Paard heel moeilijk stil te krijgen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Paard heel moeilijk stil te krijgen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 23:36

Ik rijd nu al enige tijd een heel zwaar en groot paard. Door de vorige eigenaar is ze nogal ongevoelig geworden in de mond. Het is ook zo dat ik op buitenrit mijn eigen gewicht niet kan gebruiken op haar; daarmee wil ik zeggen: ze reageert niet op mijn zit. Wanneer ik haar probeer terug te pakken op haar bit reageert ze compleet niet. Ookal is ze die moment in een handgalopje, ze blijft eerst zeker een 5 tal minuten doorgaan vóoraleer je terug kan gaan naar stap. Heel vervelend, en ook meestal enkel op buitenritten. Ze heeft nu een dun trensje. Zou ik mijn bit veranderen? Of is dat te drastisch? tips?

Casca

Re: Paard heel moeilijk stil te krijgen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:47

Doet ze het in de bak wel goed?? zo ja;
probeer eens een buitenrit in te lassen waarbij je de hele tijd overgangen rijdt, ze moet doorkrijgen dat ze in een buitenrit ook gewoon naar jouw hulpen moet luisteren, dus constant van stap-draf-stap-draf en als dat goed gaat een paar galopsprongen maar niet meer dan 5 sprongen snel weer terug dat ze niet als een locomotief maar doorstormt..

Daarna kun je altijd nog een ander bit gaan pakken..

pixyprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:48

bij ons op stal hadden we ook een fries en die denderde ook gewoon overal door heen en kon je hem soms ook heel moelijk terug krijgen hij had toen een dubbelgebroken bid nu hebben we sinds een week een stang als bid maar zonder kettingje en dat werkt echt supper (ik heb het alleen nog niet geprobeert)maar dat zeggen de anderen dus mischien is dat een optie..

pixyprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:50

ja ofzoals casca zegt eerst eens proberen heel veel overgangen te rijden je kan het altijd proberen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:51

@pixyprinces; lijkt het je niet beter bij het paard in kwestie dan een pessoa bit in te doen?? met 2 teugels, 1 aan de grote ring en 1 aan de kleine onderring. Zodat je gewoon trens inwerking hebt en als je het nodig hebt een hefboomwerking?? een pessoa is minder streng dan een stang!

maar daarvoor zou ik het eerst gewoon proberen, niet meteen allerlei zware bitten aanraden (imo!!)

oke Lachen je was me net voor met je 2e reactie Tong uitsteken

pixyprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:59

hihih jaa je hebt wel glijk dat de pessoa minder streng is hmm mis ook een optie:P

pixyprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 00:00

mooi paardje heb je trouwens (ff op je profiel gechekt):P

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:41

Ik heb hier ook last van, ik blijf dit topic eventjes volgen. Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:44

Ik zou gaan voor een combi van beide oplossingen, pessoabitje met dubbele teugel en dan dressuur gaan rijden buiten. Als dat goed gaat nog met enkele teugel, en daarna met je eigen bitje weer

Mulano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:09

M'n verzorgpony heeft daar ook last van, als ik haar gewoon vraag om stil te staan op een buitenrit, loopt ze gewoon door. Als ik haar vanuit galop vraag, om terug te gaan naar draf, negeert ze dat. Ik blijf dit topic even volgen.. Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:12

Mijn paard dondert er ook zo vandoor buiten. Ik heb er een slof aanhangen buiten die heel losjes hangt en als ze aan de kletter gaat dan haal ik hem lichtjes aan. Dan weet ze gelijk wie er de baas is Knipoog

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:15

Ik had er eerst ook altijd een slof aan met buitenrit, maar ik laat hem ook vaak even grazen (vooral nu de wei op slot zit) en dat is met een slof niet handig, daarom vind ik een pessoa ook heel fijn.

Het probleem vaak is dat de paarden buiten in hun ritme komen en daardoor de ruiter en zijn hulpen vergeten en maar doorstormen. Door de constant met de aandacht bij jou te houden zou je het kunnen trainen. (dos constant na een paar passen in een gang weer een overgang maken)