teugelkreupel of gewoon suf/geen energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

teugelkreupel of gewoon suf/geen energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:42

ik heb sinds 2 dagen een probleem
mijn paard 16 heeft z gelopen ik train hem op m nivo ( z gelopen met oude eigenaar)
ik had tot 2 weken terug 2 x pw les zij is nu met zwangerschapverlof voor 6 weken.

woensdag heeft iemand mij geholpen met longeren met een slof door hem constante vebinding te houden aan de buitenteugel en dmv de longeerlijn naar binnen te vragen(45 min)
gister liep hij erg fijn, los door zijn lijf goed aan de hulpen maar wel af en toe een tact fout.
ik wilde hem vandaag weer lekker opppakken na 15 min loswerken, maar hij bleef die tact fout houden, na de volte openen en sluiten en lang en laag werd het beter. maar het kwam wel teru, vooral op de rechterhand.

in galop mist hij de "echte sprong" en viel ie terug in draf en daarna ploft ie in stap.
ben gestopt en even gaan longeren om te kijken hoe die loopt, hij maakt de passen af en even ruim.

hij staat op 2x een kleine kwart basis brok, omdat hij heel heftig reageert op voer.
hij krijgt meer kuil en 2/3 x pw slobber met veteranen suplement( vanaf vandaag).
morgen gaat hij de wei op , hij staat sind 2 weken op een klein stukje voor het opbouwen (3uur nu)

ik twijfel zelf of hij gewoon te weinig binnen krijgt om hem goed te trainen, of dat hij op een of ander manier teugelkreupel is,
dat laatste betwijfel ik omdat ik niet anders ben gaan rijden(wel anders gelongeerd).

wie weet hier meer van heb de zoekfunctie al gebruikt maar niets wijzer geholpen. ik wil niet over naar een andere instructrische. ze komt met een paar weken weer terug

alvast bedankt groetjes linda

cyntt

Re: teugelkreupel of gewoon suf/geen energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:04

optie: aan de dierenarts vragen?
loopt hij met losgooien hetzelfde als aan de longe?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:57

ik zou even een stukie op de verharde weg draven om te kijken wat ie daar op doet. liefst ook op de volte. loopt ie dan niet lekker dan heeft ie zich misschien verstapt tijdens je longeersessie of wat het longeren voor hem net wat te zwaar. Laat hem dan gewoon een paard dagen op rust en kijk dan verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:03

Een paard rustig houden door het laag in het voer te zetten vind ik not-done. [Hoe voel jij je als je de hele dag op 4 boterhemmen moet leven?] Een warmbloedpaard dat gewoon onder het zadel komt heeft aan minder dan een halve kilo krachtvoer nooit genoeg. Er is genoeg voer in de handel waar paarden minder heftig op reageren.

Teugelkreupel is een kreupelheid waarvan de oorzaak volledig bij een starre hand van de ruiter ligt. De ruiter blokkeerd zijn paard in de beweging waardoor het gaat kreupelen.
Het kan zijn dat je niet goed gelongeerd hebt door bijv, alles veel te strak aan te nemen. Het kan zijn dat je zelf te weinig gevoel hebt om je paard zonder toezicht te kunnen rijden. Als het paard los aan de longe zonder bijzet wel goed loopt is het duidelijk een probleem van teugelkreupelheid en dan zou ik je adviseren niet meer te rijden totdat je goede instructie gevonden hebt.

Als je paard ook los aan de longe kreupel is moet je direct de DA inschakelen.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 11:18

beste allemaal,
bedankt voor de reacties ik had de hoop al bijna opgegeven.
ik heb dit paard net een paar maanden de vorige eigenaar reed z met hem en ook daar stond ie op weinig krachtvoer, vandaar dat ik dit automatische overgenomen heb.

ik heb ondertussen wel iemand anders als instructrische omdat mijn huidige nu nog niet bevallen is.
het probleem heeft ws gelegen aan het feit: het longe werk is te ws te zwaar geweest voor hem, een zware bodem en dat dan in combi.
waardoor hij niet genoeg energie heeft gehad omdat om te kunnen zetten.(voer)

hij heeft een paar dagen rust gehad en staat nu op 1/2 kilo per keer en 1/4 granen mix en dit wordt zn opgevoerd naar meer.

ik heb me voor genomen om niet meer naar al de goed bedoelde adviesen te luisteren.
niet elk paard reageert hetzelfde.
hij loopt nu gewoon regelmatig af en toe nog een klein een pasje onregelamtig als ik hem dan meer naar mijn hand toe rij en wat meer voorwaarts gaat het weer weg.
weet nu hoe ik het moet aanpakken en heb weer 1 of 2 xpw les
bedankt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:42

gelukkig gaat het weer beter met je paard. Sommige adviezen zijn inderdaat wel eens wat teveel. maargoed zo loop je toch altijd ergens tegenaan. Als je de grens niet opzoekt kom je natuurlijk ook niet verder maar je loopt dan wel het risico dat het mis gaat.
Succes verder