over het spoor rijden met ijzers?! ze sprong met klap omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

over het spoor rijden met ijzers?! ze sprong met klap omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:16

nou het zit zo (ik weet niet of het hier goed staat anders hoor ik het wel) ik ging buiten rijden in het bos maar daarvoor moet je of over het spoor of een half uur omrijden. dus ik op de heen weg een half uur omgereden en toen ik naar huis ging was het al vrij laat dus ik denk zal ik over het spoor gaan??? dus ik dacht dan ga ik over het spoor. net toen ik over het spoor wou rijden kwam er een trein aan dus ik netjes wachten en toen het groen was ging ik over het spoor. toen ze de eerste rails aan raakte kwam ze met een klap omhoog. ik schrok met kapot. en de volgende paar rails banen hield ik me hart vast. maar er gebeurde niks?? Verward ik begreep er niks van.

dus mij vraag is hoe komt dit en is dit erg voor je paard enzzz......?

Chubby

Re: over het spoor rijden met ijzers?! ze sprong met klap omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:17

Dat komt door de electrische spanning die er op de rails ontstaat. Je moet zorgen dat er eerst een auto oversteekt, daarna is er niks meer aan de hand..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:17

Waarschijnlijk stond er dan nog wat spanning op de rails. Erg vervelend, hopelijk gaat je paard de volgende keer nog over het spoor.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:56

Tussen de bovenleiding en de rails staat een electrische spanning. Die spanning heeft de trein nodig om te kunnen rijden.

De rails kan tov de omgeving een statische electrische lading aannemen. Op het moment dat je paard, vooral met ijzers, de rails raakt en met een ander been op de grond staat, kan er sprake zijn van een electrische ontlading. Dat kan een schok of schrikreactie teweegbrengen bij het paard. De ruiter zelf kan die electrische schok niet voelen, omdat de ruiter niet in de kringloop van de schok is opgenomen.

Alleen als de rails ontladen is, zal een paard niet reageren als een voet op de rails staat en de andere benen op de grond. Door verkeer dat over de weg gaat en de rails kruist, vindt die ontlading meestal al plaats. De luctvochtigheid, de temperatuur e.d. hebben hierop ook invloed.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:26

maar volgens mij is het niet erg voor je paard, hij schrikt alleen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:32

Hij schrikt omdat 'ie een electrische schok krijgt.. Moet jij eens je vingers in een stopcontact stoppen Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:45

Om diezelfde reden is het al een lange tijd niet meer zo vanzelfsprekend dat mijn paard over de spoorwegovergang loopt. Eénmaal meegemaakt dat ze daar ooit een schok heeft gehad, tijdens mistig en vriezend weer, terwijl ze onbeslagen is, blijft het langdurig in haar geheugen gegrift.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:16

hoeveel spanning staat er dan op zo[n spoor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:21

een tijdje geleden moesten wij ook over het spoor en kwam er een goederentrein aan..die is ook nog es extra lang dus ik zei al van let op,er staat zo flink spanning op de rails. Knipoog

gelukkig hadden de dieren geen ijzers onder,maar toen we erover heen stapten voelden je een hele zoem door je heen gaan.
paarden keken echt heel raar op,maar bleven gewoon rustig.
voelde heel apart!!!

de spanning die er op staat kun je vergelijken met dat je iets aanraakt en door statisch zijn zo'n schok krijgt, bij een spoorweg is ie ietsje heftiger.
meestal is het gewoon de schrik die je paard doet opspringen,maar schadelijk ofzo is het totaal niet hoor

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:29

ellepel schreef:
een tijdje geleden moesten wij ook over het spoor en kwam er een goederentrein aan..die is ook nog es extra lang dus ik zei al van let op,er staat zo flink spanning op de rails. Knipoog

Tja, echt spanning zal het niet zijn - alle goederentreinen zijn namelijk dieseltreinen en hebben dus geen contact met de bovenleiding.

Er is volgens mij al eens een topic over geweest of het kan dat je paard een schok krijgt, en hoe het werkt: viewtopic.php?f=111&t=655496&hilit=rails++%2B+ijzers

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:34

mij is altijd verteld dat je in zo' geval, als er dus net een trein langs is gereden, naast je paard moet gaan lopen en zelf eerst op de rails moet gaan staan, dan vang jij de eventuele schok op, aangezien je meestal toch rubbere zolen hebt (schoenen, laarzen) vole je het zelf niet...
daarna kan je paard gewoon rustig volgen...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:51

k ga heel vaak over de rails maar heb hier nog nooit last van gehad??