Bij ons op de manege worden ze aan de longe gepakt tijdens de beginnerslessen. En er wordt pas gegaloppeerd als de kinderen goed los kunnen rijden, sturen kunnen en draven.
Hoe leer ik de kinderen lichtijden. Ik begin in stap met de kinderen te gaan laten staan. Maak je lang, zeg ik erbij. Probeer de kinderen hun armen (of 1 arm) boven hun hoofd te laten houden en als hulpmiddel kan je aangeven dat ze appels moeten plukken boven hun hoofd. In stap laat ik hun staan zit oefenen. Gaan ze voldoende staan, dan gaan we over naar draf, ik ondersteun met mijn stem en zeg staan zit. Bij een shetlander moeten ze dus sneller staan zitten dan bij een andere pony, dus geef jezelf ook met je stem het tempo van staan zitten aan.
Denk ook weer aan de appels plukken en het goed gaan staan. Dan is het veel oefenen, zodat het meisje het ritme van de pony onder de knie krijgt. Bij sommige kinderen is dit heel snel, na 2 of 3 lessen, andere kinderen doen er wel 10 of meer lessen over. Maar vooral veel oefenen en met je stem begeleiden, dan kom je er wel.
Veel succes er mee.