Oefeningen voor achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__manon__

Oefeningen voor achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 16:41

Mijn paard zijn kont is nogal vierkant, en ik wou graag weten of hier bepaalde oefeningen voor zijn om het goed bespierd te laten worden, zodat het minder opvalt.
Weet iemand een oefening? Het is al minder dan toen ik hem net had (jaar geleden)
Zo ziet het er uit:
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet niet of het hier goed staat, als het hier niet goed staat, sorry

elsie1

Re: Oefeningen voor achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:47

ik denk dat je daar niet veel kan aan doen maar dat dit de bouw is van je paard.

Ik heb nl ook zo'n paard met een vierkant kont en dit is met training (M dressuur en wedstrijd marathon enkel en dubbelspan)strakker geworden maar niet veranderd van model. In de koets leren ze hun achter hand nog extra te gebruiken en zelfs met dit werk is het niets veranderd.

Maar ik volg even mee mss is er toch iets aan te doen Haha! Ik zie liever een rond kontje dan een vierkant.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:49

wat is de leeftijd?

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 16:49

Hij is bijna 6 jaar
Het lijkt wel minder geworden te zijn, dat voel je met poetsen Clown
Maar er moeten toch spieren zitten in dat ''indeuk'' gedeelte, die zou je dan met bepaalde training toch dikker en groter moeten kunnen maken?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 07:29

Ik denk ook dat het deels met de bouw van je paard te maken zal hebben, maar een goede tip om de achterhand van je paard te trainen is veel overgangen te maken en heel actief weer wegrijden. Van stap in galop bijv. kan ook goed helpen. Lachen
Ik weet niet of je wel eens op buitenrit gaat, maar dan kan je de achterhand ook sterker maken door dijkjes op te draven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 07:33

Ik denk dat hij nog wel een hoop spieren erbij kan krijgen.
Mijn paard had vroeger ook een smal kontje, terwijl ze nu toch behoorlijk rond is.

Inderdaad zorgen dat je je paard actief rijdt, zodat hij van achteren aan het werk komt.
Veel overgangen rijden. Ook goed is om 'm balkjes te laten lopen aan de longe of een buitenrit waarbij hij moet klimmen.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 08:18

Oke, bedankt voor de reacties. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:25

ik volg even mee of er nog meer tips worden gegeven. vind het wel interessant...

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:26

Haha mijn pony van 5 heeft ook zo'n kont Tong uitsteken

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:11

Toen ik anderhalf jaar geleden met mijn paard begon, had hij ook amper spiertjes op de achterhand. Inmiddels is zijn kont al een heel stuk ronder geworden.

Wat erg goed helpt om die achterhand te trainen zijn veel overgangen rijden. Schijnovergangen zijn ook erg goed voor de achterhand, het paard bijna terugrijden naar stap, en vlak voordat het paard in stap overgaat weer been geven, om vervolgens goed actief(!) weg te draven.
In-uitjes springen is ook een erg goed oefening voor het paard, dit doe ik ook vaak met de mijnes, meestal aan de longeerlijn.
En idd, bergjes oprijden wil ook goed helpen, maar die moeten er dan wel zijn Clown

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 10:39

Oke, ik ga veel overgangen rijden Lachen
In uitje ga ik nog wel x proberen. Wat is de afstand tussen de hindernissen als je de hindernis in galop neemt?
Ja idd, we hebben hier niet echt heuvels/bergjes Tong uitsteken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:48

Schijnovergangen, balkjes, in-uitjes, lastigere (progressieve? Of juist niet-progressief? Tong uitsteken ) overgangen rijden, dus stap-galop, halt-draf. En dan zorgen dat de áchterhand begint met de overgang. Niet dat de voorbenen een galopsprong maken, en dán de achterbenen pas meegenomen worden. Echt van achteren naar voren rijden, met alles wat je doet, eigenlijk. Pas als de achterhand er goed onder komt, krijg je een paard nageeflijk aan het lopen, anders is het gewoon 'met zijn hals in een boogje'.
Kleine stukjes schoudervoor (lichte schouderbinnenwaarts) kan ook wel wat helpen, omdat het binnenachterbeen dan extra moet werken.
In de galop vooral voor niet losgooien. Hij moet leren om bergopwaarts te galoperen, dus meer omhoog, niet uit elkaar naar voren rennen.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 15:43

Oke dankjewel, hij gebruikt op zich wel altijd zn achterhand goed, zet er altijd goed onder enzo maar ik probeer nu wel overgangen te rijden van stap galop en halt draf enzo doe ik normaal ook al maar nu extra veel dan, dankjewel Lachen

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:56

Volgens mij mag er ook wel ietsje meer vet op die kont.
Klopt het dat ze wat "schraal" is? Als je paard iets dikker wordt, krijgt hij ook wat meer kont. Dat vierkante krijg je sowieso nooit helemaal weg, dat is de bouw van je paard.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:59

Hij is niet dik nee maar volgens mij ook niet te dun
Zo is hij nu ongeveer, deze foto is van 6 maanden geleden, hij heeft inmiddels al meer spieren.
http://i68.photobucket.com/albums/i14/m ... C02439.jpg
Ja t is zijn bouw, t steekt uit, maar die indeuken kun je toch wel minder krijgen. Ik ga veel trainen dan maar Lachen

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:01

__manon__ schreef:
Hij is niet dik nee maar volgens mij ook niet te dun
Zo is hij nu ongeveer, deze foto is van 6 maanden geleden, hij heeft inmiddels al meer spieren.
http://i68.photobucket.com/albums/i14/m ... C02439.jpg
Ja t is zijn bouw, t steekt uit, maar die indeuken kun je toch wel minder krijgen. Ik ga veel trainen dan maar Lachen

Nee hij is inderdaad niet echt te dun.
Misschien kun je voor de afwisseling eens gaan springen?
Daar krijgen ze gespierde billen van.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:07

Btw als je toch een dijkje opgaat oid kan je het beste in stap doen... moet de achterhand meer werk verzetten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:33

__manon__ schreef:
Oke dankjewel, hij gebruikt op zich wel altijd zn achterhand goed, zet er altijd goed onder enzo maar ik probeer nu wel overgangen te rijden van stap galop en halt draf enzo doe ik normaal ook al maar nu extra veel dan, dankjewel Lachen

hoe doe je dat? van stap in 1 keer naar galop en van halt naar draf? (alleen vanaf de grond, rijden niet?)

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 13:44

Weet ik niet Tong uitsteken
Ik denk gewoon de galophulp, alleen snapte hij het niet maarja gewoon even proberen denk ik, en ik vraag het wel aan mn instructrice Lachen

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:39

Wat bij mij pony goed heeft gewerkt is het longeren met de pesoatuig ( of hoe schrijf je dat? Bloos ) Ze heeft nu veel meer bespiering gekregen.
Ook de in-uitjes springen zoals hier al is gezegt heeft goed gewerkt.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 17:04

Oke, maar met pessoatuig longeren schijnt toch best wel ingewikkeld te zijn, met verstellen hoe het goed zit?

Ik neem wel een x springles Lachen want we zijn met springen nogal onervaren Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:50

__manon__ schreef:
Weet ik niet Tong uitsteken
Ik denk gewoon de galophulp, alleen snapte hij het niet maarja gewoon even proberen denk ik, en ik vraag het wel aan mn instructrice Lachen

maar hoe maak je een paard vanaf de grondduidelijk dat ie van stap in galop moet in 1 keer?

sjnien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:06

Ik zeg altijd gewoon als ze stappen: Let op!! (dan worden ze alert) en daarnaL Gaaalop!! en weg zijn ze Lachen tja... weet ook niet waarom maar zo heb ik het altijd aangeleerd en het werkt haha

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 20:21

Ok, alleen reageert hij niet op de stemhulp galop, alleen de stemhulp draf Tong uitsteken Maargoed ik ben t hem aan het leren, alleen stapt hij niet zo snel aan de longe, tijdens het rijden trouwens ook niet.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:24

ik moest eerst op een volte galloperen en dan de zweep aan de buitenkant en soms even bijtikken, paard moet dan op zijn achterhand komen als je de volte sluit denkt dat dat wel een goede trainig is?