Eindelijk fijn, maar nu nog met meer afdruk en swung

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Eindelijk fijn, maar nu nog met meer afdruk en swung

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:04

Hoi hoi,

T heeft even geduurt, maar owh wat loopt mijn paardje weer fijn. Ze gaat steeds beter over de benen en wordt elke dag losser en lichter. Eindelijk staat ze weer buiten en kan ze ook weer lekker ergens heen met haar energie.

Nu is alleen nog het probleem dat ze opzich haar achterhand prima gebruikt maar voor t mooie toch nog net iets meer voorwaarts moet, voor dat laatste beetje zeg maar.

Nu maakt ze zich dan alleen heel sterk omdat ze het daar toch best nog wel moeite heeft. Terwijl als ik het tempo dan iets terug laat zakken het gelijk weer een fijn en los paard is.

Iemand enig idee. Hoe ik haar heel langzaam toch weer ook net zo fijn kan maken in dat echte drafje met meer afdruk en swung??

Groetjes Pauline

krentemick

Re: Eindelijk fijn, maar nu nog met meer afdruk en swung

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:11

Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het mij dat je paard niet voldoende aan het been is. Als je paard goed aan het been is krijg je automatisch meer drang naar voren. in dat tempo moet ie dan gaan nageven. van achter naar voor rijden dus. door eindeloos correcte tempowisselingen te rijden wordt ie sterker van uit het achterbeen..
veel suc6 ermee in ieder geval!

groetjes

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:47

Ik ben het eens met krentemick.
Ik heb hetzelfde met mijn paard alleen oefen heel veel in alle gangen tempowisselingen. Wat we de laatste tijd ook weleens doen is balkjes op de grond leggen waardoor ze de swung wat meer krijgt aangezien ze er van achteren steeds meer onder komt en actief wordt.
Als je dan boven de balken komt geef je je paard iets meer been waardoor die nog actiever wordt, maar laat je paard dan absoluut niet harder lopen. Wel op jouw tempo. Erg moeilijk maar wel heel leuk en vooral als ze het door hebben.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:52

Tempowisselingen rijden, van stap naar draf, stap naar galop etc. Kortom meer op het achterbeen en aan jouw been. Succes ermee.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:04

Wat jullie vertellen heb ik inderdaad al ervaren in mijn trainingen. Mijn paard moet eerst ff opwarmen en vervolgens maak ik overgangen en voel je ook duidelijk hoe ze van achteren er onder schuift.

Maar bedankt voor de antwoorden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:17

Oefeningen waardoor je paard nog meer het achterbeen eronder
moet zetten en net even iets meer moet rekken en strekken waardoor die leniger en sterker wordt, zorgen ervoor dat je ook meer voorwaarts rijdend de lossigheid kunt bewaren.

Oefeningen die mijn instructrice ons laat doen zijn:

In de hoeken met de voorhand de hoek afronden en de achterhand de hoek in laten "wijken", daardoor gaat het paard het binnenachterbeen meer optillen en feller naar voren zetten.

Op 2e kwart van de voltes de achterhand opzij laten zetten en dan weer normaal laten verder lopen

Schoudervoor of schouderbinnenwaarts rijden zowel op hoefslag als stukjes op voltes.

volte sluiten en openen (zorgen dat het paard niet scheef over de schouder wegloopt!)

kleine tempowisselingen op kleine hulpen, overgangen rijden en schijnovergangen.

En balkjes draven wil inderdaad ook helpen om een paard sterker en leniger te maken.

Misschien heb je hier wat aan, mijn pony die nooit voorwaarts en nagevelijk tegelijk kon lopen (werd bij meer tempo er strak en ging met handrem erop lopen) is er toendertijd heel erg op vooruit gegaan en ook de andere paarden die ik rijd hebben er baat bij.
Ze worden sterker en sneller en je kunt ze steeds mooier aan elkaar en met impuls laten lopen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:42

Hey bedankt, jah dit is echt wat ik bedoel. Inderdaad dit soort oefeningen doe ik ook al vaak. Maar vooral bij mijn instructeur, omdat mijn ruitergevoel nog niet altijd even fijn meewerkt, en ik haar dus soms nog wel eens laat weglopen over haar buitenschouder.

Maar het gaat steeds beter. thnx