Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:54

Hoi,

Omdat er niet altijd iemand is om mee naar buiten te gaan zou ik ook eens een keer alleen willen..
Mijn vriendin (haar verzorgpaard staat op de stal waar mijn paard staat) wilt ook graag alleen naar buiten kunnen maar haar paard doet het ook niet.. Als we met z'n tweeën zijn loopt haar verzorgpony wél voor op, mijn paard nog niet..
(zij verzorgt dat paard nu ongeveer 3 jaar, ik heb mijn paard net een jaar..)

Mijn paard gaat de oprit af en loopt dan gewoon niet verder. Ze stopt en als ik drijf draait ze om (op haar achterbenen..).
Ik heb met héél véél geduld (heb2,5 uur stil gestaan Clown ) haar een paar stapjes verder gekregen.. Na die paar stapjes ben ik zélf om gedraaid als soort van beloning..
Als ik wandel loopt ze wel mee, en als iemand meeloopt doet ze ook normaal..


Nu het verzorgpaard van mijn vriendin is nóg erger..
Die gaat de oprit niet eens meer af. Ze is 4 keer alleen naar buitengeweest maar toen ging iemand anders erop rijden die dat ook wilde doen maar die had na een paar minuten opgegeven en het paard had dus "gewonnen"
Dat paard loopt achteruit (kijkt niet naar sloten, muren, draden, hekken Tong uitsteken ) of draait om (op de achterbenen).. Zij reageert niet op de zweep..

Bij mijn eigen paard is het denk ik gewoon onzekerheid, ook omdat ze nog niet zo lang hier is enzo..
Maar bij het verzorgpaard van mijn vriendin is het écht uit eigenwijsheid zeg maar..

Hoe moeten we dit oplossen?


Alvast bedankt!

Groetjes Jacyntha!

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:08

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is Tong uitsteken
Anders hoor ik het wel Haha!

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:10

ik volg dit topic even,.Mijn paard doet het presies het zelfde. Heel iritant

maudy_89

Berichten: 1903
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: wessem

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:11

oei dit probleem heb ik ook als ik de straat uit ben enzo heel naar, ik stap dan af en ga een paar meter de straat uit zeg maar dan doet ze het wel, dus gewoon honderd meter lopen ofzo. en het de dag erna gewoon weer proberen ??? ik weet het niet hoor is ook maar mijn eigen oplossing, ik kan ps nu wel voor de deur opstappen.

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:13

Ja inderdaad haha..
Hoe lang heb jij je paard al..?

@Maudy_89: Ik heb al een keer een stuk verder gekund.. Dat is een stuk rechtdoor met aan het einde een bocht.. En die bocht ging ze NIET om.. Tong uitsteken
Echt met geen mogelijkheid.. Geduld, boos worden, rustig blijven, laten kijken.. Niks hielp.. Toen ben ik afgestapt en die bocht omgegaan en weer opgestapt, maar ik zat nog niet of mevrouw draaide al weer om.. Tong uitsteken

maudy_89

Berichten: 1903
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: wessem

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:29

Jasia schreef:
Ja inderdaad haha..
Hoe lang heb jij je paard al..?

@Maudy_89: Ik heb al een keer een stuk verder gekund.. Dat is een stuk rechtdoor met aan het einde een bocht.. En die bocht ging ze NIET om.. Tong uitsteken
Echt met geen mogelijkheid.. Geduld, boos worden, rustig blijven, laten kijken.. Niks hielp.. Toen ben ik afgestapt en die bocht omgegaan en weer opgestapt, maar ik zat nog niet of mevrouw draaide al weer om.. Tong uitsteken


mischien een keer een stuk met de trailer gaan dan raakt ze mss gedesorienteerd en moet ze wel lopen (om thuis te komen maar ze weet de weg dan niet dus kun je er een buitenrit uit trekken) klinkt logisch voor iidg

mariettek

Berichten: 1704
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:32

Voor zulk soort problemen heb je maar een ding nodig: heeeel veeel geduld! Bloos
Een feit, als je toegeeft en teruggaat, heeft hij gewonnen en heb je de volgende keer een nog groter probleem.

Probeer iedere keer als hij niet verder durft (het terrein af of ergens langs) hem met zachte dwang (beendruk en losse teugels) verder te laten gaan. Werkt dat niet, dan zijn er twee mogelijkheden, maar daarvoor moet je het paard goed kennen. Ten eerste kan het namelijk aanstellerites zijn, en heeft het effect om je stem te verheffen, hem een schop te verkopen en hem misschien zelfs een tik te verkopen met je zweep. Maar zoals ik al zei, je moet je paard erg goed kennen en er voor meer dan 100 procent zeker van zijn dat het geen angst is.
De tweede oplossing is afstappen. Jij bent de kuddeleider (volgens je paard) en hij zal jou volgen. Er zijn vooroordelen over afstappen "je hebt geen controle meer" "je laat je paard winnen", maar dat is niet waar. Als de relatie tussen jou en je paard goed is (en daar ga ik vanuit als jij met hem naar buiten wilt) heb je op de grond meer over hem te zeggen dan vanaf zijn rug.
Stap af, en loop een stukje met hem weg. Een stuk verder stap je weer op, en probeer je het weer. Als het lukt beloon je hem uitbundig, rijdt een stuk verder, draait je na honderd meter om en ga je weer terug (dat is de ultieme beloning). Werkt het na het afstappen nog steeds niet, loop dan verder met hem en loop vrolijk een klein rondje - of een stuk heen en weer - . Doe alsof je neus bloed en wordt niet boos. Beloon hem constant en doe alsof hij wereldkampioen is. De volgende keer probeer je het gewoon weer. Rijden, als dat niet lukt afstappen, opstappen, rijden en anders lopen. Op een gegeven moment kun je ook op de terugweg opstappen (naar stal lukt meestal wel). Kleine stapjes en je komt er uiteindelijk wel.

Succes Haha!

ps. je kunt ook nog altijd een vriendin op de fiets meevragen als ondersteuning, maar volgens mij zocht je juist een oplossing zónder anderen.

Meetje22

Berichten: 3605
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:39

mariettek schreef:
ps. je kunt ook nog altijd een vriendin op de fiets meevragen als ondersteuning, maar volgens mij zocht je juist een oplossing zónder anderen.


Ik heb hetzelfde probleem als de TS.
Maar ook een vriendin op een fiets is geen optie want zodra die stopt stopt mijn paard ook.
Er loopt ook weleens iemand mee nou dat is helemaal lachen.
Die moet dus gewoon gaan rennen als ik even wil draven Haha! Haha!
Heb het ook met bergen geduld geprobeerd,tik geven met de zweep.
Eindresultaat dat ze alleen maar gebruik maakte van haar achterbenen en helemaal rechtop stond.
Dus welke tip hiervoor?

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:47

Ze loopt dan idd gewoon achter de fietser aan Tong uitsteken

Ik heb het al geprobeerd met haar stil te laten staan (daar houdt ze niet van dus dat zou ze, dacht ik, op een gegeven moment wel beu zijn) en heb daar dus 2,5 uur gestaan Clown
Mijn stem verheffen boeit haar op zo'n moment niet zo veel en een tik is ook niet echt iets dat helpt.. Tong uitsteken

Ik denk dat het bij Anneloes (mijn paard..) gewoon nog onzekerheid is..
Bij dat andere paard is het écht koppigheid.. Maar bij dat paard werkt een tik niet..

Helaas heb ik geen trailer Boos!

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 19:26

Maar uh Meetje22 : Steigerd ze ook in de bak?

Doora_De_Haf

Berichten: 16
Geregistreerd: 11-04-07

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:38

Ai, dat heb ik ook met mijn paard!
Als ik dan de afrit (aan het halstertouw nog wel! Boos!) afloop, begint ze te bokken,
snuiven hinniken, noem maar op! Clown
Ze is niet bang hoor, maar gewoon eigenwijs... Tong uitsteken
Soms is het best vervelend, **

Tong uitsteken Vork

tamary

Berichten: 29320
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:50

Doe veel grondwerk, als dat goed gaat ook schriktraining, zeiltjes, balkjes met vlaggetjes, geluiden, etc.
Ga buiten wandelen met je paard en als dit goed gaat ga dan eerst in de bak (ook de schriktraining) en later ook buiten aan de lange lijnen aan de slag. Dan leert ze ook veel zelfstandiger te werken en het grondwerk zorgt er ook voor dat ze jouw nog steeds als leider ziet als er wat meer afstand tussen jullie is.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:57

Mijn fjord doet het ook, maar alleen in de winter. Hij weigert dan gewoon om in zijn eentje van het erf af te gaan. IK kan me zo indenken dat hij geen zin heeft om die druilerige saaie polder in te gaan, maar het is wel lastig. Als er iemand mee loopt gaat het nog niet van harte, maar het gaat.
Hij is echter wel zo koppig dat hij ook écht niet gaat. Hij gaat wel met een boze stem en een tik op zijn kont, maar zogauw hij zijn kans ruikt draait hij op zijn achterbenen om om naar huis te gaan. Helaas is hij zo lomp dat hij daarbij regelmatig omvalt, ik pas dus wel op. In de winter rijd ik wel in de bak en wandel ik buiten, in de zomer is er niks aan de hand.

Meetje22

Berichten: 3605
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:25

Jasia schreef:
Maar uh Meetje22 : Steigerd ze ook in de bak?



Ja soms maar dat is alleen als ze met bijvoorbeeld een zweep een tikje krijgt en dit niet terecht vind.
Ze is 100% verkeersmak en heeft altijd buiten gelopen dus snap er geen snars van.
Het is pure aanstellerij.
Heb gisteren namelijk met iemand anders gereden en toen was ze lammetjes mak.
Heb zelfs midden op de weg het verkeer tegen gehouden zodat het andere paard rustig kon oversteken en ook dat vond ze prima.

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 22:28

tamary schreef:
Doe veel grondwerk, als dat goed gaat ook schriktraining, zeiltjes, balkjes met vlaggetjes, geluiden, etc.
Ga buiten wandelen met je paard en als dit goed gaat ga dan eerst in de bak (ook de schriktraining) en later ook buiten aan de lange lijnen aan de slag. Dan leert ze ook veel zelfstandiger te werken en het grondwerk zorgt er ook voor dat ze jouw nog steeds als leider ziet als er wat meer afstand tussen jullie is.



Grondwerk doe ik al met haar Lachen
Naast de bak waar ik in rijd ligt een zeil (over stenen heen ofzo..) dat regelmatig omhoog komt enzo.. En aan de andere kant ligt ook een zeil dat wappert.. Daar schrikt ze niet van en dat vindt ze niet eng.. Lachen
Ze vindt het niet eng maar is erg onzeker omdat ze het gebied nog niet goed kent en gewoon liever achter een soortgenootje aansjokt Tong uitsteken
Aan de lange lijnen? Je bedoelt met dubbele longe enzo? Ik heb altijd al ruzie met één touw, laat staan met twee Nagelbijten / Gniffelen

Dat andere paard is écht uit koppigheid dat ze niet vooruit gaat.. Mijn paard is nog erg onzeker.. Maar met iemand er naast gaat ze wel en volgt ze die gene echt op de voet.. Tong uitsteken

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:32

Ik heb een bijrijdpaard wat tijdens een buitenrit van ieder ritseltje zo'n beetje schrikt. Heel vervelend, ik wordt er zelf ook erg allert van, wat dan niet echt mee helpt. Gelukkig gaat het voor mijn gevoel nu wel steeds beter. Dus veel geduld hebben is ook zeker aan te raden. En wat eerder genoemd is, schriktraining met zakjes, vlaggetjes e.d. ga ik zelf binnenkort ook maar eens proberen. Wie weet helpt het!

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:33

Lijkt me heel lastig en vervelend
Mn vz pony heeft er geen enkel probleem mee, die vind het zelfs wel lekker alleen weg te gaan

Ik denk dat je met veel geduld aan het werk moet gaan
niet opgeven en steeds iets meer vragen
Wat rondjes over de oprit stappen en steeds een stukje verder..
Misschien ook een ideetje om als je samen met je vriendin rijd een stukje bij elkaar vandaan rijden'?
Dat werkte bij een vriendin van mij ook ..

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 22:40

@it_is_me: dat is het dus niet, ze is absoluut niet schrikachtig.. (kwam laatst een hele grote tractor met aanhangwagen en heel veel geluid naast de bak rijden en ze keek er niet eens naar.. Knipoog )..

@Marjo_x: Dat hebben we al geprobeerd.. We reden op een grasveldje waar wat bomen langs staan.. En mijn vriendin reed achter de bomen langs.. Daar werd Anneloes hélèmaal gek van.. Ze galopeerde achter haar paardenvriendinnetje aan Tong uitsteken
Dat is dus ook niet echt een oplossing Nagelbijten / Gniffelen

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 11:39

Niets meer..? Tong uitsteken

indybeauty
Berichten: 87
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:15

Hoi allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn paard wordt erg druk alleen buiten, en krijg hem ook niet vaak langs enge dingen. Laatst was ik alleen naar buiten geweest en dat ging niet goed. Mijn pony staat altijd met een shetlander. Ik heb laatst geprobeerd om op mijn pony naar buiten en de shetlander aan de hand mee te nemen. en mijn moeder mee op de fiets, ging hartstikke goed. liep lekker door net alsof hij anders nooit had gedaan. Dus neem ik altijd maar de shetlander mee heeft die ook weer mazzel

nodenka

Berichten: 568
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:31

Ik heb hetzelfde probleem.
Alleen die van mij steigerd, draait tegelijkertijd om en gaat er dan (als ik niet op tijd ben) in volle rengalop vandoor.
Gaat er nu iemand op de fiets mee of iemand loopt ervoor, dan heeft hij hier geen problemen mee, als ik ga buitenrijden met iemand anders dan loopt hij wel heel stoer voorop.

Ik vond het te gevaarlijk worden, dus rijdt niet meer alleen buiten.
In de bak rijden kan hij overigens wel alleen en steigerd hij absoluut niet.
Als ik alleen buiten uit ga stappen, loop ik het eerste stuk en op de terugweg stap ik erop, dan hebben we ook geen problemen

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:42

zitten blijven volhouden en vooral niet terug gaan Haha!
neem een dag vrij en veel geduld mee
mijn paard flikte me dit ook hij ging op de rem als hij iets eng vond of gewoonweg niet wilde.
hij begon dan te steigeren en te springen en om draaien.
ik heb hier heel veel moed en geduld moeten hebben maar ook ben ik vaak erg kwaad geworden.

hij draaide echt super snel om en ja ik meteen op die rem en weer terug omdraaien en dan begon die te springen op dat moment is het jezelf goed vast houden en je paard opsluiten tussen je benen zodat hij nergens naar toe kan behalve voorswaarts.
doe desnoods een spoortje om en prik eens flink zodat die naar voren schiet als die niet op de zweep reageert.

een andere vraag word jij bang op het moment dat hij dat doet?
zo ja dat voelt hij en neemt je gigantisch in de zijk op die manier.
vooral doorzetten en maak er routine van ga zeker 3 x per week dat erf af als het niet even vaker kan.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:02

Ik heb 3 friezen en 1 ervan gaat ook absoluut niet alleen van het erf. Met een ander paard erbij is ze zo mak als een lammetje maar alleen durft ze helemaal niets. Ze is nu bijna 15 en heeft ook een naar verleden bij de vorige eigenaar, daar zal het misschien ook wel mee te maken hebben. En ze is heel onzeker en raakt al vlug in de stress.
We hebben echt alles al geprobeerd maar ze loopt alleen achteruit of blijft gewoon staan. Desnoods staat ze er de hele dag, ze blijft staan. Ook met de trailer ergens heen en rijden hielp niets, ze doet een paar stappen en dan blijft ze weer staan en verzet geen stap meer. Je kunt boos worden, aardig doen, tik geven, belonen, niets helpt. Dus we hebben het uiteindelijk maar opgegeven, we doen haar er toch geen plezier mee en onzelf op deze manier ook niet. Ze gaat nu geregeld mee op buitenrit maar alleen als er een ander paard mee gaat. Dan is er dus niets aan de hand.
Aan de hand loopt ze ook zo met me mee de straat op, geen probleem.
Mn andere paarden hebben er totaal geen problemen mee, die gaan overal mee naar toe. Maar deze is niet zo dapper.

Veel succes nog met je paard, ik hoop dat je nog een oplossing vind voor dit probleem!

Barleo
Berichten: 69
Geregistreerd: 11-01-05

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:49

Ik heb ook dat probleem,mijn paard is op de weg nergens bang voor ze schrikt nergens van,maar ze wil gewoon het erf niet af ,als er iemand naast loopt,dat lukt het aardig ,maar anders blijft ze omdraaien,ze doet het zelfs as er andere paarden ook bij zijn ,ik heb haar pas 2maanden ,maar weet echt niet meer wat te doen

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:04

@lois: als je haar nog maar twee maanden hebt vertrouwd ze je waarschijnlijk nogniet goed genoeg.. Werk dan goed aan het vertrouwen en dan komt de rest vanzelf wel Lachen

@onley: Bij mij is het inderdaad dat ik wat onzeker word. Maar ik ga wel door.. Tong uitsteken

Bij mijn vriendin is het écht niet dat ze onzeker word.. Al staat ze in de sloot, die wordt nooit bangig of onzeker.. Zij vertrouwd dat paard zó goed, en dat paardje haar ook Lachen
Sporen helpen niet, en dat wilt ze zelf ook niet eigenlijk.. Tong uitsteken