequent proberen te blijven, en doorzetten.... Klinkt wel makkelijk, maar is wel lastig soms Lachen
Veel succes dr iig nog mee

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 08:40

Ik ben er al achter dat ik super-consequent moet zijn bij hem. Haha!
En dat ben ik eigenlijk altijd geweest, vanaf het begin van mijn paardrij-carriere al, aangezien mijn instructrice/vriendin/eigenaresse van het paard de koningin van consequent zijn is! *LOL*
Ik kan hem ergens neerzetten als ik zeg dattie moet blijven staan, blijft ie staan. Mensen zeggen dan al van: goh, wat een braaf paard! Nee hoor, kwestie van consequent zijn.

Als ik afstap zou je inderdaad dat probleem weer kunnen krijgen. Misschien afstappen, stil laten staan, iets van de VD doen en dan weer opstappen?
Maar goed, VD vind ie leuk, dan wordt ie eigenlijk weer beloont voor zijn stomme gedrag 1: ik stap af 2: ik ga iets leuks met hem doen!

Afstraffen in de vorm dan de zweep erbij halen, heb ik dus geprobeert, maar heeft geen zin.

In ieder geval, fijn dat er met me meegedacht word! Waardeer ik zeker!

Anoniem

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:28

Zo werkt VD niet. Met grondwerk krijg je een betere band met je paard, het is geen kunstje dat je even tussendoor doet als hij niet door wil lopen. Afstappen vind ik geen optie. Je beloont hem voor zijn etterige gedrag op die manier.
Ik vind het andere advies wat hier gegeven wordt: doorzetten en vooruitjakkeren ronduit gevaarlijk en wachten op ongelukken.

Je zegt dat er in de omgang en in de bak helemaal geen probleem is, maar ik zou toch een beetje in die richting denken. Behalve buiten zal hij op andere momenten ook af en toe geen respect voor je tonen. Misschien zet je hem in de bak ook niet genoeg aan het werk. Ik zou er echt een ervaren ruiter bijhalen, voor ie een keer alleen thuis komt.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:38

Grondwerk lijkt me ook niet de complete oplossing nee. Tuurlijk is de band met je paard verbeteren mooi, maar dat moet je paard wel óók willen en daar lijkt het in dit geval niet op. Volgens mij is ie gewoon bewust "niet braaf". Doet je paard het ook als je voordat je naar buitengaat al gewoon in de bak hebt gereden? Misschien kun je 'm aan het werk zetten in de bak en dan opbouwend beginnen met enkel uitstappen buiten? Is er misschien een ruiter in je buurt die heel erg handig is met dit soort "probleem-gevallen" die je om hulp kunt vragen? Als ik jou was zou ik de buitenritten voorlopig in ieder geval even van het programma schrappen totdat je een plan hebt om dit geklooi op te lossen want het klinkt tamelijk gevaarlijk. Voor jezelf maar ook voor anderen die toevallig in de buurt zijn. Heel veel succes!

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 13:15

Oreo schreef:
Volgens mij is ie gewoon bewust "niet braaf".

Nou, dat klopt ja.
Citaat:
Doet je paard het ook als je voordat je naar buitengaat al gewoon in de bak hebt gereden? Misschien kun je 'm aan het werk zetten in de bak en dan opbouwend beginnen met enkel uitstappen buiten?

Heb ik niet uitgeprobeert, maar ik kan met zekerheid zeggen dat hij het ook dan zal proberen.

Citaat:
Is er misschien een ruiter in je buurt die heel erg handig is met dit soort "probleem-gevallen" die je om hulp kunt vragen?

Niet die IK ken, mijn instructrice kent er vast wel één. Lachen
Op onze manege, ben ik juist 1 van de ruiters die er nog wel op wil.

Citaat:
Als ik jou was zou ik de buitenritten voorlopig in ieder geval even van het programma schrappen totdat je een plan hebt om dit geklooi op te lossen want het klinkt tamelijk gevaarlijk. Voor jezelf maar ook voor anderen die toevallig in de buurt zijn. Heel veel succes!

Maar hoe kan ik dit probleem oplossen door het uit de weg te gaan??


Grondwerk doen we erg veel. Gewoon domweg volgens, stilstaan, longeren zonder lijn en gewoon onze oefeningen kunnen doen, allemaal geen probleem.
Doen veel 'enge' dingen samen, plu's, zeiltjes you name it.
Daarnaast rijden we zo'n 3 keer in de week dressuur (met zeiltjes, ballen, balkjes, pionnen e.d.) waarbij hij 1 of 2 keer er echt flink aan moet trekken. Longeren 1 of 2 keer in de week, springen 1 keer in de week en dan nog een buitenrit. Met ernaast nog VD en schriktraining.
Genoeg variatie zou ik zeggen?
Of probeer ik hem teveel naar zijn zin te maken?

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:50

Ik begrijp dat buitenritten voorlopig schrappen je het gevoel geeft het probleem uit de weg te gaan en dus je paard "te laten winnen" maar mij lijkt dat iedere keer dat 't hem lukt te flippen hem stimuleert het te blijven proberen. Vandaar mijn opmerking.
Het zou mooi zijn als je een handige (profi?) vind die kan blijven zitten en van je paard kan winnen. Echt een kl*teprobleem zeg, en idd. qua variatie heeft je paard dus echt geen klagen.
Ik weet hier in de buurt iemand die je zeker zou kunnen helpen en die het gegarandeerd oplost voor (én met) je maar Noord-Limburg is zeker te ver voor je?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 14:07

Heeft ie geen pijn? Heb je iemand naar zijn rug/heup etc laten kijken?

Weet dat het een stomme reactie is en dat ik een jaar geleden ook gezegd zou hebben flikker op, maar mijne is altijd wel fel en snel geweest, maar afgelopen herfst is het echt super misgelopen. Kon niet meer normaal naar buiten, in de bak rijden kon alleen maar in stap, want zo gauw ik aandraafde schoot ze in galop en rent ze keihard naar dr stal (hebben geen afgesloten bak). Buiten raakt ze van de meest gekke dingen in paniek. Vrachtwagens waren nooit eng, toen dus ineens wel. Wegspringen, bokken soms, stijgeren en omdraaien en keihard naar huis rennen, dat waren zo'n beetje de 'symptomen'.
Ik schreef het af op winterkriebels en had toch wel schrik omdat ik toch alweer een aantal jaar zonder al te veel problemen kon rijden.

Heb een osteopaat laten komen en haar voer verminderd (ik schrijf het voornamelijk toe aan de osteopaat behandeling) en ze loopt perfect, alles is weg, ze loopt zelfs nog beter als dat ze voor de winterkriebels deed.

Verder heb ik geen tips, misschien grondwerk een idee? Vertrouwen in jullie allebei verbeteren. Heeft me bij vroegere problemen erg veel geholpen.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:38

@xtostarrlight: Ik begrijp je reactie en ben het er zeker wel mee eens dat lichamelijke problemen meten worden uitgesloten maar dit paard doet in de bak wel gewoon normaal, terwijl hij daar waarschijnlijk lichamelijk meer wordt belast dan in een buitenrit.

Anoniem

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:40

Als je zeker weet dat het geen lichamelijke klachten zijn en het echt alleen vervelend doen is, dan zou ik eens overwegen om een keer een buitenrit te maken met een slof om.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:49

Het zijn zeker geen lichamelijke klachten.
Hij heeft eerder eens iets laatst gehad van zijn rug, dat kon ik merken met poetsen én rijden. Daar is een fysiotherapeute bijgeweest.
In de bak gebruikt hij zijn spieren meer dan buiten, vooral als die bak net is losgetrokken en inderdaad: dan doet hij niet moeilijk.

Wat is het voordeel van met de slof gaan rijden?
Terugsturen kan ik hem met een slof net zo min als gewoon met de teugels en been? Zou ik ook eerst even moeten oefenen in de bak eigenlijk.. Haha!

Oreo -> hóe zou degene die jij weet het oplossen dan?
Limburg is ons inderdaad te ver. Haha!
Dat gebok wat hij kan, kan echt niemand op blijven zitten.. ook een prof niet, als meneer echt wil dat je eraf gaat, ga je.

Misschien voelt hij het gedeelte ook wel aan mij? Ik vind het inmiddels niet prettig om langs een weiland aan mijn linkerkant te rijden waar geen prikkeldraad oid zit.
Zo slim is ie dus ook wel weer.
Het grondwerk zit echt wel goed.
Misschien nu met de manege-eigenaar meegaan die met zijn groepen met dit mooie weer nu buitenritten aan het maken is?

Anoniem

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:50

Met een slof kan je hem anders een stuk beter aanpakken dan met alleen je teugels en zit Lachen Het is ook echt even een noodmiddel, meer als schrikreactie dat ie goed snapt dat ie op zijn flikker krijgt als ie loopt te kloten Knipoog

Anoniem

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:52

Ik zou in ieder geval niet meer alleen weg gaan. Veel met wel brave paarden buitenrijden en dan gaat het vast alleen ook beter, maar uit je eerste bericht begreep ik dat er niet echt een stijgende lijn inzat.

Slof roept misschien bij hem wel irritatie op. Martingaal kan geen kwaad.

Anoniem

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:53

Een martingaal werkt voor geen meter in als ie aan de haal wilt gaan en trouwens, laat die slof maar irritatie bij hem oproepen. Dit irriteert haar!

Anoniem

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:56

Als je een martingaal op de goede lengte hebt, helpt het wel degelijk tegen aan de haal gaan. Maar denken dat een hulpteugel als een slof dit soort problemen op kan lossen is een illussie, hij kan er nog wel veel dwarser van worden. TS wil vast graag heel blijven.

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:02

Een oplossing heb ik niet. Wel iemand met een soortgelijke situatie, Bevertje hier op bokt heeft een pony die hetzelfde gedrag vertoont. Misschien kan je haar eens benaderen??

Heel veel succes verder!!