Stijgeren na bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Stijgeren na bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:31

Ik ben net terug van 17 dagen intern op de boerderij, en ik was helemaal gelukkig dat ik Canta weer kon zien. Volgens mijn moeder begon Canta ook kuren te krijgen. Hij werd ongeduldig op stal enzo. Maar nu heb ik sinds 4 dagen een probleempje. Ik zal het van voor af aan uitleggen:

Ik kwam woensdag thuis, en ik had me al voor genomen om eventjes lekker wat grondwerk te doen, en niet meteen te veel dressuren, zoals mijn moeder eigenlijk had gepland. Het ging heel erg goed, en ik besloot uiteindelijk om toch een zadel op te doen. Zonder al te veel te willen. Ook dit ging goed, en uiteindelijk besloot ik hem zelfs wat nagefelijk te vragen wat hij ook heel goed deed. Een super dagje.

De volgende dag was ik bij de ruitersportzaak langs geweest, en tja, ik had geld op zak, en dat kun je beter niet hebben, dus ik kwam thuis met een bitloos hoofdstel (dr. Cook, neppe variant).

Ik natuurlijk weer helemaal gelukkig en moest het meteen uitproberen. En vanaf nu begint mijn probleem. Ik begon gewoon net als anders, maar ik hield er wel rekening mee dat dit hoofdstel misschien wat wennen voor hem was. Eerst stappen aan een lange teugel, het tempo iets verhogen tot een goede rekkende stap, en dan de teugels rustig iets op maat nemen. Drafje, galopje, en hem daarna rustig nagefelijk vragen. Ging allemaal super. Hij liep heel erg makkelijk aan de teugel, en ik moest zelfs uitkijken dat hij niet te diep ging lopen, of dat hij met een knikje ging lopen.
Maar toen moest hij poepen. Hij wilde stil gaan staan, meestal is mijn reactie hem een been hulp te geven, maar deze keer deed ik zoals mij altijd kijkhard word voorgekauwd (maar wat ik nooit doe) dirce na het been een klein tikje. Alleen was canta daar niet heel erg van gecharmeert. Hij maakte een klein huppeltje met zijn voor benen, maar ging toen wel weer verder draven. Later ging ik een stappen en liet de teugels eventjes lang. Even op adem komen om daarna weer verder te gaan. Maar hij wou daarna niet meer in draf. Hij begon echt te stijgeren. Een keer laag, en direct daarna een keer hoog. Nu heb ik het geluk dat hij heel beheerst stijgert, en dat dat niet moeilijk is om uit te zitten, maar prettig is anders. Hij heeft denk ik in de tijd dat ik heb gereden (ongeveer een uurtje) een stuk of 6 á 7 keer gestijgert.

De dag erna ging ik weer met het hoofdstel rijden. Dit keer wou hij weer een aantal keren niet aan draven en ging hij stijgeren. Wat me nog meer opviel was dat hij niet meer aangalloppeerde, en anders verkeerd aansprong (zowel links als rechts om).

Ik heb wel het idee dat het hoofdstel behoorlijk scherp is. Misschien dan niet in de mond, maar het heef volgens mij toch wel aardige inwerking achter de oren. Ik heb geprobeer om zo veel mogelijk te ontspannen, en als ik vroeg daarna ook weer terug te onspannen.

Ik was gister heel erg druk, dus heb ik hem helaas weer niet kunnen rijden tegen mijn wil in.

Vandaag wilde ik kijken of hij het tijdens het niet-dressuren ook doet. Eerst ben ik met hem gaan spelen, en dat ging heel erg goed. Circling game enzo was geen probleem. Maar toen ik op zijn rug ging zitten was het weer mis.
Stappen ging prima, maar toen ik ook maar liet merken dat ik wel klaar was voor een drafje, ging hij weer stijgeren. En dit keer zat ik er zonder zadel op.

Gelukkig ben ik blijven zitten, maar ik begin me nu wel ernstig af te vragen waar hij last van heeft. Ik heb een aantal mogelijkheden bedacht:

-Hij probeert me uit. Ik heb hem sinds de zomer, en in de tussen tijd heeft hij me (gelukkig) nog niet echt heel extreem uitgeprobeert. Zou dat nu pas kunnen komen??

-Hij is zwaar beledigd dat ik hem nu weer zie staan. Hier kom ik op, omdat ik vroeger een merrietje had die altijd heel kwaad op me was wanneer ik terug kwam van vakantie.

-Hij zit niet lekker in zijn vel. En bij deze kom ik iedere keer uit, omdat hij het opvallend genoeg iedere keer doet wanneer ik wil aandraven, en omdat hij heel erg moeite had met aangalloperen.

-Hij heeft energie(??) teveel. Dit lijkt me niet erg waarschijnlijk, omdat ik hem in de bak heb laten rennen nadat ik thuis kam. Daar heeft hij goed gebruik van gemaakt. Maar hij gaf ook goed aan wanneer hij genoeg gerent had.

De dingen die me opvielen:
-Hij stijgert dus alleen tijden de overgang stap - draf.

-Hij heeft dus ook moeite met de gallop.

-Hij briest altijd na hat stijgeren.

-Hij stijgert beheerst (kan ook zijn manier van stijgeren zijn)

-Hij heeft geen vaste plek in de bak om te stijgeren (het is dus geen angst ofzo)

Ik hoop dat ik een beetje compleet ben geweest, en dat jullie mij misschien kunnen helpen naar een (mogelijk) antwoord. Ik vind het gelukkig niet eng, daar verbaas ik mezelf ook over, maar het is wel lastig. En meestal houd hij toch wel rekening met me als ik er zonder zadel op zit, maar dat was dus vandaag ook niet het geval. Ik begon me daarstraks echt af te vragen of hij nergens last van heeft, maar hij lijkt niet pijnlijk te kijken, en met grond werk heeft hij nergens last van.

wie o wie kan me helpen aan een antwoord?

draaakje

Re: Stijgeren na bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:35

mischien heeft hij wel last van zijn rug, maar waarom zou hij dat dan nu laten merken... moeilijk...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:39

Ik ben met de dressuurles (wat inmiddels door stage al 4 weken geleden is) bezig geweest om hem meer zijn rug te laten dragen. Daar kon ik wel behoorlijk veel verschil in voelen. Soms kreeg hij wel de neiging om terug te vallen, maar ik kreeg nou niet echt het idee dat hij moeite had met zijn rug te dragen.

Ik vroeg me ook al af of hij geen pijn heeft, maar het lijkt me dat als hij pijn in zijn rug heeft dat hij dan niet zo beheerst gaat stijgeren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:16

Heb je ook les? Leg dit eens voor aan je instructeur... Die kan meer zien dan wij hier achter de computer. Vanaf de grond zie je een hoop dingen anders dan vanuit het zadel.

Laat hem anders eens medisch nakijken, fysio of ostheopaat erbij... Laat nakijken of het zadel nog wel goed ligt. Tandarts laten komen of zijn gebit geen problemen geeft...

Als dat allemaal oke is, dan weigert hij dus echt voorwaarts te gaan op je beenhulp. Dan is het instructeur in het midden met een longeerzweep en zodra hij niet reageert op je hulpen en voordat hij omhoog komt voorwaarts drijven met de longeerzweep.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 19:10

Ik heb wekelijks privé les, en ik zal het er zeker over hebben met haar tijdens de les.

Het lijkt me geen tandprobleem, dan hadden de klachten er denk ik anders uitgezien. Daarnaast is hij kort geleden nog geweest.Medisch zat ik ook aan te denken, maar ik wil hem eerst nog eens laten zien in de les.

Met een longeerzweep in de bak lijkt me echt geen goed idee. Allereerst heb ik zelf voor noodgevallen een zweep, en ten 2e is er meestal een betere manier om iets op te lossen. Verder wordt hij niet gevaarlijk ofzo, en ik krijg hem later wel weer op gang, maar het is wel lastig.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 13:10

Heb zaterdag weer les gehad. Ging hartsikke goed, helemaal geen problemen meer (heb er filmpjes van, als het allemaal lukt plaats ik ze hier op het forum). Maar gisteren had meneer weer zo'n actie. Ik had eerst een beetje grondwerk gedaan enzo, en daarna wilde ik eventjes op zijn rug stappen. Ging ook prima, tot we gingen draven. Het eerste rondje ging goed, daarna wilde hij niet meer, en ging stappen. Toen ik hem een keer been gaf kwam hij tot 2 keer toe omhoog. Tja en daar zit je dan zonder zadel. Gelukkig stijgert hij op een manier dat je prima kunt blijven zitten, en op een een of andere manier word ik niet bang van hem (meestal krijg ik het bij zulke acties behoorlijk op mijn zenuwen).

Ik twijfel nog steeds heel erg wat het nu is. Dominantie of pijn. En het is natuurlijk moeilijk om het vanaf een forum zo te zeggen wat het is, maar welk idee krijgen jullie hierbij?

En als ik dan toch iemand naar hem moet laten kijken, wat voor persoon (veearts, fysiotherapeut of een alternatief) zou ik er dan naar moeten laten kijken?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:42

Wat zegt je instructrice erover?

Bel anders een dierenarts en/of fysio en leg je probleem voor. Hun kunnen vaak wel uit je verhaal halen of ze alleen advies moeten geven of dat ze ook langs moeten komen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 15:01

Wel hij deed het tijdens de les echt super goed. Ze vond hem heel erg vooruit gegaan. Maar omdat hij het tijdens de les niet deed was het ook voor haar moeilijk te beoordelen.
Bellen is misschien ook wel een goed idee ja.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:43

Je schrijft dat hij het deed nadat je hem aanspoorde toen hij wilde poepen,is hij misschien niet een beetje 'beledigt'?

Tyler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:51

ik zit aan 2 dingen te denken.. OF dit paard probeert je inderdaad uit, omdat hij het tijdens de les niet doet en wanneer je zelf aan het rijden bent wel.

Of hij heeft ergens last van.
Een paard steigert niet zomaar zeg ik altijd.

misschien vindt hij de oefening moeilijk (wat me erg sterk lijkt tijdens een overgang van stap naar draf)

Laat hem anders eens een keertje controleren door een therapeut ofzo. Het kan goed zijn dat er iets vast zit in z'n rug wat hem niet lekker zit.
Ook goed naar zijn wervels gekeken ? of er geen wervel uitsteekt ? Dit probleem kom je ook vaak tegen.

succes ermee ! ik hoop dat het goed komt

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:36

misschien heeft ie iets verrekt ofzo toen hij na het poepen weer moest aandraven (dat gekke huppeltje met z'n voorbenen?)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:09

Omdat dit probleem is ontstaan nadat je hem bent gaan rijden met het bitloos hoofdstel, zou ik in ieder geval om uit te sluiten dat het er iets mee te maken heeft, weer even op je oude hoofstel overstappen.

Dan kun het het in ieder geval uitsluiten dat dit er mee te maken heeft.....

veel succes.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:14

Black_White schreef:
Ik twijfel nog steeds heel erg wat het nu is. Dominantie of pijn. En het is natuurlijk moeilijk om het vanaf een forum zo te zeggen wat het is, maar welk idee krijgen jullie hierbij?

En als ik dan toch iemand naar hem moet laten kijken, wat voor persoon (veearts, fysiotherapeut of een alternatief) zou ik er dan naar moeten laten kijken?

Ik zou er een ostheopaat bij halen. Het zou goed kunnen dat hij last van zijn rug heeft en dat laat merken door te gaan stijgeren, het lijkt me sterk dat dat stijgeren door het bitloze rijden komt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:25

Hoe gaat het als je met je oude hoofdstel rijdt??? sommige paarden zijn gewoon niet gedient van een bitloos hoofdstel...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:01

eerder deed hij op een halster prima

Tyler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:32

Black_White schreef:
eerder deed hij op een halster prima

Maar een halster geeft als het ware geen druk op het paard.

Ik ben zelf helemaal niet bekend met een bitloos hoofdstel en heb er ook nog nooit mee gereden, maar zoals ik in jouw tekst las dan gaf het bitloze hoofdstel dus wel een bepaalde druk.

Ik zou weer eens met bit gaan rijden, al is het maar voor 1 keer om te kijken of hij dan wel "normaal" reageert.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 21:17

Tijdens de les reed ik met hoofdstel, dit ging prima. Thuis heb ik ook een keertje met hoofdstel gereden en toen ging het zo lekker dat ik een pasje probeerde te wijken (op de rechterhand van rechts naar links) toen kreeg hij het weer. maar dit keer minder hoog, en op dit soort momenten deed hij het vroeger ook al, dus ik dnek niet dat die keer veel met de andere keren te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:23

Laat je paard eens helemaal nakijken door bijv. een holistische dierenarts, een osteopaat of een dierfysio. Dan kun je in ieder geval eerst de fysieke oorzaken opsporen, behandelen of uitsluiten.

Tyler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:50

hij doet dit dus wanneer jij een wat moeilijkere oefening van hem vraagt.
Waardoor hij z'n lichaam moet buigen en z'n heupen moet gebruiken.
Waarschijnlijk zal hij daar last van hebben en in protest gaan.

Ik zou dus ook zeggen dat je hem beter even na kan laten kijken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:48

Ik rij zelf bitloos met een paard dat door melanomen in de mond geen bit in kan. En geloof me, ik sta telkens weer versteld hoe sterk zo'n optoming is.
Ik geloof dat het zoiets is
http://www.horseshophorsepower.nl/image ... 73680b1f7b

Verder, iedere keer je problemen kreeg was dit na grondwerk? Mss overvraag je je paard? Rijden = rijden en grondwerk = grondwerk? Of mss voelt hij dat je zonder zadel gewoon niet stevig zit, of niet zo zeker...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:35

nog even een vraagje, doet ie zo vooral wanneer je met een bitloos hoofdstel rijd?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:45

aanvullende vraag, doet hij het met name als je zonder zadel rijdt? Wat in combinatie met druk van het bitlooshoofdstel (kennelijk achter z'n oren, wat sommige paarden echt een rot plek vinden) en niet helemaal stabiel zitten (is zonder zadel toch iets lastiger) en dan aandraven zou je hem toch zo kunnen storen of eens gestoord hebben dat hij dat niet zo prettig meer vind.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:31

Het begon tijden het rijden met een bitloos hoofdstel, maar hij stijgert ook als ik met touw halster rij. Als ik met mijn gewone hoofdstel rij, heb ik er minder last van.
Toen deed hij het maar 1x, en dat was vanwege een moeilijke oefening. Hij heeft namelijk moeite met het wijken van rechts naar links door, maar het stomme is, apuyeren doet hij weer makkelijker op die hand. Op de andere hand is dat weer anders.