paard loopt alleen aan losse teugel lekker.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

egypte01

paard loopt alleen aan losse teugel lekker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:41

Hallo,
Ik rijd sinds kort een heer op leeftijd(24) en dat gaat allemaal prima, we leren elkaar steeds beter kennen.
Alleen heb ik gemerkt dat hij eigelijk het lekkerst loopt als ik de teugel vrij laat. Zodra ik hem oppak dan gaat de rem erop en krijg ik hem niet meer voorwaarts.
Nu vind ik dat nog niet eens zo een probleem aangezien hij al wat ouder is alleen ik zou weleens netjes met mij teugels erbij willen rijden en hem wat beter in zijn hals te krijgen.

Hij is van zichzelf al vrij rustig en sloom , misschien is het de leeftijd, maar ik zou gewoon weleens zonder die losse teugel willen dat hij lekker doorloopt. Zodra ik hem losser laat gaat hij gelijk lekker in een vlotte draf. en als ik hem oppak dan sukkelt hij. Wat ik ook doe , concequent zweepje erbij maar het deert hem niets.

Hoe kan ik dit beter krijgen?
Ik zat te denken aan bitloos (dr cook , norton niet zo'n touwhalster hoor) maar dan wil ik ook gewoon de teugels erbij houden (lees kort) en niet op zn western manier door ze helemaal los te gooien ( waar hij overigens wel heerlijk op loopt, is heel licht met sturen)

groetjes suzanne

Tatiane

Re: paard loopt alleen aan losse teugel lekker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:25

Ik zou allesinds eens beginnen zoeken naar de oorzaak, en van daaruit verder werken.

In eerste instantie denk ik zelfs gewoon aan pijn (stijfheid?). Bij mijn paard moet ik de eerste tien minuten als ik rijd mijn teugels ook niet oppakken, laat staan proberen 'nageeflijk' te rijden.. onmogelijk, gaat ze meteen in staking. Bij haar is het echt de eerste stijfheid die eruit moet raken, als ze dan wat losser is gaat alles meteen wel.. zonder stakingen.
Dus misschien eerst zulke dingen proberen uit te sluiten?

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:16

Het is natuurlijk al een paard op leftijd en net zoals mensen krijg je allerlei ouderdomskwaaltjes, een zwakkere rug, stijfheid, misschien een lichte vorm van artritis of reuma. Ik denk ook inderdaad dat de oorzaak wel degelijk in de houding zit, hij moet immers meer werken en zijn spieren anders gaan gebruiken als je de teugels erbij neemt. Dus ik denk dat de heer toch een beetje last heeft van zijn leeftijd en ik zou dus indd. eens kijken waar de oorzaak zit en of je daar nog verbetering in kunt brengen, misschien eens een keertje een osteophaat of zo?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:23

idd, zoals hierboven.
Maar ook een tandarts kan helpen.

24 is niet vreselijk oud,dus daar moet je nog prima mee aan de slag kunnen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:23

Mjn verzorgpaard vind een lang teugeltje zelf ook beter (ik ook). Ik merk zodra je echt opmaat neemt dat ze dan zegmaar strak loopt en met dr neus de lucht in, en gaat het rijden niet lekker.
Ik rijd de laatse dagen daarom met een wat langere teugel en kan daar heerlijk mee rijden. Zo af en toe als ze begint te klieren wel iets meer contact erop.

Angeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:45

ik heb zelf een vzpony van 30!!.. en die loopt nog bijna elke dag een uur.. maar het ene paard is natuurlijk eerder oud dan het andere.. maar als ik op haar rijd.. rijd ze met lange teugel ook iets lekkerder.. als ik der gaat vragen en ze laat eindelijk los dan rij ik zelf ook lekkerder en gaat ze ook vlotter lopen.. Knipoog

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:47

Toen ik jou topic titel zag dacht ik gelijk aan het woord: Western Tong uitsteken

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 19:13

Hoi
risss, ik zit inderdaad met het idee te spelen om iets in die richting te gaan. Ik rijd al boomloos en heb nu een touwhalster besteld . Hij heeft naar mnijn weten geen tandproblemen, wel een afwijking in zijn rug maar die is niet op te lossen en niet ernstig.
wie weet is dit wat voor ons