die benen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wartertje

die benen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 10:56

Ik heb dus een probleem, ik rijd een rond friesje. Hij loop absoluut niet netjes maar daarom wil ik eerst aan mijn eigen houding werken. mijn probleem is nu dat ik mijn benen echt heel erg naar voren steek, als ik erop zit valt dit niet op. Het zadel heeft ook geen kniewrongen dus misschien dat het daar aan kan liggen? Ik kan als ik er op let ook mijn benen echt niet naar achter houden. in stap wel, maar meteen als ik aandraaf vallen ze weer naar voren, omdat ik bijna geen steun heb in het zadel(behalve een diepe zit). weten jullie hier raad mee?
Groetjez!

quera

Re: die benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:57

Les nemen

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 10:59

Les nemen doe ik al, maar maar 1x in de maand. Dan let ik er ook iets meer op omdat ik erop word gewezen. Maar die andere weken moet ik het ook oefenen, maar dan word ik er niet op gewezen en is dit echt moeilijk.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:00

Het kan aan het zadel liggen, of echt aan jouw houding. Die kan je verbeteren door les te nemen en zelf op je houding te letten tijdens het rijden. Dit kan je alleen maar oplossen door oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:02

Heb je het op andere paarden ook?

Want zoiets kan idd wel eens door een zadel komen.
Heb je er op andere paarden ook last van, dan is het duidelijk je houding Lachen

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:04

ik zou proberen idd. ;les te nemen, als het dan na een tijd écht lukt, kun je altijd nog stoppen. en je zei dat je geen steun hebt aan het zadel, da's balen, misschien heeft iemand anders een ander zadel te leen waar je wel steun mee hebt......

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 11:08

Nee op de manege niet, daar zijn het ook VZH-zadels die meer 'om te zitten' zijn. Ik rijd nu op een heel glad zadel. Ik heb ook even een fototje toegevoegd waar je het duidelijk kan zien.
Afbeelding

Edit; Het is echt een heerlijk zadel om te zitten, maar als hij bokt lig ik er zo vanaf omdat het zo glad is.
Laatst bijgewerkt door Wartertje op 06-04-07 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:09

wel lastig ja

Lieski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:06

zelf heb ik het ook , iedereen zegt het bijna tegen me ... maar ik heb het gewoon verkeerd aangeleerd en
dan is het ook niet zo makkelijk om af te leren Knipoog
Misschien is dat bij jou ook het probleem ? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:09

Je moet zo te zien iig een stuk meer naar voren gaan zitten in dat zadel.
Dan gaan je benen ook automatisch beter naar de goede plek Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:19

Het is wat lastig te zien zo op de foto, maar ik heb het vermoeden dat je zadel van achteren wat te laag ligt, zodat jij te ver achterin gaat zitten, en zo kom je dan in stoelzit terecht.
Kussens op laten vullen kan dan de uitkomst zijn.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:20

Volgens mij kunnen je beugels ook wel een gaatje korter, en ook wat meer voorin je zadel gaan zitten. Het is een veelzijdigheidszadel dus in principe hoeven je beugels niet zo lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:32

Voor dat spekgladde heb ik trouwens ook wel een tipje voor je; na het poetsen niet oliën maar even heel dun insmeren met Urad ledercreme. Daar wordt het lekker stroef van, en het verzorgt je leer erg goed.
Ze verkopen het onder meer bij de Welkoop of BoerenBond. Beige potje met een bruine deksel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:34

@ quera; "les nemen",wat een briljante suggestie, ik denk dat je de ts daar echt enorm mee hebt geholpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:40

Nee jij voegt wat toe....

Als Quera bedoelt dat ze zitles aanraadt, dan is dat een hele goede tip. Er zijn echt nog best veel ruiters die gewoon niet weten dat het bestaat, en hoe dat dan gaat.
(Zonde imo, zo zou iedereen moeten beginnen)

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:51

hey,
als ik iemand les moet geven en die heeft der benen niet goed ( tenen na buiten of te ver na voren/ agteren) dan knup ik de beugels ff vast aan de singel.. hier bij ben je verpligt om je benen op de juiste plek te houden.. het is wel een strenge methode en je zult dan eerst nog wel ff last hebben van je spiere haha..ma als je dit 2 tot 3 keer heb gedaan weet je niet anders dan dat je benen op de juiste plek te leggen Knipoog dit hebben ze bij mij vroeger ook gedaan had het zelfde probleem.. ma zoiets zou niet gauw aan het zadel liggen het kan wel hoor..

groetjes lisette

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:55

Ja idd! dat is een goeie! Heeft mijn mede leaser ook gedaan... wel spierpijn hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:02

wakiekie schreef:
hey,
als ik iemand les moet geven en die heeft der benen niet goed ( tenen na buiten of te ver na voren/ agteren) dan knup ik de beugels ff vast aan de singel.. hier bij ben je verpligt om je benen op de juiste plek te houden.. het is wel een strenge methode en je zult dan eerst nog wel ff last hebben van je spiere haha..ma als je dit 2 tot 3 keer heb gedaan weet je niet anders dan dat je benen op de juiste plek te leggen Knipoog dit hebben ze bij mij vroeger ook gedaan had het zelfde probleem.. ma zoiets zou niet gauw aan het zadel liggen het kan wel hoor..

groetjes lisette

En waarom denk je dat er een veiligheidspal bovenaan de beugelriemen zit?
Die doe je teniet als je de beugel vastknoopt (ipv "knupt") Verward

Bovendien zie je dat de stijgbeugel naast de singel hangt. Het probleem van deze zit, zit verder naar boven. Dus wat wilde je er precies mee bereiken?

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 16:39

Stijgbeugels vastbinden doe ik niet, dit om de veiligheid, ik wil zeker zijn dat ik uit de beugels kan schuiven als hij zijn kuren krijgt. Ze hebben mij vertelt dat het een dressuur-zadel is, maar toch blijkbaar een VZH. Ik merkte zelf ook al dat ik te ver naar achter zit, maar het zit zo makkelijk. Als ik de beugels een gaatje korter doe kan het misschien wel helpen, dit ga ik eens proberen. Maar ik merk het ook niet dat ik te ver zit, in stap kan ik er op letten. Maar ik draf begin ik weer aan stelling ed. te denken en vergeet ik mijn zit weer. Ik zal eens kijken of ik nergens een ander zadel heb liggen. Maar dan een echt VZH, dit is precies een mengeling Clown Het is best wel een raar zadel als je het mij vraagt Tong uitsteken maar misschien kan ik eens oefenen aan de longe? met de beugels los? Maar dan ga ik er waarschijnlijk zeker vanaf schuiven, ik blijf nu vaak amper zitten als hij onverwacht beweegt.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:31

misschien kun je het zadel laten opvullen

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:27

Sonja schreef:
wakiekie schreef:
hey,

groetjes lisette

En waarom denk je dat er een veiligheidspal bovenaan de beugelriemen zit?
Die doe je teniet als je de beugel vastknoopt (ipv "knupt") Verward

Bovendien zie je dat de stijgbeugel naast de singel hangt. Het probleem van deze zit, zit verder naar boven. Dus wat wilde je er precies mee bereiken?

tjaa zo kun je overal wel een probleem van maken! waarom zit er dan geen iets aan de teugel zodat die los gaat als je hierin blijft hangen haha..
wat maakt het uit dat er knupt staat je wist wat ik bedoel Knipoog haha

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:44

Je hoord als je rijdt je hak, je heup en je schouder op één lijn te hebben. Zoals je zelf al aangeeft, je benen zijn te ver naar voren en je heup en schouders te ver naar achteren. Je zit te ver in je zadel.
Probeer idd in stap meer naar voren te zitten, dus rechtop op je zitknobbels en meer in het midden van het zadel. Let er dan op dat je benen op die ene lijn komen. Zal in het begin wat lastig zijn, maar uiteindelijk is het resultaat er.

Tijdens de draf 'val' je denk ik terug in het zadel. Probeer tijdens het staan je buik naar voren te brengen, maar niet je rug hol te maken!
Wat je dan kan doen om weer te gaan zitten is niet mee gaan met de beweging, maar iets langer blijven staan. Zorg dat je in evenwicht blijft en ga dan heel bewust weer zitten. Span je bovenbeen spieren aan, houd die hakken onder je lichaam en ga zitten. Dus niet neerploffen, maar echt zitten.
Dit is heel zwaar, maar het werkt echt! En probeer in het midden van het zadel te blijven.

Heel veel succes en sterkte met de aankomende spierpijn Knipoog

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:53

les nemen maar het is moeilijk om dat weer af teleren om dat je dat nu gewent bent..