onderbenen bewegen nog veel te veel, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

onderbenen bewegen nog veel te veel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 20:13

hoi,

ik heb vooral in draf nogal last van wapperende benen. mn instructrice helpt al goed om ze stiller te houden, maar het probleem is dat ik ze kennelijk toch nog beweeg wanneer ik het idee heb dat ik ze onbeweeglijk heb, en voel zelf dus niet wat nu verkeerd is..

wat ik al moet doen van mn instructrice;
- goed rechtop zitten en vooruit kijken
- mn knieën goed ontspannen en mn onderbenen wat uitdrukken
- mn voeten evt iets verder in de beugels zodat ik iets meer steun heb
- handen op de juiste plaats houden

hebben jullie nog tips of ideeën verder hoe ik mn benen nu wél stil krijg, vind het erg lastig zeker nu ik een nieuw paard heb dat ik kennelijk constant aan het bijsporen ben. (en dit dus niet nodig is)

I_Moondance

Re: onderbenen bewegen nog veel te veel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:15

ik heb ook last van dit probleem.. en kan ze ook niet van de buik houden.! als mijn paard echt heeeeeel goed voor het been is is het al een stuk minder mischien dat dit bij jou ook helpt?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:16

ik heb er ook last van en heb toen een tijdtje zonder beugels gereden dan moet je al het ware wel je benen stilhouden omdat je anders ervanaf stuiterd Tong uitsteken
en misschien de beugels een gaatje korter waardoor je je hakken meer uitdrukt ligen waardoor je benen steviger komen te ligen werkt voor mij erg goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:19

ik heb het met galop nog steeds, beugels korter werkt niet bij mij, heb het niet heel erg, maar wil het wel veranderen dus lees even mee

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:19

Voor sommige mensen is het moeilijk het idee van 'stil' te vatten als ze te paard zijn. Want, laten we eerlijk zijn, je zit op een bewegende beest. Als je echt stil was, zat je op de grond! Eigenlijk dus moet je een plek bedenken waar je stil kan zijn ten opzichte van. Als je been de probleem is, probeer te denken aan de singel en probeer je onderbenen stil te houden ten opzichte de singel. Dus niet ‘stil’ (lees gespannen). Maar altijd naast dat een vertrouwde plek bij de singel.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:20

Met een sporenbandje of iets dergelijks je beugels aan je singel maken. Ik heb er zelf nog nooit mee gereden maar mijn lesgenoot moest hier ook mee rijden omdat ze haar benen niet stil kon houden.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:22

Ik weet niet of dit gaat helpen..
maar weet nog wel dat ik ooit eens sporenbandjes (of een touwtje oid) aan mn beugels en vervolgens aan de singel had geknupt, om mijn benen op de juiste plek te houden..Je hebt dan niet zoveel bewegingsvrijheid qua benen Knipoog
Helpt misschien ook wel bij onrustige benen? Blond

@teegee..jij was me voor Knipoog

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 20:23

TeeGee schreef:
Met een sporenbandje of iets dergelijks je beugels aan je singel maken. Ik heb er zelf nog nooit mee gereden maar mijn lesgenoot moest hier ook mee rijden omdat ze haar benen niet stil kon houden.

dat lijkt me niet echt veilig, als je valt kun je geen kant op met je benen en zullen ze dus ook niet zo snel uit de beugels gaan.

onder stil versta ik dat ik niet constant mn benen naar achteren doe wanneer ik ga staan bij het lichtrijden, ik kantel dan kennelijk wat naar voren waardoor mijn onderbenen naar achteren gaan(en ik dus aandrijf, wat niet de bedoeling is want het paard is al snel genoeg van zichzelf en wordt op deze manier ook traag voor de been hulpen).

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:46

bij mij in de les hadden we ook iemand die het deed.
Daar hebben ze toen een keer de beugels vastgemaakt aan de singel..
het is niet super veilig.
maar houd nu wel zijn benen stil..
Ik weet niet of ik het zelf zou doen of niet..
mss beugels idd korter maken..
en proberen er zelf niet te veel op letten maar vragen of iemand erop let,
dat die jou er steeds aan herindert toch omdat je het zelf onbewust vergeet

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:55

misschien een aantal zitlesjes om je balans te verbeteren? En daardoor nog meer ontspannen te kunnen zitten?

Het is ook weer niet zo dat je benen helemaal stil moeten hangen, want ze moeten natuurlijk wel meeveren met de gang van je paard/pony

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:57

Aan de longe zonder zadel en zitten maar... Een paar weken intensief voldhouden.. Moet jij eens kijken hoe goed je gaat zitten en hoe stil je je benen hebt.. Een effectieve oplossing!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:06

Hier ga je vast niks aan hebben, maar ik houd m'n benen stil als ik sporen draag.
Ik rijd normaal zonder, maar als ik met sporen rijd houd ik mijn benen beduidend stiller, omdat ik mijn paard niet wil hinderen met de spoor.

Verder inderdaad zonder beugels rijden, is vaak de beste weg naar een goede zit.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:40

boeflover schreef:
TeeGee schreef:

dat lijkt me niet echt veilig, als je valt kun je geen kant op met je benen en zullen ze dus ook niet zo snel uit de beugels gaan.

onder stil versta ik dat ik niet constant mn benen naar achteren doe wanneer ik ga staan bij het lichtrijden, ik kantel dan kennelijk wat naar voren waardoor mijn onderbenen naar achteren gaan(en ik dus aandrijf, wat niet de bedoeling is want het paard is al snel genoeg van zichzelf en wordt op deze manier ook traag voor de been hulpen).

Nee niet superveilig, maar is ook niet bedoeld bij een jong paard oid..
Neem aan dat de TS zijn/haar paard wel goed kent en er redelijk op kan blijven zitten..
Kan met zonder beugels ook gebeuren toch? Als ie dan een keer goed bokt en je zit niet zo vast, vlieg je er ook af..
Het is zoals gezegd niet echt veilig, maar het werkt wel Knipoog

EDIT: ik vind zonder zadel overigens wel een goede manier om je zit/beenhouding te verbeteren..maar vind het meer "en en".. als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:58

Born2BCrazy schreef:
Nee niet superveilig, maar is ook niet bedoeld bij een jong paard oid..
Neem aan dat de TS zijn/haar paard wel goed kent en er redelijk op kan blijven zitten..
Kan met zonder beugels ook gebeuren toch? Als ie dan een keer goed bokt en je zit niet zo vast, vlieg je er ook af..
Het is zoals gezegd niet echt veilig, maar het werkt wel Knipoog

ik(de ts dus) heb dus net een nieuw paard en ben dus nog niet helemaal vertrouwd ermee en zal mn voeten daarom ook nog niet vast gaan binden, wacht nog steeds de eerste bok af maar weet zeker dat die binnenkort wel zal komen want ze begint me nu een beetje uit te gaan testen. ook kan ik er nog níet redelijk op zitten omdat ik nog enorm aan der gangen moet wennen. (ben een ponyruiter en heb nu dus een paard).

is het aan te raden dan een poos zonder beugels/zadel te rijden op mijn fjord? tenslotte ken ik die al helemaal en zit ik daar ook stevig op. en zou dit dan ook effect hebben op mn zit bij mn andere paard(mn benen wapperen op mijn fjord íetsje minder, maar ook op hem zou het veel minder kunnen)?

zitlessen zou ik opzich ook wel willen, weet iemand toevallig een adresje van iemand in zeeland die aan huis deze lessen geeft?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:17

Je schrijft dat je naar voren valt. Probeer dan eens bewust meer op je billen te gaan zitten en je schouders naar achteren. Je bekken iets meer kantelen. Zodat je buik als het ware meer naar achteren gaat/ je rug minder hol wordt. Ik denk dat je je gewicht niet goed verdeelt over je schaambeen en je zitbeenknobbels. Dat kan komen omdat je beugels iets te lang zijn of omdat je ergens spanning hebt in je lichaam. Dat laatste kan ik me weer goed voorstellen als je op een nieuw paard rijdt en een pony gewend was. Dat is wel een overgang in de beweging. Verder zoals al aangegeven zonder beugels rijden of zitles op een over de rug gaand paard. Succes.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:55

@ts: dat wist ik niet..
logisch dat je moet wennen Knipoog
Ik zou dan eerst de zit ' in het algemeen' wat beter proberen te krijgen op je paard..(door te wennen enz) en daarna maar weer terug naar die benen..
als je nl nog niet lekker/goed/stevig zit, gaan je benen al gauw van alles doen Knipoog

Zit is op je fjord wel goed neem ik aan?

zitlessen kunnen sowieso geen kwaad..maar je kan ook gewoon thuis (bv a/d longe) oefenen, belangrijk is dan idd wel dat het paard lekker over de rug loopt, omdat je anders nog niet kan zitten, maar alleen stuiteren op die gespannen rug Knipoog

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:30

probeer je knieen goed in het zadel te houden als je dat doet is je been meteen veel stiller en idd goed op je billen zit helpt ook zitlessen kunnen geen kwaad Knipoog

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:40

je kan touwtjes aan je beugels en aan je singel maken of spoorbandjes. dan kan je gewoon je benen niet meer bewegen en moet je je paard voorwaarts houden door je kuiten aan te drukken... ik had eerst ook heel erg last van dit probleem maar nu gaat het wel redelijk goed. en op een fjord heb je daar zoizo meer last van vind ik zelf Knipoog in het begin is het heel rottig maar je went er vanzelf wel aan Clown succes ermee..