bang van het bit uitdoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

bang van het bit uitdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 10:10

Hallo,

sinds kort rijd ik een paardje. Nog niet zolang ingereden, maar ik hoor van het probleem ook van de andere ruiters. Wanneer je zijn hoofdstel wilt uitdoen, slaat hij zijn hoofd achteruit terwijl hij het bit nog vastheeft. Je kan er echt niet meer bij, en dat duurt zo'n tien seconden tot het uiteindelijk uit zijn mond trekt/valt. Ik weet echt niet wat eraan te doen.

Ik doe het hoofdstel nu ZEER rustig uit, houdt de bakstukken vast, heb ook al geprobeerd zijn mond open te doen met vinger op de lagen, maar niks helpt. Hij is zeer rustig en ineens slaat hij zijn hoofd omhoog. Het is niet omdát het bit tegen de tanden slaat, het is er nog voor. Het hoofdstel en bit passen goed, het is een vriendelijk bit. Met rust helpt het niet.
Ik had gedacht hem een snoepje te geven en dat te ruilen voor het bit. Kan dit of is het geen goed idee.

Tijdens het rijden is het wel een beetje een hoofdschudder, misschien heeft het daarmee te maken? Er zijn momenten dat hij heel fijn loopt en je van het hoofdschudden niets merkt, maar als hij een gang sneller is geweest begint het vaak. Zeer onrustig worden ed. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Alvast bedankt Lachen

Strepsel

Re: bang van het bit uitdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:31

Dat is vervelend ja...
Is je paardje als eens naar de paardentandarts geweest???
Misschien dat er iets met de tanden aan de hand is....

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:35

Ja ik zou ook eens naar de tanden laten kijken, misschien dat hij vroeger het bit bij het uithalen ook eens harder tegen zijn tanden heeft gekregen en daar nu schrik van heeft.
Anders kun je eens (gewoon voor het oefenen van het uithalen) een rubber bitje of een appel bit ofzo indoen... Zodat het niet kan "kletteren" tegen de tanden.. Ik weet het ook niet hoor, misschien helpt het wel... Lachen

Veel succes alvast en hou ons op de hoogte

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:46

Is hij niet aan 't wisselen? Als er een tand los zit vinden ze het vaak erg vervelend als het bit uit moet (meestal omdat het al een keer tegen de tanden aan heeft gekletterd).
Een enkele keer hebben ze ook wel eens een hangend rooster dat gevoelig kan zijn.

Ik zou met het uit doen in elk geval proberen één hand op de neus te leggen zodat hij het hoofd niet omhoog kan doen (als dat gebeurt kan het bit achter de ondertanden blijven haken en dan gaan ze het steeds vervelender vinden), en met de vingers van je andere hand inderdaad proberen om de mond goed open te doen voordat je het bit laat zakken.
Als hij protesteert niet verder gaan met het bit uitdoen maar proberen het in de mond te houden en z'n hoofd weer (ontspannen) omlaag te krijgen met die hand op z'n neus.

Succes ermee

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 10:46

Ik zal inderdaad vragen om naar zijn tanden te laten kijken. Misschien wisselt hij ook nog, het is een jong paard (weten niet precies hoe oud).
Voorlopig hebben we geen beschikking over andere bitten. Ik zal het wel warm maken voor ik het indoe, misschien vind hij dat dan ook minder eng.

Dat probleem met de tanden zou ook weleens het hoofdschudden kunnen verklaren. Dankje voor de goede tip.

Mocht iemand nog andere redenen kunnen bedenken hoor ik dat graag voor mocht het toch dat niet zijn Knipoog

bedankt!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 10:47

hop schreef:
Is hij niet aan 't wisselen? Als er een tand los zit vinden ze het vaak erg vervelend als het bit uit moet (meestal omdat het al een keer tegen de tanden aan heeft gekletterd).
Een enkele keer hebben ze ook wel eens een hangend rooster dat gevoelig kan zijn.

Ik zou met het uit doen in elk geval proberen één hand op de neus te leggen zodat hij het hoofd niet omhoog kan doen (als dat gebeurt kan het bit achter de ondertanden blijven haken en dan gaan ze het steeds vervelender vinden), en met de vingers van je andere hand inderdaad proberen om de mond goed open te doen voordat je het bit laat zakken.
Als hij protesteert niet verder gaan met het bit uitdoen maar proberen het in de mond te houden en z'n hoofd weer (ontspannen) omlaag te krijgen met die hand op z'n neus.

Succes ermee

inderdaad dat wisselen kan weleens zijn.
Ja, ik heb hem geprobeerd tegen te houden maar kan echt niets beginnen als hij zich achteruit-omhoog gooit. Ik probeer eerst zijn hoofd omlaag te krijgen en dan pas het bit uit, maar meestal is het er al uit gevallen voor hij naar beneden komt met zijn hoofd...

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:51

Je kunt eens proberen om het bakstuk los te maken van het bit. Dan kun je je eerst op het bit concentreren, om het uit zijn mond te krijgen. je hebt dan alleen et bit vast en niet heel het hoofdstel wat ook nog mee uit moet. Voorzichtig proberen het aan een kant naar beneden te brengen, uit zijn mond laten zakken en pas als hij weer ontspannen mat zijn hoofd beneden staat, de rest van het hoofdstel over zijn oren. Je ziet dan ook snel genoeg of het probleem in het bit zit of bijv. in zijn oren. Als hij ook tijdens het rijden met zijn hoofd schudt kan hij natuurlijk ook wel eens last van zijn oren hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:00

Ken pony die ook altijd probeert, daarom ook meestal ouders die doen omdat die iets groter zijn. Volgens mij is het idd angst, welke ze alleen maar groter maken door zo terug te trekken.
Bij pony werkte beste door toch steeds te blijven proberen hoofd laag te houden en dan voorzichtig (in begin met 2 mensen) het bit eruit te halen/laten vallen.

Tanden zou ik ook zeker na laten kijken, vooral bij jong paard kan wel behoorlijk veel invloed hebben.

Succes!

Mulano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:01

Ken een pony die het ook doet, vreselijk. Wat je niet moet doen, is hem eruit proberen te trekken, daardoor word hij alleen maar bangen. Als hij omhoog komt, moet je meegeven.. Ik zou inderdaad de tandarts er 's bij halen.

Succes! Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 20:56

haike en Mulano, jullie hebben het over pony's. Dan kan ik ze ook volgen, maar dit paard gaat echt meteen buiten mijn bereik... Daar kan ik echt niet in volgen.

spretje, dankje voor de goede tip. Ik weet nu wel al dat het niet aan zijn oren ligt, want dat deel lukt goed als ik bv traag werk. Maar ik zal het eens proberen! Goeie tip, dankje.

Zal sowieso eens naar zijn tanden laten kijken en hem voorlopig niet berijden, want ik vermoed dat dat hoofdschudden er ook iets mee te maken kan hebben. Dankjulliewel!!!

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:01

Mijn paard doet het ook Lachen
Hij is ook nog erg jong. Misschien heeft het idd iets met het wisselen van de tanden te maken.
Maar als ik mijn vinger eerst in zijn mond doe, dat hij zijn mond alvast open doet dan is er niks aan de hand..
En de laatste tijd id hij er eigenlijk wel al mee gestopt Knipoog Ik heb hem gewoon iedere keer het bit 10 sec laten vast houden.
Hij komt er vanzelf wel achter dat er niks aan de hand is Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:11

Ik hoop dat het voor hem ook gewoon overgaat... Mijn vinger in de mond steken heb ik geprobeerd maar hij doet z'n mond niet open... Ik zal het toch nog eens proberen, want dat moet voor hem ook inderdaad het prettigst zijn, als hij het gewoon kan 'leren'. Dankjewel!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:28

Ik heb het zelfde probleem met mijn pas verworven paard. De schat is 1,77m hoog, dus ik kan er ook niet meer bij als zij omhoog gaat met haar hoofd. Ik dacht misschien iets uit verleden, hoofdstel wat ruw uitgedaan?? Ik spreek haar rustig toe en houd mijn hand op haar neus. Ik heb het idee dat het steeds iets beter gaat. I.p.v 2.25m, gaat haar hoofd nu 2.05 omhoog Haha! De aanhouder wint

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:27

Mijn paard doet het ook, maar slaat echter niet met zijn hoofd omhoog en naar achteren, maar staat rustig 10 minuten met zijn bit in zijn mond voor hij deze loslaat (en dan kan ik alles doen hoor, maar hij laat pas los als hij dat wil Clown )
Bij die van mij zit er absoluut geen angst oid. in en doet het al zolang als ik hem ken (is nu 8 jaar).

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:42

Ik zou ook zeggen: haal er een tandarts bij! Maar ik zie dat al velen dat gezegd hebben Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 08:56

hehe santos *LOL* hopelijk gaat het ook voor jou steeds beter. Dit paardje is 'net' ingereden, een paar maand geloof ik, dus het zal misschien ook nog een beetje gewenning vragen.

Ilse, dat lijkt me ook erg vervelend Scheve mond maar goed dat er dan toch geen angst bij is Lachen

MRV_2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:53

Ik had gisteren bij mijn verzorgpaard ongeveer hetzelfde met hoofdstel in doen. Alleen gaat het bit indoen prima, helemaal niets aan de hand. Tot het het stukje over haar oren. Ze deinsde ook helemaal achteruit. Zelfde met het afdoen. Ik was heel rustig en deed het ontzettend langzaam. Het gekke was dat toen ik het halster af en om deed er niets aan de hand was???
Iemand enig idee?

(Het leek me onzinnig om bijna exact hetzelfde topic te openen, dus stel ik mijn vraag even in dit topic.)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 17:10

het kan zijn dat de bakstukken tegen de ogen zaten, of tegen de wimpers. Sommige paarden reageren daar erg gevoelig op. Ook kan het toch aan het bit liggen, wanneer het opgetrokken wordt in de mond. Kijk de mondhoeken even na op kleine wondjes. Misschien kan dit paard toch ook een keertje pijn hebben gehad bij het hoofdstel in- en uitdoen en daar wat aan hebben overgehouden. Succes Lachen

MRV_2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:03

Dank je! Ik zal daar eens extra op letten de volgende keer!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:25

ik heb hem zelf ook een keer gereden en ik moet zeggen dat hij geen een keer geschud heeft, integendeel hij liep netjes aan teugel. Maar het kunnen idd zn tanden zijn. Hij doet idd zn mond niet open wanneer je het bit eruit wil halen, maar ik heb er zo nog geweten. Hij was in het begin kopschuw, dus ik denk wel dat het daarmee te maken heeft. Mss heeft het bit een keer tegen zn tanden aangestoten. Gewoon voorzichtig meegaan, ik hou gewoon zn hoofd vast en steek mn vingers in zn mondhoek om zn mond te openen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:27

De eerste keer liep hij bij mij ook fantastisch. Meer nog, ik stapte af met het gevoel "dit is het leukste paardje wat ik ooit gereden heb!". En zoiets heb ik nog nooit gezegd Haha! Maar dat was heel in het begin dat hij op het rooster kwam. De volgende keren ging het veel slechter. Hij wordt ook door meer mensen gereden, dus misschien dat hij bij enkele wat harder in de mond wordt aangepakt.
Bij mij werkt het trucje niet van vingers in de mondhoek. Ik heb het geprobeerd, maar hij houdt zijn tanden op elkaar. Maar als het bij jou lukt, moet ik misschien gewoon wat meer proberen Lachen

Ik was echt na de eerste keer zó blij dat hij zo netjes liep, en de volgende keren zó vervelend lopen te doen. Vanaf dat hij weerbarstig werd, ging hij schudden. Nu, ik moet zeggen ik ken er veel die harder schudden dan hij, dat is zeker waar, maar ik vond de tip die hier gegeven werd van de tanden wel een goeie Lachen Bij een correcte stille hand (zoals ik hem ook de eerste keer aanvoelde) kan het zijn dat hij er geen last van heeft en bijgevolg minder schudt?

Ik weet het niet, maar als het jou lukt met je vinger in zijn mondhoek ga ik dat ook maar weer proberen Lachen dankje!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:52

ponyzotje schreef:
De eerste keer liep hij bij mij ook fantastisch. Meer nog, ik stapte af met het gevoel "dit is het leukste paardje wat ik ooit gereden heb!". En zoiets heb ik nog nooit gezegd Haha! Maar dat was heel in het begin dat hij op het rooster kwam. De volgende keren ging het veel slechter. Hij wordt ook door meer mensen gereden, dus misschien dat hij bij enkele wat harder in de mond wordt aangepakt.
Bij mij werkt het trucje niet van vingers in de mondhoek. Ik heb het geprobeerd, maar hij houdt zijn tanden op elkaar. Maar als het bij jou lukt, moet ik misschien gewoon wat meer proberen Lachen

Ik was echt na de eerste keer zó blij dat hij zo netjes liep, en de volgende keren zó vervelend lopen te doen. Vanaf dat hij weerbarstig werd, ging hij schudden. Nu, ik moet zeggen ik ken er veel die harder schudden dan hij, dat is zeker waar, maar ik vond de tip die hier gegeven werd van de tanden wel een goeie Lachen Bij een correcte stille hand (zoals ik hem ook de eerste keer aanvoelde) kan het zijn dat hij er geen last van heeft en bijgevolg minder schudt?

Ik weet het niet, maar als het jou lukt met je vinger in zijn mondhoek ga ik dat ook maar weer proberen Lachen dankje!

idd gewoon rustig wachten, uiteindelijk doet ie zn mond open hoor. Ik heb het wel van meerdere gehoord dat hij schudt, dus het kan idd goed zijn dat het die tanden zijn. Ik vind het iig ook een heel fijn paard om mee te rijden. Maar ik heb het schudprobleem ook nog nooit gezien eerlijk gezegd, mss dat het idd komt doordat er zoveel verschillende mensen op rijden. Ik zou hem gewoon consequent vooruit rijden. en handen zo stil mogelijk met contact.
als je het hoofdstel uitdoet proberen het niet naar beneden te trekken, houdt het omhoog en hou hem bij zn neus vast, dan kan hij zn hoofd niet zo makkelijk achteruitslaan, om dan bijgevolg weer eens het bit tegen zn tanden te krijgen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 10:36

dankjewel Lachen
na de eerste keer wou ik eigenlijk nooit meer met hem rijden omdat het zó goed ging, dat het erna eigenlijk alleen maar slechter kon. En inderdaad, sindsdien is het nooit meer zo goed gegaan en frustreren we ons beide geloof ik Scheve mond
ik zal proberen erop te letten, al vind ik hem erg sterk voor me, als hij zijn hoofd achterover slaat kan ik er met mijn 1m62 niet meer aan *LOL*
Hij zal er wel aan wennen geloof ik Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:28

ponyzotje schreef:
dankjewel Lachen
na de eerste keer wou ik eigenlijk nooit meer met hem rijden omdat het zó goed ging, dat het erna eigenlijk alleen maar slechter kon. En inderdaad, sindsdien is het nooit meer zo goed gegaan en frustreren we ons beide geloof ik Scheve mond
ik zal proberen erop te letten, al vind ik hem erg sterk voor me, als hij zijn hoofd achterover slaat kan ik er met mijn 1m62 niet meer aan *LOL*
Hij zal er wel aan wennen geloof ik Lachen

die 3cm verschil zal het bij mij niet maken denk ik. Ik heb hem die keer gewoon eerst gelongeerd, maar dat maakt eigelijk niks uit denk ik. Verder gewoon teugels in contact, dat ze niet doorhangen en actief vooruit rijden. Hij stond die keer echt op ontploffen, hehe, ik kon amper mn benen eraan leggen of zoef weg was hij, maar je kunt hem wel makkelijk terugnemen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:06

ja dat vond ik ook zo fijn, dat hij zo controleerbaar is Lachen

volgende keer dus toch maar rustig werken, hopelijk lukt het dan.