Super stijf ....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Super stijf ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:56

Hoi,

Wat zijn goede oefeningen om een stijf paard weer wat soepeler te krijgen ?
Mijn paard is namelijk zo stijf dat hij de ene dag moeite heeft met rechtsom draven en dan gaat galoperen. En de andere dag amper rechtsom kan galoperen. Na een aantal keer aanspringen is het wel weer beter, maar goed is het natuurlijk niet.

En normaal is hij rechtsom het soepelste. Problemen rechtsom zijn begonnen na een behandeling door een osteopaat. Maar aangezien ik daarna alleen buitenritten kon rijden rechtdoor viel het probleem niet zo op. Nu kan ik weer in een bak rijden en is het echt heel erg.
Op buitenrit zijn er geen problemen met aanspringen in galop op draven.
In de bak wil hij b.v. ook niet voorwaarts lopen.
Met lange lijnen oefenen, dan loopt hij wel voorwaarts en heeft geen moeite met draf of galop. Wel voel je dat hij rechtsom meer druk op je hand neemt bij stelling vragen.

Wie heeft tips ?

Groetjes,

Maris

elsie1

Re: Super stijf ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:24

ik zou zeggen goed laten opwarmen, inrijden en uitrijden zijn heel belangrijk met stijve paarden.

Eerst longeren helpt ook al en is met een bijzetteugel gemakkelijk voorwaarts neerwaarts te laten lopen zodat hij helemaal los komt in zijn lijf en op eigen benen loopt.

Als je dan begint met rijden, goed stelling oefeningen maken, binnenstelling, buitenstelling. Spieren stretchen doe je met buitenstelling op beide kanten.

Sommige paarden hebben meer tijd nodig om op te warmen en af te koelen.

Soms heb je ook als je een andere manier van rijden begint dat je paard daar ook stijf van gaat lopen. Bij ons staat er een paardje die altijd is recreatief bereden en wat heeft gesprongen en nu is dat paard gaat nu met nieuwe eigenaar dressuur gaan rijden en is dus altijd stijf wanneer ze in de bak heeft dressuurles gelopen. Die spieren in de nek, rug en vooral die buitspieren zijn niet gewoon om dressuurmatig te gaan lopen. Dit is nu al enkele maanden zo, het paard loopt ook zeer moeilijk nageeflijk.

veel succes

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:56

Allereerst wil ik ff vragen of je paardje helemaal gezond is medisch??.......
Ik heb een paardje op stal gehad een aantal jaren geleden en had wat rugklachten, wat klachten in de nek enz. Ze kon niet goed dressuren, maar op buitenrit was het een toppaardje. Op die momenten leek ze weinig last te hebben........

Wanneer dit niet het geval is wil ik je als tips meegeven:
- Veel voltes rijden, deze steeds kleiner maken door naar binnen te rijden en vervolgens naar buiten. ( NIET in galop!!!)
- Proberen zoveel mogelijk stelling te vragen
-Weet niet hoeveel kennis je van paarden hebt, maar wat buigoefeningen zodat de hals stretchd.

Verder een goede warming up en colling down zijn ook ontzettend belangrijk.
En als ze vast zit op links niet alleen op links focussen en andersom. Hierdoor gaat dan juist de andere kant vast zitten.

SUcces ermee!!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 11:51

Hoi,

Mijn paard is vorige jaar door een holistisch da bekeken, alles was na 2 behandelingen in orde. Dus ik hoop/ neem aan dat alles wat dat betrefd goed is.

Hoe kan je een paard stretchen ?

Voltes, overgangen, 8-en ben ik al aan het doen.
Ga ook maar weer eens de cole's liniment uit de kast halen .....

Maar verdere tips zijn altijd welkom !

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:04

Stelling vragen op een lange zijde kan ook handig zijn om je paard wat soepeler te krijgen. Verder idd goed figuren rijden, slangenvolte's zijn ook erg handig misschien.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:16

Inderdaad veel voltes, slangenvoltes, achten enz. rijden. Zorg dat je zelf de goede hulpen geeft en zorg inderdaad voor een goede warming up (15-20 minuten lekker stappen, op het begin niet te snel) en een goede cooling down..

Verder kun je je paard misschien ook laten masseren.. Dit kan heel goed helpen Lachen

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:40

Ik zou eerst eens advies inwinnen bij de holistisch dierenarts die jouw paard behandeld heeft. Die kan er het beste iets over zeggen, die kent de situatie en het paard. Mocht die je niet verder kunnen helpen, dan zou ik eens gaan uitkijken naar een fysiotherapeut, die jou kan begeleiden en oefeningen kan geven. Veel suc6

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 10:45

Dewi schreef:
Ik zou eerst eens advies inwinnen bij de holistisch dierenarts die jouw paard behandeld heeft. Die kan er het beste iets over zeggen, die kent de situatie en het paard. Mocht die je niet verder kunnen helpen, dan zou ik eens gaan uitkijken naar een fysiotherapeut, die jou kan begeleiden en oefeningen kan geven. Veel suc6

Hoi,

holistisch da kan waarschijnlijk niet zoveel zeggen, zo door de telefoon.
Met een fysio hier in de buurt heb ik al contact gehad Ja
Maar er wordt me ook een Jack Meagher therapeut aangeraden. Kunnen fysio's die methode ook niet toepassen ?

Groetjes,

Maris

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:47

Veel slangenlijnen, eerst stelling naar rechts vragen zodra het paard naar rechts gaat stelling naar links vragen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:35

Maris schreef:
holistisch da kan waarschijnlijk niet zoveel zeggen, zo door de telefoon.
Met een fysio hier in de buurt heb ik al contact gehad Ja
Maar er wordt me ook een Jack Meagher therapeut aangeraden. Kunnen fysio's die methode ook niet toepassen ?

In jouw geval is het geen kwestie van even masseren en dan is alles weer goed. er is immers al 2x een osteopaat bij geweest. Ik zou je een fysiotherapeut aanraden, zodat deze je met longeren en rijden kan begeleiden en meer uitleg en oefeningen erbij kan geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:22

Hoi Dewi,

Even voor de duidelijkheid. Er is maar 1 keer een osteopaat bij mijn paard geweest, 2 jaar geleden. Daarna veel problemen gehad met rechtergalop. Maar dat had ik na een tijdje op buitenrit weer goed. Alleen nu rijd ik sinds een tijdje weer in een rijbak en merk opeens dat het toch nog helemaal niet zo goed zit !

Groetjes,

Maris