paard verkort heel snel in de passen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxxfhxxx

paard verkort heel snel in de passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 21:24

Hallo,
Ik rijd nu een paard dat van zichzelf al redelijk korte gangen heeft (komt ook mede door haar verleden, heel veel slofgebruik enz...). Nu kan ik hier nog veel aan verbeteren met heel veel benen. Maar nu is het zo dat als ik haar van voren ook maar klein beetje tegenhoud ze gelijk weer gaat verkorten. Mijn instructrice zegt dat ik dit op moet lossen door nog meer been te geven, dit probeer ik dan ook maar soms kom ik gewoon benen te kort. Heeft een van jullie nog tips hoe ik zoon soort paard makkelijker ruimer kan laten lopen?

Bedankt

senna9

Re: paard verkort heel snel in de passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:14

Inderdaad meer been geven, maar wel voldoende ruimte aan de voorkant. Probeer zelf zo diep en stil mogelijk te zitten, hoe drukker je paard, hoe meer je moet proberen om geen storende factor te zijn.
Balkjes stappen aan de lange teugel helpt ook.
Succes,is een hele klus hoor om dat weer goed te krijgen Haha!

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 22:44

zou een zweep erbij pakken ook helpen, gewoon puur voor het idee voor het paard....

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 18:39

verder niemand tips?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:26

balkes, wel teugels lichte druk, maar niet te veel zodat hij niet wel de ruimte heeft om lang te worden (dan maar even niet aan de teugel)
en vooral het gas goed erop hebben, en veel balkjes draven!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:28

Heb je geen mogelijk om buitenritten te maken?
Lekker galopperen over een zandpad!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:34

Ik moet met mijn paard veel schakelen om haar draf ruimer te krijgen. Dat betekent draven net onder arbeidstempo bijvoorbeeld, dan wat verruimen (echt alleen verruimen, niet versnellen!) en dat steeds uitbouwen. Op het strand rijden is ook echt heerlijk, dan heb je lekker de ruimte om rechtuit te rijden.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:49

Veel balkjes draven, ook tijdens het longeren. Je kunt de afstand tussen de balkjes steeds groter maken.

Het is natuurlijk wel belangrijk het paard te laten ontspannen, het neusje komt vanzelf omlaag en dat zorgt weer voor ruggebruik.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:59

heeft iemand miss ook nog tips hoe ik ervoor kan zorgen dat ik meer been heb (zonder oversized sporen enz...)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:13

Meer been is niet mogelijk Knipoog (wordt je zo'n lange slungel van).

Maar even serieus. Als je wilt dat je paard beter reageert op je been, zul je haar moeten belonen voor de reactie op je been. Met je stem belonen, teugels wat meer laten vieren en natuurlijk stoppen met been geven!
Als jij been geeft verwacht je reactie, gebeurd dat niet, dan een flinke schop (nou ja, schop...) en anders een tik met de zweep. Als je paard er eenmaal aan gewend is om bij iedere lichte beendruk naar voren te gaan, kun je de teugels erbij pakken. Eerst je benen op orde brengen, desnoods met waslijntjes als teugels, daarna pas proberen op te pakken.
Blijf concequent, nooit accepteren dat je been geeft en dat er geen reactie komt. Voorkom ook absoluut dat je constant been blijft geven, been geven en daarna een tijdje weer helemaal niet (hoort ook niet nodig te zijn als je paard goed aan het been is).

Succes Lachen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:28

hihi...
wel eens een mens met 5 benen zien lopen?

Best lastig hoor, zo'n paard. Misschien moet je nog niet teveel ineens willen, en eerst zorgen je paard beter voor je been krijgt. Als ie beter loopt, makkelijk voorwaards is en op zijn eigen benen loopt, dan pas het een en ander op gaan pakken. Inderdaad is buiten rijden hierbij heel goed.

Ik heb tijdens mijn lessen geleerd een paard 'zonder' been voorwaarts te krijgen. Ik laat hierbij even in het midden of dat uiteindelijk ook bij moeilijke oefeningen in de dressuur mogelijk is, maar tot nu gaat dit prima. kost me een stuk minder moeite met rijden.

Het vergt enige oefening.
Ga stil staan. zet je paard in stap, door met je bovenlichaam iets naar voren te bewegen. Je moet het gevoel hebben dat je je borst naar voren en iets richting boven beweegt (goh, moeilijk eigenlijk om uit te leggen...). je moet het een beetje zien als een actievere houding, waarin je het paard de mogelijkheid goed biedt te gaan bewegen. je rug blijft hierbij dus recht en wordt niet gebogen. en, belangrijk, hierbij gebruik je je benen dus niet!
als je paard niet reageert, geef je hem een tikje. begin klein. dus klein tikje. als ie nog niet reageert, iets harder.
en steeds verder proberen. ook van stap naar draf en galop ook, alleen werkt dat iets anders, namelijk je paard moet aanspringen als je je buitenbeen aanlegt.

Doordat je je tikjes met de zweep van klein naar groter opbouwd, leert je paard dat als ie niet gelijk loopt, hij een hardere tik krijgt. Hierdoor zal hij op een gegeven moment al op jouw gewichtverplaatsing naar voren gaan versnellen, dus ook in een middendraf of uitgestrekte draf.
Je zal goed moeten oefenen met recht zitten, anders rem je het paard onbedoeld af door naar achter te gaan zitten of juist andersom.

oh ja, afremmen. Dat doe je door je gewicht naar achteren te brengen, dus heel iets achterover, of liever gezegd, iets achter in je zadel zitten.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:30

OH ja,
sorry, vergeten:

tijdens het draven of stappen niet je been onnodig aanleggen!!! dat is een hele lastige opdracht, je moet namelijk je been echt niet meer gebruiken, anders heeft het geen zin. echt alleen op je gewicht rijden.

Als je paard bedenkt dat ie langzamer moet, dan geef je een tikje bij, en dus niet met je been.