niet ontspannen te krijgen op de linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

niet ontspannen te krijgen op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 08:48

mijn fjord Ubie heeft grote moeite met de linkerhand, zodra ik van rechterhand overstap naar linkerhand dan gaat zijn nek omhoog, hoofd omhoog en drukt hij zichzelf ook door mijn been heen, begrijp er niks van en raak er lichtelijk van gefrustreerd, op de rechterhand loopt hij super en mooi met stelling en nagevelijk.

Met mijn instructrice werk ik wel aan de linkerstelling maar ik vind het zelf vaak ook ontzettend moeilijk en begrijp op een gegeven moment niet meer waar ik mee bezig ben.

het enige wat hij super doet op de linkerhand is aanspringen in galop (op de rechterhand gooit hij de turbodraf er tegenaan) wie heeft goede tips om hem wat losser en ontspannender te maken op de linkerhand?

lolokanarie

Re: niet ontspannen te krijgen op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:59

longeer hem dan eens op zijn slechte kant en
met bijzet als het goed begint te gaan

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:34

Ik heb een tijd lang hetzelfde probleem gehad. Je moet hem echt eindeloos los blijven maken op de linkerhand. Het is net als met mensen, je bent links of rechts. Jou paard heeft moeite linksom, dan heeft hij dus moeite om zijn rechter kant op te rekken.Want als jij linker stelling vraagt moet ie rechts oprekken.
Ik moest veel voltes rijden linksom, en dan op die volte beetje extra stelling vragen, dat een paar passen vast houden en dan weer normale stelling nemen. Wat bij mij ook goed hielp was veel achtjes rijden, dus steeds van volte en hand wisselen.
Je probleem heeft met de natuurlijke scheefheid van je paard te maken, dus probeer hem meer recht te richten. Vraag ook op de rechterhand eens linker stelling.
Ik meen dat er een goede site bestaat waarop dit staat uitgelegd, weet iemand die toevallig?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:51

ik heb hem vandaag gelongeerd met bijzet en ik vond het erg verhelderend omdat ik nu ook zag wat hij wel en niet goed deed, met rijden ontgaat me dit nog wel eens, hij heeft zich echt onwijs in het zweet egwerkt en het heeft even geduurd maar na klein half uurtje liep hij dan ontspannen op d elinkerhand, daarna de bijzet nog even eraf en dat zag er ook erg relaxed uit, ga dit zo even doorzetetn.

ja onder het zaled rijd ik al veel 8jes en slangevoltes met 3 bogen maar hij raakt heelmaal opgefokt en samen gekrompen als hij de linker stelling moet geven, maar we blijven volhouden, het longeren was super vandaag!!!

rachillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:41

barreltjuh schreef:
Ik moest veel voltes rijden linksom, en dan op die volte beetje extra stelling vragen, dat een paar passen vast houden en dan weer normale stelling nemen. Wat bij mij ook goed hielp was veel achtjes rijden, dus steeds van volte en hand wisselen.
Je probleem heeft met de natuurlijke scheefheid van je paard te maken, dus probeer hem meer recht te richten. Vraag ook op de rechterhand eens linker stelling.

Helemaal mee eens, bij mij gaat het steeds beter!
Wel veel geduld hebben..

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:39

Wat ook wil helpen zijn contrastellingen. Dus op de rechterhand naar buiten laten kijken, op de volte naar buiten laten kijken. Keine stukjes en dan weer overnemen. Dit kun je op beide handen doen. De mijne is lastiger op links en met veel engelengeduld en doorzettingsvermogen wordt het nu beter. Ik kan hem soms heel fijn rijden op zijn slechte kant. Stukjes wijken en terug wijken helpen hier ook aan mee. Succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:44

als jouw instructeur jou hier niet adequaat genoeg mee kan helpen, dan is het misschien tijd om te zoeken naar een andere?

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:52

Heb je er al eens bij stilgestaan of je zelf al dan niet recht boven je paard zit. Veel ruiters zitten ergens iets scheef en verstoren zo de balans van het paard. Al je bv meer op je rechterbeugel steunt (oftewel meer op je rechter zitbeenknobbel zit) zal je paard moeilijk inbuigen links, je moet nl altijd "meedraaien" OK dan! met je paard. Het kan helpen om een te filmen en naderhand zelf eens te kijken hoe je zit. Ook zijn mensen vaak rechts sterker en is het dus moeilijker met je linkerbeen door te komen. Laat links dan ook nog eens de moeilijke kant van je paard zijn en daar zit de moeilijkheid.

Succes

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:50

rachillover schreef:
barreltjuh schreef:

Helemaal mee eens, bij mij gaat het steeds beter!
Wel veel geduld hebben..

Ben ik het ook mee eens! Mijn paard heeft die moeilijkheid de laatste tijd ook linksom, hij springt op de volte als we door het midden gaan continu aan in galop.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 10:53

het ligt niet aan mijn instructrice, zo veel les ik niet door druk huishouden, als ik les is het me duidelijk maar als ik vervolgens weer moet oefenen wat we hebben geoefend snap ik het niet altijd meer, tsja geduld moet ik ook wat meer gaan opbrengen ja

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:07

egnie schreef:
Wat ook wil helpen zijn contrastellingen.

Volledig mee eens. In het begin kan het wel wennen zijn (op de volte bijvoorbeeld), maar het is effectief.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:09

Tanden/hals/rug/bekken zijn in orde?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 11:13

lichamelijk is hij goed maar kan idd zijn tanden eens na laten kijken, daar zat ik zelf ook al aan te denken

DanishaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:31

Ja,en longeren kan idd ook wel eens helpen Haha!

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:34

Ik zou je zadel eens goed laten nakijken door een gediplomeerd zadelmaker. Je hebt best kans dat het zadel wat verkeerd gevuld is of zo en dat dan druk oplevert.