lichtrijden(leren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winxz_Bas

lichtrijden(leren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:23

ik geef een meisje les op haar shetlander
ze kan nog niet goed rijden,dus in stap een beetje rondrijden(sturen kan ze wel)
en galloperen ook goed,
maar draven is een heel groot probleem,
ze krijgt dan kramt,
ik krijg het lichtrijden niet heel snel goed voor elkaar,want een
shet heeft snelle korte pasjes,en we hebben geen andere pony tot onze beschikking,
wie kan mij helpen??

MVG Rosalie Wit

Quarterh0rse

Re: lichtrijden(leren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:26

Houd ze wel het zadel beet? Zet hem anders aan de longeerlijn zodat ze zich alleen op het lichtrijden hoeft te concentreren en de pony niet hoeft te sturen of te drijven.
Ik zou persoonlijk pas aan galop beginnen als ze dr balans in draf heeft gevonden.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:31

Bij ons op de manege worden ze aan de longe gepakt tijdens de beginnerslessen. En er wordt pas gegaloppeerd als de kinderen goed los kunnen rijden, sturen kunnen en draven.
Hoe leer ik de kinderen lichtijden. Ik begin in stap met de kinderen te gaan laten staan. Maak je lang, zeg ik erbij. Probeer de kinderen hun armen (of 1 arm) boven hun hoofd te laten houden en als hulpmiddel kan je aangeven dat ze appels moeten plukken boven hun hoofd. In stap laat ik hun staan zit oefenen. Gaan ze voldoende staan, dan gaan we over naar draf, ik ondersteun met mijn stem en zeg staan zit. Bij een shetlander moeten ze dus sneller staan zitten dan bij een andere pony, dus geef jezelf ook met je stem het tempo van staan zitten aan.
Denk ook weer aan de appels plukken en het goed gaan staan. Dan is het veel oefenen, zodat het meisje het ritme van de pony onder de knie krijgt. Bij sommige kinderen is dit heel snel, na 2 of 3 lessen, andere kinderen doen er wel 10 of meer lessen over. Maar vooral veel oefenen en met je stem begeleiden, dan kom je er wel.
Veel succes er mee.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:35

Bij mij op de manege was er ook zn meisje die niet kon lichtrijden toen hebben ze haar op een haflinger gezet aan de longe maar dan niet met een zadel maar met een singel met 2 hand vaten er aan( zoals je ook bij voltige)en toen kon ze het na een tijdje wel!!

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:43

ja,ze houdt het zadel ook vast,alleen af en toe is het lastig,en dan krijgt ze steek,ik heb haar ook aan de longeerlijn,kan ik haar ook gewoon evenwicht dingen erbij doen voor de houvast,bij het doorzitten?

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:06

Je kunt het beste kleine stukjes oefenen. Zodra ze een steek krijgt even iets anders doen en als het later weer gaat nog even oefenen.
Door te zeggen wanneer ze moet staan & zitten is het ook al makkelijker.
Veel succes ermee!

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:10

Ik zou eerst in stap aan de longeerlijn leren 'staan zit'als dit ritme onder de knie is ,in draf, als het kan met de armen overelkaar, vinden ze gelijk de goede balans Succes

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:22

Nou, het zadel vast houden lijkt me niet zo heel geschikt, aangezien dan de neiging bestaat voorover te gaan zittenn, want erg flexibel gaat het 'staan' dan niet meer. Je armen zijn niet zo lang, en dan helemaal op een shetlander die flink snel stappen zet.
Zoals al eerder is gezegd, normaal leer je in ieder geval eerst normaal draven voordat je gaat galopperen. Maar als dat wel goed gaat kan ze neem ik aan gewoon 'steunen' (hier bedoel ik niet mee dat ze moet gaan hangen of zo!!!) op de teugels. Probeer haar verlichte zit te laten rijden in galop, wanneer dit goed gaat kan ze verlichte zit in draf proberen, dan krijgt ze wat meer 'vertrouwen' met het ritme en zal het lichtrijden hierna beter gaan, al blijft dit waarschijnlijk erg lastig (en vermoeiend) op een shetlandertje

succes!
Greetz, Denise

els13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:22

Hoi,

Aan de beginnende ruitertjes, die ik lesgeef, probeer ik uit te leggen dat ze moeten proberen te voelen wanneer de pony zijn benen vooruit zet.
Eerst in stap, daarna in draf. Allemaal nog aan de longe. Als ze in draf blijven hobbelen en het ritme niet vinden, laat ik ze hun ogen dicht doen en op mijn aangeven staan-zit doen. Over het algemeen lukt het dan vrij snel. Hierbij moet ze op de lesgever vertrouwen,maar ook de pony.
Indien het ruitertje de ogen niet durft te sluiten, laat je hem omhoog kijken, allessinds niet naar de pony. Ze moeten zich focussen op de beweging van de pony.
Veel succes.

Lieski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:05

laat haar goed leren kennen aan de pony, en misschien nog even stappen..zodat ze niet gespannen is Knipoog
Want als je gespannen is en het lukt maar niet dan lukt het helemaal niet !
Suc6 alvast Knipoog

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:34

Bijn ons moeten de beginners hun zadel vast houden om er voor te zorgen dat ze niet uit balans raken en ergens houvast aan hebben.. Anders heb je kans dat ze hun teugels helemaal om hoog trekken en dat is niet zo fijn voor het paard. We laten ze dan lichtrijden en dan proberen we ze op het juiste ritme te krijgen door heel de tijd staan zit te zeggen of 1 2 .. Tussen door stukje stappen en weer opnieuw beginnen.. Als dat goed gaat beginnen kan je bijvoorbeeld 1 hand met de teugels aan het zadel en dan eerst op bovenbeen leggen en dan opzij steken gewoon leuke evenwicht oefeningetjes doen en van hand wisselen.. Als dat goed gaat kan je bijvoorbeeld nog alle 2 de handen los laten doen en dan lichtrijden of gewoon alle 2 d handen los van het zadel..
Ik weet niet of je er wat aan hebt.. succes in ieder geval