Overspringen in galop, overkruist en contra

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Overspringen in galop, overkruist en contra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-02 10:46

Hallo,

zoals jullie misschien wel weten heb ik een 4 jarige merrie waar tot een maand geleden nog niet zo heel veel mee gedaan is. Nu ben ik haar fijn aan het rijden, maar ik blijf stuiten op 1 vervelend probleem.

In de galop (met name de rechtergalop) springt ze heel vaak over. Of met de 2 achterbenen, of gewoon helemaal. Ik let op de juiste dingen (binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, buitenteugel begrenzen, binnenteugel vragen, (zit)gewicht aan de juiste kant etc.) maar ze blijft het doen! Verdrietig Ook het aanspringen in de rechtergalop vindt ze moeilijk, ze krijgt het zelfs voor elkaar om op een volte van 10 meter in de linkergalop aan te springen !!!

Nu longeer ik haar ook, en laar haar ook wel eens gewoon "spelen" en wat valt mij op??? Dan doet ze het ook!!!!!

Iemand misschien tips ???? En zeg nu niet: les nemen, of vraag het aan je instructeur, want daar zijn we hard mee bezig. B)

Ik vind het gewoon ook raar dat ze zelfs wanneer ze los loopt het ook doet. Somebody hier ervaring mee??? Advies is zeer welkom.


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:05

klinkt als een balansprobleem dat je heel vaak ziet met jonge paarden. Probeer het wel te verbeteren, maar staar je niet blind op het omspringen. Laat eens een ander erop rijden, die krijgt het soms ineens voor elkaar omdat je zelf al zo aan het nadenken bent om eht goed te krijgen.
Longeren kan helpen, laat haar eens in galop vallen en beloon haar als ze dan in de goede galop zit. Straf haar niet af als ze het toch verkeerd doet, dan kun je problemen krijgen met wissels en contragalop (omspringen mocht immers niet enverkeerd aanspringen ook niet). Met longeren moet je wel bijzetten, dna is de stelling in ieder geval goed.
Verder moet je paard dus gewoon de balans nog leren vinden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 17:22

Hetzelfde probleem heb ik gehad met Loretta, maar die sprong steeds verkeerd aan. Linkergalop ging prima, rechtergalop niet.
Op een gegeven mnoment heb ik haar meegegnomen naar de verenigingsles, en ik kreeg van de instructeur daar het advies om voorlopg een paar weken niet te galopperen, maar consequent haar sterker en leniger maken rechtsom. Veel drafwerk, voltes openen en sluiten en veel overgangen draf stat draf rijden, schijnovergangen draf-stap enz.
Na een maand of wat (2 a 3)was ze achter sterk genoeg en zijn we begonnen met een balk in de hoek en ik liet haar daarover aangalopperen. Ze was toen sterk genoeg om het goed te doen, dus probleem was opgelost.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:04

Ik weet niet waar je galoppeert, maar soms helpt het om buiten op een recht stuk zandweg te oefenen. Dan hoeven ze niet direct de bochten door en blijven ze gemakkelijker in de zelfde galop.

smirrnof
Berichten: 7
Geregistreerd: 26-12-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 22:22

Ik sluit me aan bij Fabienne, wacht tot je paard sterker is en vooral meer balans heeft, dan raken jullie nu beide niet gefrustreerd als het niet lukt, en zorg later dat je telkens onder begeleiding gaat galopperen tot het goed gaat, succes (ps ik heb er ook veel moeite mee gehad, maar het komt goed!)

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 08:28

Is gewoon een balansprobleem en een gebrek aan kracht. Is normaal bij jonge paarden. Het is een 'onttrekken aan' kwestie. Ze proberen door om te springen zich te onttrekken aan dat stukje geslotenheid wat ze moeilijk vinden en om de balans te herstellen. Er zit maar 1 ding op: kilometers maken.
Verder wil ik toevoegen dan je het inderdaad niet moet afstraffen maar wel direct moet corrigeren en niet braaf moet roepen ofzo. Als je niet duidelijk maakt dat dit niet de bedoeling is, blijft ze het doen om twee redenen: 1 omdat ze het niet doorheeft dat ze het fout doet en 2 omdat ze het dan kan gaan zien als makkelijke uitweg later.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 12:57

Hoi,

bedankt allemaal voor de goede tips en uitleg!

Nee ik straf haar niet voor het omspringen/verkeerd aan springen, maar neem haar terug en probeer het opnieuw. Soms wordt ze er zo heet van, dat ik even iets anders doe om het later nog eens te proberen. Ook galoppeer ik, zodra ze goed zit/blijft, niet te lang. Hooguit 1 ronde en neem haar dan zelf weer terug. En dan uiteraard flink belonen.

Ook heb ik gemerkt dat ze links over de schouder wegvalt in galop, waardoor het natuurlijk erg moeilijk is om haar in de goede galop te houden (en tegelijk je knieen te sparen). Ik train dus ook veel in draf op de rechterhand om haar beter op mijn buitenteugel/buitenbeen te krijgen. Natuurlijk is ze aan de ene kant soepeler dan aan de andere, dus ook dat kan ermee te maken hebben.

Verder denk ik ook, na jullie stukjes gelezen te hebben, dat het grotendeels nog een balansprobleem is voor haar. Oftwel, ik ben druk bezig om haar sterker te maken en beter op haar eigen benen te laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:24

Grappig, Mijn paard deed dat vroeger ook altijd aan de longe [trouwens nooit onde rhet zadel]. Soms maakt hij wel 6 keer achter elkaar een wissel om de pas en dat deed hij op links maar ook op rechts. Je moest wel goed kijken want aan zijn galopperen veranderde dan eigenlijk niets, dat ging lekker door in het zelfde tempo met dezelfde sprong. En dan had ik hem NB goed bijgezet. Volgens mij had dat ook alles te maken met onregelmatigheden in de bodem, ook al waren die nog zo klein. Nu is het trouwens helemaal over met het omspringen maar hij is in de loop der tijd ook vele en veel sterker geworden.
De tip van Fab vind ik wel een goede, eventjes niet galopperen en eerst je paard sterker maken en zorgen dat ze meer in balans is.
Succes

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 21:38

Soms wil het nog wel helpen om een jong paard iets harder te laten galoperen en dan bij de korte zijde licht op vangen. Op dat moment hebben ze het meestal te druk om voorwaarts te blijven en blijven ze dus op het goede been in galop. Je moet natuurllijk niet gelijk in gestrekte galop maar een beetje tussen arbeidsgalop en middengalop in.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 23:06

blieb01 schreef:
Soms wil het nog wel helpen om een jong paard iets harder te laten galoperen en dan bij de korte zijde licht op vangen. Op dat moment hebben ze het meestal te druk om voorwaarts te blijven en blijven ze dus op het goede been in galop. Je moet natuurllijk niet gelijk in gestrekte galop maar een beetje tussen arbeidsgalop en middengalop in.


Ik hou heel veel van mijn knieen,..... Haha! Aangezien ze nog wel eens graag over haar schouder wegvalt zie ik dat niet zo te zitten,...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:16

Heeft er ook iemand een verklaring voor het feit, dat ze met rijden wel gewoon galoppeert op rechts, en met longeren altijd overkruist zit?!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 13:44

Hoi Vanda's, nee met rijden doet ze het nl. ook niet goed rechts, dus het gaat niet alleen fout met longeren/los lopen. Gisteren werd ik er gewoon een beetje droevig van,...... Boos!

Toch blijf ik geduldig, maar ik ben dan gewoon bang dat er misschien iets niet goed in haar rug zit,....... Boos!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:01

Anoukie schreef:
Hoi Vanda's, nee met rijden doet ze het nl. ook niet goed rechts, dus het gaat niet alleen fout met longeren/los lopen. Gisteren werd ik er gewoon een beetje droevig van,...... Boos!

Toch blijf ik geduldig, maar ik ben dan gewoon bang dat er misschien iets niet goed in haar rug zit,....... Boos!


Ik had het ook over mijn paard... Haha!
Heeft er ook iemand een verklaring voor het feit, dat ze met rijden wel gewoon galoppeert op rechts, en met longeren altijd overkruist zit?!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 20:11

vanda's"]
[quote="Anoukie schreef:
Hoi Vanda's, nee met rijden doet ze het nl. ook niet goed rechts, dus het gaat niet alleen fout met longeren/los lopen. Gisteren werd ik er gewoon een beetje droevig van,...... Boos!

Toch blijf ik geduldig, maar ik ben dan gewoon bang dat er misschien iets niet goed in haar rug zit,....... Boos!


Ik had het ook over mijn paard... Haha!
Heeft er ook iemand een verklaring voor het feit, dat ze met rijden wel gewoon galoppeert op rechts, en met longeren altijd overkruist zit?!
[/quote]

Hahahaha, nou ok, weer wat geleerd..... Haha! Ja ben ik ook wel benieuwd naar Vanda's......

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:41

Dus WIE WEET... Waarom een paard met rijden wel netjes aangaloppeert op rechts, en zelden overspringt en met longeren vrijwel altijd overkruist zit?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 21:54

He Vanda's, misschien mist jouw paard met het longeren dan juist de begrenzing van je buitenbeen, buitenteugel? En longeer je hem in een longeercirkel, of gewoon in een grote bak/wei?

Dat maakt natuurlijk ook uit met de begrenzing.

Dat is wat ik zou zeggen, hij mist je zit/benen, oftewel jouw ondersteuning..........

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:27

Iemand andere ideeen? Longeer haar gewoon in de bak, leren op eigen benen te lopen, maar dat maakt niet uit, want daar kan ze bijna de hele cirkel langs de omheining lopen.

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:49

hooi over wat je zei van dat galoperen, ik rij ook op een paardje die dat doet: ik heb nou goede les genomen en blijkt dat haar voorkant lager is; dus is ze uit balans waardoor ze niet geod kan galoperen. ze gaat meestal heel snel, ze changeert en zit vaak in contragalop. ze is ook nog heel jong.We rijden nou met bandages: aan het zadel vastgemaakt en dan achter/ en voor langs vastgemaakt. werkt veel beter, ze gebruikt dan geod haar achterhand. ook rijden we met een (balans) teugel een soort of teugel om haar hals heen die je vasthebt samen met je teugels, waardoor haar voorhand meer omhoogkomt.

wie weet er een leuke verzorgster voor geena omgeving breda?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:50

Heel vaag LottieY, een voorhand krijg je niet omhoog door een balansteugel. Dat moet allemaal van achteruit komen!

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:52

nee niet letterlijk omhoog maar bij haar helpt het om haar achterhand beter te gebruiken

wie weet er een leuke verzorgster voor geena omgeving breda?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:55

Ik vind dat heel raar, een balansteugel is een teugel die om de hals heen gaat, en daardoor zeg jij dat jij het achterbeen door die balansteugel actiever krijgt. Dat is toch heel vaag?

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:57

misschien maar toch het helpt en daar gaat het toch om Haha! , ik heb het niet zelf bedacht hoor

wie weet er een leuke verzorgster voor geena omgeving breda?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:59

het zal wel......

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-02 21:40

lottiey schreef:
hooi over wat je zei van dat galoperen, ik rij ook op een paardje die dat doet: ik heb nou goede les genomen en blijkt dat haar voorkant lager is; dus is ze uit balans waardoor ze niet geod kan galoperen. ze gaat meestal heel snel, ze changeert en zit vaak in contragalop. ze is ook nog heel jong.We rijden nou met bandages: aan het zadel vastgemaakt en dan achter/ en voor langs vastgemaakt. werkt veel beter, ze gebruikt dan geod haar achterhand. ook rijden we met een (balans) teugel een soort of teugel om haar hals heen die je vasthebt samen met je teugels, waardoor haar voorhand meer omhoogkomt.


Klinkt errug ingewikkeld allemaal,........ Verward Maar het werkt wel zeg je???

Nou, noem me dan maar ouderwets, maar ik probeer het wel op de "gewone" manier, zonder "enge" hulpmiddelen waar ik nog nooit van heb gehoord (en dus ook niet weet hoe ik het moet gebruiken,....) ....

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 09:45

nee dat snap ik het is ook wel ingewikkeld #smile# iniedergeval veel succes!

wie weet er een leuke verzorgster voor geena omgeving breda?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers