Paard wil onmogelijk 10 m WIJKEN !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Paard wil onmogelijk 10 m WIJKEN !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:05

Hoi,
nou hier mijn probleeem..
Mijn paard wijgert gewoon 10 m te wijken !

de achterhand wil ze niet meenemen, scharen wil ze niet..
en er is áááltijd wel iets wat eng is om daar de rug voor weg te drukken!!
Zoals :'Een juryhokje!!'..
en thuis is alles natuurlijk éng..

ze drukt haar rug weg, neem de achterhand niet mee, schaart niet, en doet alsof overal spoken zijn..
uiteindelijk komen we wel bij de overkant maar dat is meer op de voorhand zonder ook maar eenbeetje geschaart te hebben..

en nu heeft ze een tik dat als we bij de A afwenden dat ze meteen begint met wijken over haar voorhand..

Voor de tipgevers : 'Ik krijg les, 1x in de maand!'

L_ola

Re: Paard wil onmogelijk 10 m WIJKEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:09

1 x in de maand vind ik onvoldoende les.. Misschien is er toch echt iets mis met je zadel, laat ernaar kijken, misschien dat het helpt

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:11

lolaaatjuhh schreef:
1 x in de maand vind ik onvoldoende les.. Misschien is er toch echt iets mis met je zadel, laat ernaar kijken, misschien dat het helpt

1x in de maand krijg ik privé les.. dan gaan we soms nog naar de ponyclub..
maar privé les is natuurlijk nog aardig prijzig hè..

me zadel is niks mis, de osteopaat heeft die goedgekeurd op panache..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:11

Probeer de zijgangen eens langs de bakrand? Zweepje aan de buitenkant, binnenhand houdt het paard recht, buitenhand van de hals af? Rij je met spoortje?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:13

Cassidy schreef:
Probeer de zijgangen eens langs de bakrand? Zweepje aan de buitenkant, binnenhand houdt het paard recht, buitenhand van de hals af? Rij je met spoortje?

ik rij niet met spoortje, alleen op wedstrijden..

Dus zeg maar t paard opdrukken naar binnen? ..
welke stelling moet je dan aannemen, naar binnen of naar buiten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:17

Je rijdt op de hoefslag langs de lange zijde, houdt het paard recht, misschien een klein beetje stelling naar buiten, en duwt met je buitenbeen de binnenhand naar binnen. De bakrand voorkomt dat je voorwaarts kan, de zweep aan de buitenhand zorgt ervoor dat je de achterhand nog bij kunt tikken als hij echt niet wil kruisen.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:19

Cassidy schreef:
Je rijdt op de hoefslag langs de lange zijde, houdt het paard recht, misschien een klein beetje stelling naar buiten, en duwt met je buitenbeen de binnenhand naar binnen. De bakrand voorkomt dat je voorwaarts kan, de zweep aan de buitenhand zorgt ervoor dat je de achterhand nog bij kunt tikken als hij echt niet wil kruisen.

thanks met deze tip ga ik aan de gang, wanneer ik weer 100% mag rijden Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:20

Voltes openen en sluiten kan ook helpen. Dan wel met je benen openen en sluiten. (alleen met kleiner sturen, gaan ze natuurlijk niet scharen.

Misschien helpt het ook om er variatie in te brengen waar je wijkt. Niet altijd vanaf A, maar ook op andere plaatsen in de bak.

Wat geeft je lesgever als tip?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:22

PriscaZ schreef:
Voltes openen en sluiten kan ook helpen. Dan wel met je benen openen en sluiten. (alleen met kleiner sturen, gaan ze natuurlijk niet scharen.

Misschien helpt het ook om er variatie in te brengen waar je wijkt. Niet altijd vanaf A, maar ook op andere plaatsen in de bak.

Wat geeft je lesgever als tip?

Niet teveel met de teugels van binnen wat doen, meer buitenteugels.. maar panache loopt dan alsnog daarover weg..
en eerst recht maken, maar nu heeft panache de tik meteen over d'r voorhand naar binnen te vallen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:27

Niet vanaf de A beginnen, maar minimaal 5 meter na de A of nog verder. Zodat je begint met een paar pasjes. Bij een enkel goed pasje, gelijk belonen. De oefening niet te vaak achter elkaar doen.
De grootste/meest gemaakte fout is spanning in de armen en handen bij het opzij gaan. Zorg voor een lichte aanleuning.

Als ze alsnog over de buitenschouder wegloopt, gebruik je toch te weinig buitenteugel.
(je moet trouwens geen druk behouden op die buitenteugel)

Zoals ik al zei, is het beginnen met zeer kleine stukjes het beste en de zorg van ontspanning van de ruiter.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:30

superwoman schreef:
Niet vanaf de A beginnen, maar minimaal 5 meter na de A of nog verder. Zodat je begint met een paar pasjes. Bij een enkel goed pasje, gelijk belonen. De oefening niet te vaak achter elkaar doen.
De grootste/meest gemaakte fout is spanning in de armen en handen bij het opzij gaan. Zorg voor een lichte aanleuning.

Als ze alsnog over de buitenschouder wegloopt, gebruik je toch te weinig buitenteugel.
(je moet trouwens geen druk behouden op die buitenteugel)

Zoals ik al zei, is het beginnen met zeer kleine stukjes het beste en de zorg van ontspanning van de ruiter.

natuurlijk ik ben begonnen met 5m.. maar zelfs daar hebben (we)ze problemen mee..

de volgende x dat ik ga oefenen zou ik zorgen dat er niet veel spanning in me armen en handen zit..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:44

Als jee daar problemen mee heb, dan moet je het niet moeilijker maken voordat je dat onder de knie heb.

Wanneer hij over de schouder weg gaat lopen eruit (rechtuit) rijden en de oefening opnieuw voorbereiden en opnieuw inzetten.
Doordat je rechtuit rijdt (wil rijden), zul je dus de buitenschouder moeten begrenzen.

succes!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:30

En eerst twee pasjes wijken, rechtuit, en dan weer twee pasjes wijken? Zo rustig opbouwen?

Als je paard meteen over z'n schouder valt bij het afwenden zou ik eerst een paar keer recht door rijden, of in de tegenovergestelde richting gaan wijken...

Klinkt mij alsof je deze oefening tot vervelens aan toe (voor je paard) geoefend heb, niet vervelend bedoelt verder. Maar je problemen geven dat wel aan.
Misschien moet je het gewoon een paar weken niet meer doen en alleen maar afwenden en misschien halthouden oefenen. En dan na een paar weken rustig een paar pasjes proberen.

Met weken, bedoel ik ook weken. Niet dat je na een paar dagen al denkt 'laat ik eens kijken wat ze nu doet'. Het moet echt een beetje uit haar systeem komen.

Mijn pony beheerst het wijken nu aardig goed (ik moet alleen meer begrenzen), en daarom oefen ik het ook maar echt heel weinig. En als ik het oefen, dan maak ik een kleine volte en open ik de volte door naar buiten te wijken. Misschien ook iets om te proberen?

Succes ermee Lachen (ben gek op dressuur, maar ik vind het ook nog steeds niet makkelijk Knipoog )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 04:15

oefen op de grond, van juist inbuigen op volten naar schouder binnenwaarts en dan het wijken. Zo wordt het makkelijker om te coördineren en wordt het paard sterker en begrijpt en kan hij het makkelijker met jou erop.
Langs de bakrand is ook wel goed, als je het er maar niet inslaat, is bij mijn fjord gedaan, kan nu heel goed opzij maar ontspaning etc ho maar.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:07

Achterhand naar binnen/buiten zetten op de volte, en daarna beginnen wijken op de kwartlijn (goed je buitenbeen er aanhouden dat ze niet over de schouder valt), niet op de middellijn. Succes.
Groetjes,
Céline

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:07

interclinic schreef:
Hallo,

Kijk eens op http://www.instructieaanhuis.nl/Horseinterclinicholland daar vind je gratis instructie en als je een probleem hebt klik dan bij "meest voorkomende problemen". Daar vertel ik hoe je het op moet lossen.

Veel Succes!
Caroline Rijpkema

Handige site zeg!!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:08

en zorg ervoor dat je het eerst en in stap voor mekaar hebt, en ga dan pas verder in draf.
Mijn paard had ook veel moeite met het scharen. Ik moest van mijn les gever, in stap opzij, en dan niet schuin maar echt recht op zij zodat ie echt alleen maar over kon stappen. Of idd langs de bakrand. hij moet eerst even weten hoe ie moet scharen en dat ie kan scharen.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:10

Eerst rechtstellen bij A, daarna pas stelling willen en haar naar buiten drukken met het binnenbeen. Misschien een keer té overdreven doen? Dus echt grote hulpen geven, en probeer thuis ook eens een spoortje!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:38

AmmieJ_ schreef:
Eerst rechtstellen bij A, daarna pas stelling willen en haar naar buiten drukken met het binnenbeen. Misschien een keer té overdreven doen? Dus echt grote hulpen geven, en probeer thuis ook eens een spoortje!

dat doe ik dus ook, maar dat helpt voor geen meter Knipoog

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:56

Wat ook wel eens wil helpen is het paard in stap eerst een wending om de voorhand te leren maken. Zo leert hij dat hij z'n voorhand en achterhand onafhankelijk van elkaar kan bewegen en dat je de achterhand apart kunt besturen. Als ze de wending om de voorhand begrijpen, snappen ze ook beter wat je bedoelt met de zijwaartse druk die je met je been aangeeft. Voor paarden waarbij het muntje op de normale manier niet valt wil dit nog wel eens helpen.

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:22

als ze bij het afwenden zelf het initiatief neemt, zou ik het gelijk weer overnemen door een volte te draaien of iets anders.
je kunt overal in de bak wijken, als ze het niet verwacht, bijvoorbeeld als je van E naar B wendt.
wijk een paar pasjes en rijd weer door.
als ze alert op je been is en het gaat goed kun je het steeds een paar pasjes verlengen.
hopelijk gaat het dan beter, succes