Staan vanuit je knieen of voeten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Otje_

Staan vanuit je knieen of voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 13:59

Hallo,

mijn vriendin en ik hadden een disscussie. Ik zal het even uitleggen.

Zij zegt dat je vanuit je knien gaat staan (in draf hè Knipoog ) Maar toen zei ik dat dat niet hoorde, want anders klem je met je knieen, zeg maar. Maar je moet je onderbeen stil houden. Ik klem niet met me knieen en ga er zeg maar ook niet op staan, ik sta op me voet, maar ik houd ook me onderbeen stil.

Wat is nou de juiste manier?

Ik ben heel erg eigenwijs, en ik wil ook altijd gelijk krijgen Knipoog Daarom dit topic.
Laatst bijgewerkt door Otje_ op 06-04-07 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelymoon0

Re: Staan vanuit je knieen of voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:01

Volgens mij vanuit je knieen..
Aangezien ik wel vaker ( van verschillende instructices ) les heb gehad zonder zadel en toch
blijven licht rijden dus ik neem aan dat dat dan niet wil met je voeten Knipoog

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 14:03

Nee dat snap ik Knipoog Maar als je zonder zadel gaat en gaat lichtrijden met je knieen dan klem je toch? want dan moet je je knie tegen het paard aandrukken.

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:06

omdat je je knieen aangesloten moet houden aan het zadel kun je vanuit je knieen lichtrijden...zoals het hoort..

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:16

ik zou zeggen ook met je knieen maar meningen zijn daarover toch verschillend zo heb ik gemerkt bij verschillende intructeurs.

Het is een feit dat je onderbenen stiller gaan liggen als je op je knieen gaat rijden. Je moet er dan wel voor zorgen dat je met de tijd niet te veel gaan knijpen want dit spant uw lichaam toch meer op en wat wij ook ondervinden is dat je niet zo lang kan gaan zitten en bij sommige moeilijkere oefeningen moet je toch zeer ontspannen en alles onafhangkelijk kunnen gaan gebruiken.

Ik zelf gebruik een middenweg. Bij het ene paard is het beter om meer je knieen te gaan sluiten en bij het ander paard is het beter dat ik lang en rond het paard ga zitten en dan kan ik niet met de knieen gaan rijden.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:01

ik denk ook vanuit je knieen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:06

Vanuit je knieen is mij altijd geleerd. Wat niet betekend dat je klemt met je knieen, maar gewoon je knieen aangesloten houdt. Als je vanuit je voeten lichtrijdt ( kan ik me geen voorstelling van maken, maargoed ) dan heb je je knieen toch niet aangesloten? En dat is wel de bedoeling.

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:14

hmm, ik rijd niet vanuit mn knieen licht hoor....
volgens mij komt het ook meer door de druk op de beugel, je gebruikt iig je enkel als een soort schokdemper, maar als je vanuit je knieen lichtrijd en die dan toch aan moet klemmen, wat heb je daar dan nog aan?
ojeej, wazig verhaal Gestoord het is natuurlijk wel een hele natuurlijke beweging waar je niet veel moeite voor hoeft te doen als je t eenmaal door hebt.
Of t nu echt uit je 'voet' komt, nee, dat klinkt ook zo raar, maar iig niet uit mn knieen Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:15

Jij hebt toch echt HELEMAAL gelijk Otje_!!! Het onderbeen tot aan de knie heeft de drijvende werking, dus kuit en eventueel de hak als het iets sterker moet en kruis aantrekken, zoals je b.v een schommel hoger laat gaan. Het bovenbeen heeft de terugwerkende hulp. Dus kuit ontspannen, zit verzwaren met aantrekken kruis en bovenbeen sluiten. In de verzameling ga je dat samen gebruiken. Je knieeen liggen dus eigenlijk altijd alleen maar tegen het zadel aan. Dit is natuurlijk heel simpel uitgelegd omdat er ook nog teugelhulpen bijkomen.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:39

Ikzelf rijd meestal niet vanuit mijn knieen licht. Wel heb ik vaker gehoord dat dat zo moet. (omdat als je idd zonder zadel gaat lichtrijden wat je ook moet kunnen ook vanuit je knieen zal moeten doen)
Maar wat aerdenhout zegt ben ik het mee eens.
Je drijft namelijk met je kuit. als je vanuit je knieen gaat lichtrijden is dat bijna niet meer te doen.
Het klopt ook weer dat je juist niet moet klemmen met je bovenbenen (wat ik ook niet doe, en dus niet vanuit mijn knieen lichtrijd)

Toch denk ik dat de meningen hierover verdeeld zullen blijven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:11

Zou niet weten hoe ik met mijn knieen moet lichtrijden. Op de manege moesten we het wel 's doen het is mij alleen nog nooit gelukt Boos!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:54

Sandra_Horse schreef:
omdat je je knieen aangesloten moet houden aan het zadel kun je vanuit je knieen lichtrijden...zoals het hoort..

knieen aangesloten? Dat was vroeger zo, nu mag je knie vrij liggen van het zweetblad (maar natuurlijk niet heel ver van het zweetblad af, klein beetje lucht ertussen). Vroeger moest je er bierviltjes tussen kunnen houden en nu mag je best een streepje lucht zien.
Een te stijve knie is met springen lastig, dan gaan de onderbenen zwaaien. Voor de verlichte zit moet je knieen los en staan op de bal van je voet met ontspannen kuit en losse knie.
Zo moet je het ook met lichtrijden, dus niet knijpen met je knie.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:16

vanuit je voeten, met je knieen scharnier je alleen. Als je je hakken een beetje naar buiten draaid en dus geen kapstok voeten hebt, hou je je benen aardig stil. Zonder zadel doe je het automatisch met je knieen omdat je er anders aflazerd

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:33

Ik ben het er toch niet helemaal mee eens, je hoeft idd niet met je knieen te klemmen, maar je moet ze wel aansluiten! Juist doordat je onderbenen voor het geven van hulpen zijn, moeten deze onafhankelijk stil liggen! Als voorbeeld: Iedereen heeft wel eens een beginnende ruiter met de voeten in de buik zien trappen, doordat hij de benen niet stil kon houden, waarom? Hij had nog geen evenwicht, steunt niet op de knieen, maar in de beugels( en doordat het heen en weer gaat als het even tegenzit ook op de teugels) Lastig uit te leggen, maar je merkt het vanzelf, als je echt gaat staan in je beugels zonder je knieen aan te sluiten, gaan je onderbenen bewegen(naar buiten naar voren) en dat is niet de bedoeling! Ook is je enkel lijkt mij geen schokdemper, maar moet je dat juist doen met je knieen/heupen, als je de schok in je enkel= dus beugel laat komen, is dat een hardere klap voor de rug. Nouja, tot zover mijn mening Tong uitsteken

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 07:58

Probeer je eens voor te stellen hoe je met je kont boven de pot hangt, zonder op de bril van de pot te gaan zitten. Kom dan eens wat omhoog ga dan eens wat omlaag, maar niet op de pot gaan zitten. En, wat is het antwoord ? Pling Pling

Valerie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:48

vanuit knieën EN voeten..
want als je idd zoals al gezegd is zonder zadel gaat rijden dan doe je het ook vanuit je knieën en heb je geen steun uit je voeten..
mijn lesgever zegt: Lichtrijden gaat van 80%uit je knieën en 20%uit je voeten omdat je toch wat steun nodig hebt..
mja dat is alleen wat ik heb gehoord..
maar ik denk zelf ook je knieën want dat met zonderzadel rijden is toch wel degelijk uit je knieën..

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:49

Ik denk ook van allebei. Je zoekt steun met je voeten, waardoor je omhoog kan komen, maar ik kom wel via m'n knieeën omhoog. Als ik zonder beugels lichtrij, kom ik wel omhoog, via m'n knieeën, maar omdat ik dan geen steun in de beugels heb, gaat dat wel moeilijker.

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 09:03

Oke we hadden dus allebei gelijk Knipoog

Valerie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:07

idd Lachen hahaha

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:09

Valerie__ schreef:
vanuit knieën EN voeten..
want als je idd zoals al gezegd is zonder zadel gaat rijden dan doe je het ook vanuit je knieën en heb je geen steun uit je voeten..
mijn lesgever zegt: Lichtrijden gaat van 80%uit je knieën en 20%uit je voeten omdat je toch wat steun nodig hebt..

inderdaad, je kan toch nooit alleen vanuit je knieen lichtrijden?
je moet je omhoog laten veren op het ritme van de draf en dan heb je dus enige steun van je stijgbeugels nodig.
als je alleen vanuit je knieen lichtrijd word het volgens mij allemaal heel gespannen. zoals met bierviltjes ertussen oefenen enzo dan ga je heel gespannen zitten.
dat is niet de bedoeling.