De scheve ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

De scheve ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 12:06

..omdat er wel altijd over de natuurlijke scheefheid van het paard gesproken wordt, maar minder over de scheve ruiter. Knipoog

Met de scheve ruiter bedoel ik niet iemand die krom zit of zijn hakken optrekt, maar iemand die van nature, dus in zijn lichaam, scheef ís.
Hoe merk je dit met rijden? Hoe compenseer je je gebreken? Heb je er last van?
Ikzelf heb 'scheve' heupen, dat wil zeggen mijn linkerheup zit hoger dan mijn rechterheup.
In het zadel knik ik daardoor aan één kant in, wiebel ik met één been meer dan met het andere, en heb ik van mijn linkerbeen gauw last.
Ook is het moeilijk een gelijke maat in mijn stijgbeugels te vinden, omdat ik mijn linkerbeen langer maak ter compensatie van mijn heup.
Verder heb ik een erg holle rug, maar met mijn huidige zadel nooit meer rugklachten.

Wat doen jullie om je 'scheefheid' te compenseren, en in hoeverre beïnvloed het jullie rijden?

Als dit topic hier niet goed staat hoor ik het wel, maar ik vraag hier natuurlijk wel om problemen tijdens het rijden. Knipoog

_SteR_

Re: De scheve ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:16

Ik heb hetzelfde als wat jij beschrijft.
Wanneer ik in het zadel zit knik ik ook in. Dit komt deels door mijzelf, mijn natuurlijke houding, deels door mijn paard, hij gooit mij namelijk meer op links. Het is dus voor mij dubbel zo moeilijk om die kronkel uit mijn lijf te werken.

Dus, voor mij even een stipje. Vind het wel interessant om te volgen Knipoog

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:14

ikke ook een stipje.. ik heb een s-vorm in mijn ruggegraat
en heb daardoor ook heel snel last van mijn rug (die ook nog
een heeeel hol is) doorzitten is daardoor bijna niet te doen,
dan ga ik mijn spieren zo spannen.. hobbel de hobbel.. en heb
ook wel eens dat ik gewoon eens opeens naar voren val omdat
mijn spieren ineens slap worden in mijn rug. Ook heb ik dat ik
met rechterbeen automatisch heel snel naar achteren leg, en
heb ook een stuk minder kracht in dat been.. Mijn beugels heb
ik op dit moment heel erg last van omdat ik net met mij ene
been tussen 2 gaatjes zit.. dit kan over 2 weken wel een heel
gat verschil zijn of even een paar dagen niet... echt een raadsel
hihi Tong uitsteken raar mens ben ik toch.. haha

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:16

Ben niet heel erg scheef (meer, dankzij een fysio toen ik nog veel jonger was), maar er zit nog steeds iets "scheefs" in mij, een kleine kromming in mijn rug. Ik heb wat moeite met op mijn rechterbil te zitten en trek aan die kant ook mijn been sneller op/naar achteren. En ja, daar hebben we soms best wel last van samen, paard en ik. Ik begrens soms onbedoeld en dan ben ik niet meer helemaal duidelijk in wat ik wil. Probeer er wel flink op te letten om dat been juist wél netjes op zijn plek te houden, met alle spierpijn vandien.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:23

ik ben ook scheef, mijn ene been is langer dan de ander en mijn rug is daardoor ook niet recht.
de beugels heb ik wel gelijk, als je mij ziet dan is mijn ene schouder lager dan de ander. en mijn heup knik ik soms. doe hier weinig aan want kan er niks aan doen. op de fiets heb ik het ook. ik probeer wel zo goed mogelijk mijn gewicht gelijk te hebben als je rechtuit gaat zeg maar.

Afbeelding
op deze foto goed te zien

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 14:01

Inderdaad een goed voorbeeld Ladyzwien!
Er is gewoon weinig aan te doen, je kunt inderdaad proberen recht te zitten, maar tot een bepaald punt, want verder lukt niet.

Verder lees ik hier toch een boel over rugproblemen (die ik zelf ook heb).
Niet alleen bij het paard, maar ook voor de ruiter komen veel problemen dus vanuit de rug.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:14

_SteR_ zegt : Wanneer ik in het zadel zit knik ik ook in. Dit komt deels door mijzelf, mijn natuurlijke houding, deels door mijn paard, hij gooit mij namelijk meer op links. Het is dus voor mij dubbel zo moeilijk om die kronkel uit mijn lijf te werken.

(sorry ik weet niet zo goed hoe ik moet quoten...)

Het lijkt me heel lastig als je scheef zit. Juist als je er niet zo veel aan kunt doen. En de reden is precies wat _SteR_ zegt.
als je scheef zit, gaat je paard zich daar aan aanpassen. Het wordt zo nog moeilijker om dit aan te passen.
Net als je een boodschappentas vast houdt, dan ga je ook een beetje scheef lopen.

Zelf merk ik dat als ik scheef zit (dat gebeurd wel eens, terwijl ik verder geen directe aandoening heb) dan merk ik gelijk dat mijn paard niet lekker loopt. Hij is minder voorwaarts, wil moeilijk een middendraf doen en gaat scheef lopen (met in sommige gevallen onregelmatig lopen tot gevolg!). En dat is meestal in dezelde richting als waarin ik moeilijker zit.
Bij mij is dat bijvoorbeeld de linkerkant. Op de linkerkant valt het paard waarop ik rijd altijd naar binnen en rechts gaat ie makkelijker een bocht om. Maar als ik recht zit, heb ik minder moeite om het paard recht te houden en die blijft uiteindelijk ook recht.

Ik denk dat je paard er dus wel last van heeft.
Ik ben heel benieuwd wat je daar aan kan doen als je aan dat scheef zitten niets kan doen.

Hoe lossen jullie dit op?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:19

ik heb een "kronkel" in m'n rug
ik compenseer dit door een beetje de andere kant op te hangen, waardoor m'n rug spieren altijd gespannen staan
met paardrijden probeer ik zo veel mogelijk op mijn zitknobbels te zitten maar helemaal recht zal ik niet kunnen zitten.
ik merk dat heel sterk in de galop, op de ene kant kan ik super zitten.. lekker meebewegen.
en op de andere ga ik snel scheef zitten omdat het anders pijn doet

ik merk wel dat als ik meer paardrijd dat het dan beter wordt maar als ik een tijdje niet heb gereden dan is het heel erg.
mijn paard heeft er inderdaad ook wel eens last van, maar het valt me op zich nog mee..