Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lolaaatjuhh schreef:1 x in de maand vind ik onvoldoende les.. Misschien is er toch echt iets mis met je zadel, laat ernaar kijken, misschien dat het helpt

Cassidy schreef:Probeer de zijgangen eens langs de bakrand? Zweepje aan de buitenkant, binnenhand houdt het paard recht, buitenhand van de hals af? Rij je met spoortje?

Cassidy schreef:Je rijdt op de hoefslag langs de lange zijde, houdt het paard recht, misschien een klein beetje stelling naar buiten, en duwt met je buitenbeen de binnenhand naar binnen. De bakrand voorkomt dat je voorwaarts kan, de zweep aan de buitenhand zorgt ervoor dat je de achterhand nog bij kunt tikken als hij echt niet wil kruisen.
PriscaZ schreef:Voltes openen en sluiten kan ook helpen. Dan wel met je benen openen en sluiten. (alleen met kleiner sturen, gaan ze natuurlijk niet scharen.
Misschien helpt het ook om er variatie in te brengen waar je wijkt. Niet altijd vanaf A, maar ook op andere plaatsen in de bak.
Wat geeft je lesgever als tip?
superwoman schreef:Niet vanaf de A beginnen, maar minimaal 5 meter na de A of nog verder. Zodat je begint met een paar pasjes. Bij een enkel goed pasje, gelijk belonen. De oefening niet te vaak achter elkaar doen.
De grootste/meest gemaakte fout is spanning in de armen en handen bij het opzij gaan. Zorg voor een lichte aanleuning.
Als ze alsnog over de buitenschouder wegloopt, gebruik je toch te weinig buitenteugel.
(je moet trouwens geen druk behouden op die buitenteugel)
Zoals ik al zei, is het beginnen met zeer kleine stukjes het beste en de zorg van ontspanning van de ruiter.
(ben gek op dressuur, maar ik vind het ook nog steeds niet makkelijk
) interclinic schreef:Hallo,
Kijk eens op http://www.instructieaanhuis.nl/Horseinterclinicholland daar vind je gratis instructie en als je een probleem hebt klik dan bij "meest voorkomende problemen". Daar vertel ik hoe je het op moet lossen.
Veel Succes!
Caroline Rijpkema
AmmieJ_ schreef:Eerst rechtstellen bij A, daarna pas stelling willen en haar naar buiten drukken met het binnenbeen. Misschien een keer té overdreven doen? Dus echt grote hulpen geven, en probeer thuis ook eens een spoortje!