bit aan een kant niet aannemen door de ruiter.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

bit aan een kant niet aannemen door de ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 01:23

het paard dat ik rijd heeft extreem veel druk op de linkerhand, *komt mede dankzij mij*

Hoe dit (waarschijnlijk) is gekomen

Toen ik begon met rijden, zat hij helemaal vast links. Waardoor ik (denk ik) zeer sterk ben geworden met links. En op het moment dus meer in mijn linkerhand heb dan in mijn rechterhand.
Nou vind ik het echt heel moeilijk om mijn linkerhand niet steeds maar strakker te pakken en gewoon los te laten.

Wat er gebeurt: op de linkerhand.

te weinig stelling, ivm dat ik links heel weinig kan vragen en ik rechts veel moet aannemen. Waardoor ik mijn binnenbeen aan moet leggen om hem er omheen te laten buigen. het gevolg hiervan is dan weer over de buitenschouder wegvallen.

Op de rechterhand: paard kijkt heel veel naar binnen en wil ook de hele tijd naar binnenvallen (kan dus mijn teugels niet op gelijke druk houden)

We hebben nu op aanraden van onze instructrice het tempo in draf verhoogt zodat hij minder de kans krijgt om zijn bit niet aan te nemen. en gewoon toch mijn rechterhand te blijven gebruiken.

op de rechterhand begint dit te werken, vraag nu eigenlijk alleen nog maar met mijn handen voor de aanleuning. (dan wel beide tegelijk en evenveel druk!) dit lukt tot nu toe wel redelijk.

Nou is mijn vraag of dit een kwestie van wennen is (linkerhand meer ontspannen en rechts meer aannemen) of dat hier een truukje voor is.

Imago01

Re: bit aan een kant niet aannemen door de ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 03:21

Je moet hier zelf gewoon heel consequent en streng in zijn voor jezelf.

Wat een grote steun voor jou hierbij kan zijn is dat je regelmatig met je linkerhand even een aaitje over zijn hals geeft. Laat daarbij niet je rechterhand compleet los, maar let erop dat je gelijke druk blijft houden.
Waarschijnlijk de eerste tijd is dit heel irritant voor je omdat je paard dan (vermoed ik) meteen reageert door zijn hoofd naar links te stoppen. Dit is een kwestie van tijd en training en met op het juiste moment aan- en ontspannen van jouw handen komt het op den duur goed. Maar verwacht geen wonderen binnen een week!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:34

Probeer je eerst meer te concentreren op de buiging in de rest van het lichaam. Als het hele paard goed om je binnenbeen buigt, is stelling in de hals een fluitje van een cent. Echter, als het hele paard naar rechts buigt, zal het moeilijker zijn om stelling in de hals naar links te nemen. Het kan ook zijn dat je paard ergens last van heeft en daardoor moeilijk buigt. Ik zou je adviseren om daar eens naar te laten kijken voor de zekerheid. Als dat is uitgesloten kun je met frisse moed verder oefenenen. Veel suc-6

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 10:39

Randy01 schreef:
Je moet hier zelf gewoon heel consequent en streng in zijn voor jezelf.

Wat een grote steun voor jou hierbij kan zijn is dat je regelmatig met je linkerhand even een aaitje over zijn hals geeft. Laat daarbij niet je rechterhand compleet los, maar let erop dat je gelijke druk blijft houden.
Waarschijnlijk de eerste tijd is dit heel irritant voor je omdat je paard dan (vermoed ik) meteen reageert door zijn hoofd naar links te stoppen. Dit is een kwestie van tijd en training en met op het juiste moment aan- en ontspannen van jouw handen komt het op den duur goed. Maar verwacht geen wonderen binnen een week!

inderdaad! hij trekt meteen (naar rechts in dit geval dan Nagelbijten / Gniffelen)
Ik dacht al wel dat het een kwestie was van wennen bedankt voor je reactie!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 10:40

Dewi schreef:
Probeer je eerst meer te concentreren op de buiging in de rest van het lichaam. Als het hele paard goed om je binnenbeen buigt, is stelling in de hals een fluitje van een cent. Echter, als het hele paard naar rechts buigt, zal het moeilijker zijn om stelling in de hals naar links te nemen. Het kan ook zijn dat je paard ergens last van heeft en daardoor moeilijk buigt. Ik zou je adviseren om daar eens naar te laten kijken voor de zekerheid. Als dat is uitgesloten kun je met frisse moed verder oefenenen. Veel suc-6

Hij buigt wel dat is het probleem absoluut niet, het probleem is dat ik de druk op de teugels niet gelijk kan houden.

Ik ga zometeen weer rijden en ik laat weten hoe het is gegaan Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:42

Hoe moet je dat dan doen als hij meteen naar rechts buigt? Gewoon met je benen terug'duwen'?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 10:44

rechterbeen aanleggen, met buitenbeen begrenzen zodat hij niet over de buitenschouder wegvalt Knipoog