Training van de rugspieren, Tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Training van de rugspieren, Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 10:37

Graag wil ik allerhande tips verzamelen voor de training van de rugspieren. Van supplement tot daadwerkelijke training bij het rijden. Alle tips zijn welkom.

Wat ik nu doe en goed werkt:
-Wekelijks meerdere keren longeren met bijzet;
-Met de training meer schakelen en ronder proberen te laten lopen;
-Vaker hals strekken;
-Voor het rijden even loswerken aan de longe.
Laatst bijgewerkt door Lancome op 05-04-07 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Re: Training van de rugspieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:38

balkjes of cavaletti's draven...

Lancome

Re: Training van de rugspieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 10:39

griebels schreef:
balkjes of cavaletti's draven...

Dat is een hele goede, maar als hij alleen maar als een dolle stier erop af rent en springt, hoe kan ik dat het beste, zonder te forceren, oplossen?

smurf1988

Re: Training van de rugspieren, Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:40

Heuveltjes rijden Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:40

hogere balkjes maken Knipoog en tijdens longeren laten doen...

en heuveltjes in stap nemen...

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 10:42

griebels schreef:
hogere balkjes maken Knipoog en tijdens longeren laten doen...

en heuveltjes in stap nemen...

Bedankt, dit ga ik proberen. Heuveltjes? Die zijn er bij ons niet, alles is plat, maar neem hem binnenkort wel mee naar het bos...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:48

Veel zijgangen rijden en vanuit zijgang naar een middendraf, dan moet hij ook zijn achterhand er goed onder zetten namelijk...

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:53

Mijn paard heeft daar ook last van. Ik laat haar eerst en vooral eerst een 15min loslopen aan de longe zodat ze volledig ontspant.
En inderdaad proberen die hals te laten strekken..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:54

Wat wil je bereiken met de training van de rugspieren? Want er is een verschil in op lengte brengen of juist verkorten. Door krachttraining zal je de spier iets verkorten en dikker maken.
Wil je de rugspieren langer hebben, soepeler dan zijn bovenstaande oefeningen prima, maar ik zou de nadruk verleggen van de rug naar de buikspieren.
Er heeft laatst een heel stuk gestaan in Bit geschreven door Jarko Dun (dierfysiotherapeut die veel doet met rijden) juist over het trainen van de buikspieren. Alle bovenstaande oefeningen zijn namelijk ook meer gericht op het aanspannen van de buikspieren en daarbij het op lengte brengen van de rugspieren. (heuveltjes is m.n. ook heel geschikt voor de achterhand)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:56

Ik heb van de week van de fysio de volgende tips gekregen:

Veel oefeningen in stap en galop, draf schijnt niet te zorgen voor meer spieren op de rug. Zowel in stap als galop veel tempowisselingen en vooral het aanspringen naar galop zet zoden aan de dijk.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:58

Hij moet indd van achteren naar voren aanspringen. Heel veel paarden die hun rug niet goed gebruiken springen van voor naar achteren aan Knipoog

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:40

In galop je pony tegen het halstrekken aan, maar dan nog wel op 4benen Knipoog laten lopen.

Jiss_ca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:20

Misschien longeren met dubbele longe? Dat vind ik zelf altijd wel lekker werken...
xxx

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:54

Goede tips allemaal. Bedankt.

Het is de bedoeling om zijn rugspieren zowel soepeler als sterker te maken. En inderdaad, zijn buikspieren moeten ook beter worden, daarvoor heb ik oefeningen van de fysio. Maar met jullie tips kan ik nog verder vooruit.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:58

wat ik doe is 1 keer per week (iig, dat is mijn doel meestal Knipoog ) aan de pessoa, en dan ook met de pessoa balkjes draven. Onder het zadel doe ik 1 keer per week gewoon alleen maar loswerken en dan laag en rond instellen en lekker over de rug laten lopen. En ook, wat griebels al zei, vanuit de zijgangen naar de middendraf en véél tempowisselingen om de achterhand actiever te maken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:04

Gooi de bijzet eraf en ga je paard longeren aan het halster en longeerlijn. Meer heb je niet nodig.
Laat hem lekker ontspannen met de neus over de grond lopen, dan moet ie alle spieren gebruiken .......
Vooral zijn achterhand!
En gewoon in een langzaam drafje en een actieve stap.
Zal ie de 1e keer niet doen, maar oefening baart kunst.
Dit moest ik van mijn ostheopaat doen en het verschil kan ik echt merken.
Heel veel succes!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 03:50

Je hebt paarden die dat nooit uit zichzelf doen. Ik heb arabieren (korte rug) en die doen dat niet uit zichzelf. Die drukken hem liever weg met de kop en staart erop. Ik heb dus echt bijzet nodig...

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:16

Powerwalken!
Zoals eerder genoemd doet de draf niet zoveel voor de rug van een paard (om de rug sterker en soepeler te maken). Powerwalken is op een hoog tempo stappen, maar je paard mag niet overhaast gaan stappen. Lange teugel is in het begin zeker aan te raden!
Het is niet erg als je paard af en toe in draf valt, terugnemen en opnieuw het uiterste zoeken. Langzamerhand zal je paard dan steeds grotere passen kunnen maken en als je paard achter één pas iets (zelfs die cm) korter maakt, wordt dit ook vele malen beter.
Vergeet inderdaad de buikspieren niet, die zijn minstens net zo belangrijk.
Naast veel tempowisselingen (vooral in de galop) is het variabal instellen van de hoofd-hals houding ook van belang. Probeer dat af te wisselen. Begin vooral met veel vw-nw, maar na verloop van tijd zou je dat ook moeten afwisselen.

En een laatste tip die de DA en fysio gaven, niet te lang stilstaan met je paard als je erop zit. Als je paard stilstaat, spant hij zijn buikspieren amper aan en gebruikt op dat moment zijn rug dus minder, dus niet te lang en te vaak stilstaan terwijl je op zijn rug zit!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:25

voor dat balkjes lopen: je kan een paard rustig leren een rij cavalletti's lopen door ze eerst verder uit mekaar te leggen zodat je er telkens met een kleine volte tussenuit kan draaien (als dat duidelijk is :S)

eerst doe je dan 1 balk, volte links; balkje verder rijden, volte rechts enz enz...
dan kan je bv ervoor een volte rijden, 2 balken lopen, vlote en dan de volgende twee enz...
en zo wat creatief zijn tot ie gecontroleerd over balkjes kan gaan; dan kan je ze dichter samen gaan leggen en in 1 keer lopen of ze voor de verandering op een boog leggen zodat je ze in een volte kan nemen...

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:43

griebels schreef:
Je hebt paarden die dat nooit uit zichzelf doen. Ik heb arabieren (korte rug) en die doen dat niet uit zichzelf. Die drukken hem liever weg met de kop en staart erop. Ik heb dus echt bijzet nodig...

idd, ik ben er ook van overtuigd dat dit niet geld voor alle paarden. Ik denk zelfs eerder dat de paarden zonder hulpteugels of bijzets of wel gaan slenteren ofwel gaan verkeerd lopen.

Als u correct rijdt en lest dan zal je paard zijn rug en buikspieren gegymnastikeerd worden.

Voorwaarts neerwaarts en ontspannen is goed voor de rug los en dus ontspannen te gaan lopen op eigen benen. Je moet eigenlijk zo beginnen om dan eens te gaan verkorten waardoor er meer verzameling komt en de buikspieren ook meer moeten gebruikt worden. Het opwaarts komt in later stadium als ze met aan de teugel nageeflijk zijn en in harmonie lopen met de hulpen die gegeven worden, zonder enige protest. Dan kan je gaan oprichten. Maar vergeet vooral niet van toch drie tot vier keer in een les je paard zijn hals te gaan strekken om krampen te voorkomen. Krampen komen meestal voor bij paarden die het nog allemaal moeten leren en dat het dus niet vanzelfs sprekend is om al die spieren zo te gaan gebruiken. Ik keek daarmee altijd naar mezelf toen ik serieus anders(dressuur) begon te rijden, dan had ik constant krampen in mijn benen, tenen en overal. Knipoog Was ik blij dat ik even kon ontspannen in de les.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:13

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:51

@griebels, dat zijn pakkende foto's, duidelijk verschil en op de 2e foto gebruikt je paard de spieren zoals bedoeld.

Mijn paard longeer ik voor het rijden altijd even zonder bijzet, zie foto's. Maar voor het echte trainen van rug- en buikspieren bij het longeren zonder rijden zet ik hem ook bij. Toch lukt het me al om tijdens het longeren zonder de bijzet de houding wat naar beneden te brengen wanneer hij ontspannen is. Alleen in stap, in draf gaat het koppie nog stoer omhoog Knipoog

Zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zal ook nog wat foto's gaan maken waarbij ik wel een bijzet gebruik.

Gisteren heb ik een aantal tips van jullie gebruikt en ik moet zeggen dat ik fijn gereden heb. Vooral ook veel plezier gehad samen doordat we allerlei andere dingen hebben gedaan. Super, ben benieuwd hoe hij vanmiddag is Pling

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:21

Voordat ik hem aan het werk zet met de bijzet heb ik de touwtjes wat losser zitten, maar wel dat hij naar die ontspanning gaat zoeken. Daarna zet ik hem wat strakker en dan krijg je de onderste foto. Hij moet alleen nog echt van achter naar voren lopen, hij loopt nu nog op de voorhand, maar dat komt wel...

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:54

ik rijd een inmiddels 4 jarige merrie die het liefst met de neus door het zand loopt, die kan je gerust een kwartier lang met de neus over de grond laten lopen, best apart toch?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:38

Als ze de achterhand er ook onder zet heb je een makkelijke Knipoog