Nagevelijk in de galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ludo

Nagevelijk in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 19:33

hoi allemaal,

Ik ben Alexandra en ik rij nu ongeveer 10 jaar.. En heb dus al heel wat ervaring met het rijden, ik rijd op een manege en heb dus geen eigen paard. Maar ik rij al ongeveer 4 jaar op het zelfde paard op de manege. Toen ik voor het eerst op Ludo "het paard waar ik altijd op rij" reed kon ik hem moeilijk aan de teugel rijden. Maar het ging steeds beter en ik kon hem later heel gemakkelijk in de stap aan de teugel krijgen. Nu lukt de draf ook erg goed en hij wordt iedere week losser en losser..

Alleen ik kan hem in de galop niet nagevelijk krijg/houden, want als ik aan spring in de galop maakt hij zijn hals erg lang. En hij is dan erg sterk in zijn hals om hem dan weer nagevelijk te krijgen, het is niet zo dat ik geen paard in de galop nagevelijk kan rijden. Want als ik op andere paarden rij dan lukt het me wel en ik snap de hulpen van het "aan de teugel" rijden wel.

Maar nu is mijn vraag hebben jullie ook tips om Ludo ook in de galop nagevelijk te rijden? [Ik rij wel in een les met ongeveer 10 lessers dus kan niet alles voor me zelf doen]. Ik zou het erg fijn vinden als jullie me kunnen helpen.

Gr. Alexandra

mayniac_val

Re: Nagevelijk in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:36

als het lukt kan je veel overgangen rijden, stap-galop, draf-galop en omgekeerd, maar ik weet niet of je dat in je les kan

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 19:41

mayniac_val schreef:
als het lukt kan je veel overgangen rijden, stap-galop, draf-galop en omgekeerd, maar ik weet niet of je dat in je les kan

Ja soms hebben we een les dat je helemaal voor je zelf mag rijden, maar vaak lukt dat ook niet.. Want dan is het een gewoon les...

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:45

Lastig hoor in groepsles, maar vind het knap dat je zowieso al een manege paard nagevelijk kan rijden. Dat is niet altijd even makkelijk. Ik denk dat je in de galop veel figuren moet gaan rijden. Lekker de volte op, wat sluiten aan de voorkant, goed je been erbij!! Anders valt ie er weer uit. Ook tempo wisselingen rijden in de galop. Verder veel oefenen, succes! Knipoog

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 19:47

Prinslover schreef:
Lastig hoor in groepsles, maar vind het knap dat je zowieso al een manege paard nagevelijk kan rijden. Dat is niet altijd even makkelijk. Ik denk dat je in de galop veel figuren moet gaan rijden. Lekker de volte op, wat sluiten aan de voorkant, goed je been erbij!! Anders valt ie er weer uit. Ook tempo wisselingen rijden in de galop. Verder veel oefenen, succes! Knipoog

Ja maar ik rij al ongeveer 4 jaar achter elkaar op hem en ik ken zijn knopjes nu wel Tong uitsteken Maar ik ga zeker de eerst volgende les proberen wat figuren te rijden en wat overgangen enz. Ik hoop dat het helpt...

Jeniepenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:48

Pas aangalloperen wanneer hij nageeft, vervolgens niet hele ronden in die galop blijven. Zodra hij wat omhoog komt of er tegen in gewoon weer gaan draven. In de draf er weer doorheen en dan weer naar de overgang toe werken. Op deze manier steeds verder uitbouwen in de gallop. Vooral niet te snel willen Vork

Jeniepenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:49

mmhh... galop is met één L zie ik nu Clown

excuses

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 21:17

Jeniepenie schreef:
Pas aangalloperen wanneer hij nageeft, vervolgens niet hele ronden in die galop blijven. Zodra hij wat omhoog komt of er tegen in gewoon weer gaan draven. In de draf er weer doorheen en dan weer naar de overgang toe werken. Op deze manier steeds verder uitbouwen in de gallop. Vooral niet te snel willen Vork

Ja ik heb alle tijd er voor.. ook al doe ik er een jaar over....Maar ik zal eens oefenen om hem eerst goed na te laten geven voor dat ik in de galop aan spring...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:53

probeer de galop ook zo beheerst mogelijk te houden. Door het langzamere tempo zal hij zich verkorten waardoor hij makkelijker nageeflijk gaat lopen. Voltes rijden wil hiervoor helpen maar ook wat de anderen zeiden veel heel veel overgangen.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:56

Mijn pony deed dat ook in het begin! ( en nu probeert ze het nog wel eens uit )
Mijn advies : Gewoon rustig aanspringen, zodra ze aan teugel loopt, mee naar voren geven.
Als ze dan meteen weer met het hoofd omhoog komt, gewoon overgang terug naar de draf, je doet gewoon alsof je niks doorhebt.
Vooral veel volte's en overgangen rijden!
Wat ook wel wil helpen, ( tenminste dat hield bij mij wel, maar mijn pony zat op de buitenkant altijd best wel vast ) gewoon de binnenteugel naar voren zetten als je aangalopeerd!
En anders kun je altijd nog longeren met touwtjes, gewoon rustig opbouwen! Lachen
Ik hoop dat je er wat aan hebt! Knipoog Veel succes er mee verder! Lachen
Laatst bijgewerkt door Ingeltje op 29-03-07 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:57

inderdaad zorg ervoor dat hij er al goed doorheen is in de draf..
en zit je in galop en gaat het even mis ga weer een stapje terug naar de draf.
zo doe ik het o dit moment ook met mijn jonge paard...
als het te moeilijk word gwoon een stapje terug
en daarna weer opwnieuwe

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 11:19

Oke ik zie dus dat je veel over gangen moet rijden, en hem van te voren in de draf al nagevelijk moet hebben. Nou dat heb ik meestal wel.. Maar het probleem is dan juist als ik aan spring ( dat doet hij altijd heel gemakkelijk) maakt hij zijn hals ook altijd direct heel lang.. Dus het wordt wel moeilijk om het met het aan springen ook nagevelijk te houden...

Maar ik zal het zeker proberen!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:46

ik denk eerder dat uw paardje in de galop gewoon niet sterk genoeg is om zichzelf te dragen, daardat hij zich lang maakt verklaard ook dat hij uit elkaar valt en dit is typisch bij paarden die niet sterk genoeg zijn. Hij valt als het ware op de voorhand en dan kan ie niet licht zijn en nageeflijk gereden worden. Je paard kan aan de teugel lopen in stap, draf en de galop zonder dat ze daarbij een goed achterhand gebruik hebben.

Ik zou hem veeeel longeren met hulpteugels, bijzetteugel of pessoa(doe het wel op de goede manier, laat je begeleiden),gewoon voorwaarts neerwaarts. Longeren op een volte voorwaarts neerwaarts en de cirkel kleiner en kleiner maken tot zo klein als mogelijk dat hij een arbeidsdraf tot bijna verzameld gaat draven. Op de kleinste volte moet hem ook aanmoedigen dat ie niet stilvalt desnoods met zweep om zijn achterhand bij te tikken. De kleinere voltes maken de binnenbenen sterker en dan moeten ze wel de achterhand er beter gaan onderzetten. Als je paard zonder ruiter dit goed doet dan kan het proberen met u erop en eventueel met de bijzetteugels of slof gaan rijden, maar alleen met bijzetteugel gaan rijden als je paard met die bijzets goed vertrouwd is.

Als je dan gaat rijden met hem dan zal hij het volgens mij veel beter gaan snappen wat de bedoeling is en eens hij de spieren meer heeft ontwikkeld dat zal hij het zeker beseffen dat het eigenlijk wel makkelijker lopen is zo. Hij moet niet alleen nageeflijk en aan de teugel lopen hij moet ook ontspannen over zijn rug heen lopen(rugspieren gebruiken) de achterhand kan je altijd extra bijtikken met een zweep en steeds opvangen met de buitenteugel. Je moet je paard van het binnenbeen naar de buiterteugel rijden.

veel succes

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 18:30

elsie1 schreef:
ik denk eerder dat uw paardje in de galop gewoon niet sterk genoeg is om zichzelf te dragen, daardat hij zich lang maakt verklaard ook dat hij uit elkaar valt en dit is typisch bij paarden die niet sterk genoeg zijn. Hij valt als het ware op de voorhand en dan kan ie niet licht zijn en nageeflijk gereden worden. Je paard kan aan de teugel lopen in stap, draf en de galop zonder dat ze daarbij een goed achterhand gebruik hebben.

Ik zou hem veeeel longeren met hulpteugels, bijzetteugel of pessoa(doe het wel op de goede manier, laat je begeleiden),gewoon voorwaarts neerwaarts. Longeren op een volte voorwaarts neerwaarts en de cirkel kleiner en kleiner maken tot zo klein als mogelijk dat hij een arbeidsdraf tot bijna verzameld gaat draven. Op de kleinste volte moet hem ook aanmoedigen dat ie niet stilvalt desnoods met zweep om zijn achterhand bij te tikken. De kleinere voltes maken de binnenbenen sterker en dan moeten ze wel de achterhand er beter gaan onderzetten. Als je paard zonder ruiter dit goed doet dan kan het proberen met u erop en eventueel met de bijzetteugels of slof gaan rijden, maar alleen met bijzetteugel gaan rijden als je paard met die bijzets goed vertrouwd is.

Als je dan gaat rijden met hem dan zal hij het volgens mij veel beter gaan snappen wat de bedoeling is en eens hij de spieren meer heeft ontwikkeld dat zal hij het zeker beseffen dat het eigenlijk wel makkelijker lopen is zo. Hij moet niet alleen nageeflijk en aan de teugel lopen hij moet ook ontspannen over zijn rug heen lopen(rugspieren gebruiken) de achterhand kan je altijd extra bijtikken met een zweep en steeds opvangen met de buitenteugel. Je moet je paard van het binnenbeen naar de buiterteugel rijden.

veel succes

Oke dat zal ik eens proberen, ik ga eens even kijken of ik een privé les kan nemen en dat er dan ook gelongeerd kan worden.. zo dat hij het even aan kan voelen hoe het dan is, natuurlijk zal het na één keer aan de longeerlijn niet direct prefect zijn dus daar zullen wel wat longeerlesjes in moeten.. Maar ik ga het zeker eens proberen, bedankt voor je tip. En dan maar hopen op verbetering.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:02

als het een lespony is raad ik aan om dit uitgebreid met instructeur te overleggen en eventueel over te stappen naar priveles om iets meer aandacht ervoor te krijgen en wat elsie 1 zegt ben ik het ook volledig mee eens

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:15

Voorwaarts rijden met zit en been en op de buitenteugel blijven vragen opvangen

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 21:11

fritas schreef:
als het een lespony is raad ik aan om dit uitgebreid met instructeur te overleggen en eventueel over te stappen naar priveles om iets meer aandacht ervoor te krijgen en wat elsie 1 zegt ben ik het ook volledig mee eens

Ja het is wel een les paard, maar ik heb morgen weer les en ik was al van plan om mijn instructrische te over leggen. Want zij kan mij daar ook een heel end op weg mee helpen, maar ik heb ook zeker heel erg veel aan jullie tips!