Halthouden lastig, wat is de oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjox

Halthouden lastig, wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:40

Mijn fjord heeft moeite? met halthouden. Ook als ik wil opstijgen gaat ze er vandoor.

Wie heeft dit ook? en wat doen jullie daaraan. Ik vind het vooral lastig als ik op buitenrit ga.

Zaterdag ga ik voor het eerst zonder mijn begeleider op pad dus het zal fijn zijn als ik er morgen een beetje aan kan werken

Als iemand iets weet, hoor ik het graag Ja
Laatst bijgewerkt door Apple op 29-03-07 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

xjox

Re: oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 14:29

Iemand? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:30

rustig.. veel bokkers zijn op het werk of school, je kan geen reacties eisen..

je kan haar als ze wegloopt weer neerzetten waar ze stond, en dat elke keer als ze wegloopt, vergt wel veel tijd en geduld

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:33

Wat bij mijn paard geholpen heeft is met rijden halthouden en meteen weer wegdraven. En dus niet stil proberen blijven staan. Al staat ie in het begin maar een halve seconde stil, meteen wegdraven op jouw hulp. Doe dit tijdens het rijden in de bak. Oefen het een paar keer en doe weer andere oefeningen. Na een tijdje had het bij mij duidelijk effect Lachen Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:33

met opstijgen is dit niet zo handig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:14

Fjord he? Meteen de speed-manier van aanleren dan maar? Haha!

Vast laten houden met opstappen, en als 'ie stilstaat meteen als je zit even een snoepje geven vanuit het zadel.
Ook met rijden zelf; als hij stilstaat meteen een snoepje erin.
Verbind er meteen een woordje aan, zoals bijvoorbeeld "Halt" of "staan" (iets wat je verder niet gebruikt)
Vreetzakken als de meeste fjorden zijn, hoef je hier maar 2 dagen op te oefenen en ze hebben het door.
Even 2 weken volhouden, en dan het snoepje-geven afbouwen, maar wel het woordje blijven gebruiken.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:43

Bedankt. Dat is een goed idee, met dat snoepje. Morgen even naar de winkel om snoepjes te halen.. Ze is namelijk ook een enorme vreetzak Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:56

Haha! Waar ken ik het van Haha! Die van mij zou nog door een hoepeltje springen voor een snoepje geloof ik *LOL*
Succes he!

ferro2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:00

hee die van mij wou eerst ook nooit stil staan maar toen heb ik ooit een tip gekregen dat als je stil gaat staan en ze wil weer aanlopen dan moet je een paar passen achterwaards maken en als ze dan weer aanloopt zonder jou teken gewoon weer een paar passen achteruit. dan leert ze het vanzelf!
bij mij heeft het in iedergeval heeel goed geholpen want ze staat nu keurig stil;)

Celin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:03

Dat heb ik nou ook met Sjakie! Lachen
Ja, ik probeer wel kleine ophoudinkjes te maken en diep te gaan zitten, maar ook hier lukt het voor geen ene aardappel Vork

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 17:16

Oja.. Als ik ga draven draaft zij de hele bak door.. Met stap is ze ook al bijna niet te houden en met galop precies hetzelfde Tong uitsteken Wat een beest Haha!
Iemand hier ook tips voor?

ferro2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:29

wahah zo gaat dat bij mij nou ook altijd:P mja t lukt me toch altijd weer om te winnen Haha! hihi

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:30

Met halthouden moet je geduld hebben. Doet hij 1 pasje vooruit, zet jij hem 2 pasjes achteruit.

En zo ook met opstijgen. Loopt hij als je op wil stijgen, stijg weer af en zet hem terug naar waar je begon.. stijg weer op.

Geduld geduld geduld en het gaat lukken Knipoog

Overigens mag je je titel wel even iets verduidelijken en niet zo ongeduldig doen Lachen

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 18:25

Kan niet meer Lachen En ik ben niet ongeduldig hoor Schijnheilig

Apple

Re: Halthouden lastig, wat is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:02

Ik heb de titel even duidelijker gemaakt.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 19:55

Oke, bedankt.

victoriaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:34

ik heb het zelfde probleem, erg vervelend hoor..!
ook met wedstrijden vind ik het een drama als ik moet groeten gaat ze zijwaarts en naar achter ik heb bijna altijd een 4 voor het groeten ik oefen altijd in de les op stilstaan en met op stappen met een snoepje en als t dan echt niet lukt stap ik aan de verkeerde kant op dat wil ook nog wel eens helpen..Lachen

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:04

Het paard heeft er bij mij geen last van maar ik Haha!

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:01

Vandaag halthouden geoefend, ging erg goed. Ze pakt het snel op Ja Met de snoepjes al helemaal Tong uitsteken

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:20

Met die snpoepjes lijkt me niet een goed plan.. zodra je stiopt met de snoepjes begint ze weer opnieuw.. wat ik geleerd heb van me fjord is het 100 keer overdoen voordat ze het goed doet en dan overdreven belonen.. dus stil staan in het zadel gaat ze lopen zonder toestemming afstappen opnieuw erop blijft ze stil staan belonen weer afstappen opstappen belonen etc.. net zolang tot ze gehoorzaam blijft staan dit gewoon elke keer proberen ook als je klaar bent met rijden..

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:27

De pony waar ik op rijd heeft dit ook..
Wat ik dan doe is de binnenteugel korter nemen (bij het opstijgen), dat hij, zodra hij aanloopt,
een rondje loopt. Dat vind hij niet fijn en blijft dus vaker staan.
Alleen als wij met lange teugel halt moeten houden, dan loopt hij gewoon door Bloos
Als mijn lesgeefster ervoor gaat staan, staat hij stil. Gaat ze weg, loopt hij weer aan Sigaar
Mal paardje..

MalPaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:29

ik heb het ook maar ben het aan het proberen afteleren tis nogal moeilijk maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:04

ferro2 schreef:
gekregen dat als je stil gaat staan en ze wil weer aanlopen dan moet je een paar passen achterwaards maken en als ze dan weer aanloopt zonder jou teken gewoon weer een paar passen achteruit. dan leert ze het vanzelf!

DIe grap die ken ik..........een meisje bij mij op stal heeft haar paard dat dus ook zo geleerd en nu gaat dat paard wanneer het stil moet staan na 2 sec. achteruit!!!
DUs wel mee oppassen Knipoog voordat je het weet zit het erin gebakken!

tip:
- Laat je paardje halt houden,
- ontspan je hand en leg hem op de schoft van je paardje.
- wanneer deze een paar sec stil staat beloon je deze en laat je deze weer voorwaarts gaan.
- DIt oefen je zo een aantal keren achter elkaar en je zal zien dat ze steeds langer stil kan blijven staan.
-Probeer er wel voor te zorgen dat jij steeds degene bent die bepaald dat er gelopen word, dus dat jij je paardje voor bent.

SUcces ermee!