om de dag rijden anders niet vooruit te branden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

om de dag rijden anders niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:10

Ik heb mijn trekpaard merrie zelf ingereden. Ze is nu zo'n 3 maanden onder het zadel. En ik doe het rustig aan. Ik rij om de dag 20 min en dan alleen stap en draf. Ik had van de week 4 dagen niet kunnen rijden. Ben toen weer gaan rijden. En ze was niet te houden alleen maar galopperen en me rem en stuur was ook ver te zoeken. Toen ze uit geraasd was na 30 min was ze natuurlijk zeikesnat en heb d'r uitgestapt en op stal gezet. De volgende dag weer even proberen te rijden. Heb er tien min opgezeten maar ze was echt niet te rijden. Hartstikke sloom vooral niet opletten meer met de omgeving bezig.
Nu is mij wel vaker opgevallen dat als ik 2x achter elkaar rijdt. Ze echt sloom is en met alles bezig behalve met mij. Rij ik om de dag is ze echt heerlijk te rijden. Rij ik 1 in de 3 dagen dan is ze niet te houden en zo gek als een deur.

Zou dit met conditie, voer of het werk te maken hebben?
Ik probeer het zoveel mogelijk af tewisselen. We draven balkjes de ene keer buiten de andere keer binnen. En ook verschillende oefeningen.

Evelijn

Re: om de dag rijden anders niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:14

Kennelijk heeft ze tijd nodig om te herstellen. Je hebt haar nog niet zolang onder het zadel. Hoe oud is ze eigenlijk? Misschien is het verstandiger dat als je een paar dagen niet kan rijden heel rustig beetje stappen en dan de dag erna pas weer 'echt' te rijden.

ferro2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:44

hee!
ik zit ongeveer met hetzelfde probleem!
als ik wat langer niet heb gereden is ze echt super braaf maar wanneer ik een paar
dagen achter elkaar wil rijden gooit ze haar kont tegen de krib.
en wil ze alleen maar om hoog en bokken...

ik heb nu prive les omdat het echt niet meer ging.
het kan zijn dat het gewoon verzet is omdat ze nu moet werken...
in dat geval moet je niet toegeven aan haar gedrag en gewoon doen wat jij wil!

suzan

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:49

Ik denk niet dat dit met verzet te maken heeft. Eerder met het te snel gaan van de ruiter.

Ik zou sowieso niet al iedere dag willen rijden met een paard wat pas onder het zadel is. een keer of 3/4 in de week is dan echt mooi.

Zo krijgt het paard de kans zich aan te passen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:57

Vind absoluut niet dat ik te snel ga. Ze is 3 maanden onder het zadel. Ik rij 20 min per dag. En daar zit dus in en uitstappen bij. Is misschien 5 min draven.
Ze hoeft ook niet dagelijks aan het werk. Ik rij nu om de dag. Maar als er in het weekend niet gereden kan worden omdat er wedstrijd is. Wil ik weleens donderdag en vrijdag rijden. Donderdag gaat goed. Maar vrijdags is ze dan gewoon niet vooruit te branden. Staakt gewoon. En dan vraag ik nog niks. Het gaat alleen om stappen en een pasje draf meer is het niet.
Ze is trouwens bijna 4.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:00

Ondanks dat je niet zo veel doet, geeft ze zelf heel duidelijk aan dat ze het niet aan kan. Je kan die dag toch ook wat anders doen, maar haar toch beweging geven? Twee dagen achter elkaar rijden is blijkbaar te veel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:02

Kijk eens naar het voer? Heeft ze spierpijn, past het zadel goed? De dagen dat je niet rijdt, staat ze op het land?
Je schrijft dat ze 3 maanden onder het zadel is, maar de leeftijd zet je er niet bij.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:05

er staat verderop dat ze 4 jaar is.
Ze staat alle dagen op het land van s'ochtends tot s'avonds. Ze krijgt 1 kilo tot 1 1/2 kilo per dagaan meusli en onbeperkt ruwvoer.
Het zadel is pas geleden na gekeken. Dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:09

Het zou best kunnen dat het te veel is nog. Ik probeer het langzaam op te bouwen. Ik heb er eerts 2x in de week op gezeten. Tussendoor heeft ze nog 3 weken vakantie gehad. En probeer het nu dus op te voeren. Als ik haar dag 1 10 min rijdt en dag 2 ook 10 min dan is ze ook niet vooruit te branden geef ik haar dag 3 rust en dag 4 weer 20 min rijden en dag 5 weer rust en dag 6 weer 20 min rijden is er niks aan de hand. Het is echt puur twee dagen na elkaar rijden. Maakt niet uit hoelang ze blijft dan de tweede dag niet vooruit te branden. Maar als ik haar nu een keer 3 dagen niet rijdt en ik stap op. Dan is ze niet te houden. Dan wil ze alleen maar galoperen en me stuur en rem is ver te zoeken.
Nouja ik blijf wel gewoon om de dag rijden 20 min. Met heel veel stapwerk. Zou ze er nog wel niet aan toe zijn om wat vaker te lopen.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:51

longeer ook tussen door, door minder te rijden verbeter je de conditie niet en die wil je juist verbeteren.
Longeren is een goede oplossing omdat het onbelast is.
verder zou ik wel twee dagen 20 minuten rijden een dag niet en dan weer 2 dagen achter elkaar en verder de andere dagen longeren.
En dan wel de 20 minuten rijden zoals je al doet, want dat doe je goed.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 20:27

Mijn paard en ik vinden longeren allebei niet zo leuk. Zij vind het veel leuker om ineens de andere kant uit te vliegen waardoor ik aan de longeerlijn hang.
Misschien toch maar weer eens doen. Met dubbele lijnen gaat het wel aardig.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:40

Leuk of niet..longeren is wel belangrijk, vooral voor de africhting.
Je kan een longeer cirkel afzetten met hindernis materiaal of lint.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 20:49

Helaas hebben wij daar niet de mogelijkheid voor om iets af te zetten. En ik heb het idee dat je ook heel veel onder het zadel kan doen. In het begin heb ik veel gelongeerd. Maar nu doe ik meer losgooien, rijden, wandelen maar niet echt longeren meer. Puur omdat mijn paard dus alleen kan stappen en draven aan de longe.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:19

Jammer dat je longeren niks vind, want het is wel prettig werken. Zeker voor jonge paarden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 21:46

In het begin heb ik wel veel gelongeerd. Voor dat ik echt ging rijden. Maar de laatste maand doe ik het eigenlijk niet meer. Ik had namelijk ook nog een 3 jarige arabier staan. Die niet naar buiten mocht en als er mensen aan het rijden waren moest ik wel longeren. Dat werd echt vervelend zo'n 4x in de week longeren. Vandaar dat ik het niet meer deed bij haar. Maar ondertussen is de arabier verkocht. Dus hoef gelukkig niet meer zo vaak te longeren. Zal morgen eens kijken of ik even kan longeren met dubbele lijnen. 1x in de week vind ik meer dan genoeg.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:54

Ik heb zelf ook een jong paard, rijd ook soms 2 dagen na elkaar omda thet gewoon niet anders uitkomt.

1x in de zoveel tijd longeren we hem ook met bijzet omdat dit gewoon goed is voro het paard.
mss moet je anders voer proberen waar meer kracht in zit

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 22:10

Ze krijgt 1 tot 1 1/5 kilo per dag. Ligt eraan wat ze doet. Ze krijgt meusli zonder haver van havens. Ze ziet er echt toppie uit. Dus ik wil in het voer niet zo heel veel veranderd.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:11

mmm dat snap ik idd..
en ze krijgt dan ook echt gnoeg idd...
mss een optie om goede kuilgras erbij te geven ?

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:15

Niet ieder paard heeft de energie, je kan het langzaam proberen op te bouwen, en 'spelen' met je paard, bijv. een x longeren en de andere dag rijden, dan een dag wandelen dan weer rijden en zo verder proberen optebouwen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 22:19

Dat ga ik nu denk ik ook proberen. Om toch dagelijks iets te doen maar niet elke dag te rijden. Denk dat ik 3x per week 20 min ga rijden en dan voornamelijk stapwerk en 1x in de week longeer met dubbele lijnen. En dan drie dagen vrij,spelen, wandelen.
Ze staat de hele dag buiten. s'avonds krijgt ze zoveel hooi dat ze de avond en de nacht doorkomt. En dan s'ochtends voor ze naar buiten gaat krijgt ze een pluk kuil.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:22

Ik zie hier staan dat ze genoeg te eten krijgt, maar als je iets meer voert en iets meer werkt staat het ook weer in verhouding. Mijn haflinger krijgt 1,5 kilo per dag en werkt 4/5 keer per week, veel stapwerk en ongeveer een uur per keer, ik ga ervanuit dat een trekpaard gezien zijn grote best iets meer zou mogen krijgen, en anders een 0,5 schep extra op dagen dat je rijd, dan compenseer je alleen de verbruikte energie.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 22:27

mijn paard werkt 3 a 4 x per week 20 min waarvan 10 a 15 min stappen is. Ze krijgt op dagen dat ze werkt 1.5 kilo en op dagen dat ze niet werkt 1 kilo. Dat is voor haar heel veel. Toen ze niet bereden werd. Stond ze overdag buiten en s'nachts op stal met hooi en kuil van goede kwaliteit. Kreeg ze helemaal geen krachtvoer.
Ze doet ook geen zwaar werk en ze ziet er echt heel goed uit. En ze heeft energie zat als ik om de dag rij. Dan heb ik soms moeite haar in draf te houden. Alleen dagelijks rijden lukt (nog) niet.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:31

Als je paard er goed uit ziet en het goed doet op het voer, dan moet je niks veranderen.
Voeren moet je met je ogen doen!
Van kuil worden ze over het algemeen alleen maar buikerig en uit het brok halen ze energie.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:33

Wat mij ineens binnen schiet....zou het niet kunnen zijn dat haar spieren verzuurd zijn, waardoor zij de dag erna slomer lijkt, maar eigenlijk spierpijn heeft?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:42

Ik ken het probleem, dat heb ik ook met mijn tinker.

En ik doe eigenlijk precies hetzelfde wat jij doet, veel afwisseling.
Mijn schema ziet er zo uit, misschien heb je er wat aan Knipoog
Zaterdag: 30 min. les, erg intensief met alles Knipoog
Zondag: een stapritje in het bos van zo'n 20 min. tegen de spierpijn
Maandag: rust, hij mag wel even in de bak spelen als hij wil,.. meestal rolt hij alleen en wil er weer uit
Dinsdag: zo'n 10 min. losgooien, en dan nog 10 min. aan de longeerlijn.
Woensdag: zie maandag
Donderdag: 20 min. rijden, en dan is het meestal veel overgangen rijden, en dus nog niet echt bezig met stelling etc. Dat doe ik alleen in de les.
Vrijdag: Als ik s'middags vrij ben ga ik meestal even wandelen, en anders rust.

Hij staat ook van s'morgens half 8 tot s'avonds donker wordt op de wei, en in winte ronbeperkt ruwvoer en hij krijgt 1 1/4 brok, en 1/4 musli, en wat wortelen,..

Maar als ik soms 2 dagen achter elkaar rijd wil hij ook niet voorruit, maar als ik dan 1 dag rijd, en andere dag wil losgooien wil hij wel, dus ik dacht mis. is het dan spierpijn, of heeft hij last van de rug, toen heb ik de DA gebeld, en die zij dat het wel een soort van spierpijn kan zijn omdat ze met losgooien hele andere spieren gebruiken dan met rijden, dus hebben die spieren even rust nodig.. Hij adviseerde ook veel afwisseling zodat ze alle spieren gaan gebruiken, en dan gewoon aankijken wat hij aankan.

Wel merkte ik verschil op wat voor tijde ik reed, als ik s'ochtend reed dan was hij veel luier dan als ik s'avonds reed. nu rijd ik aan het einde van de middag,.

Misschien kan het daar aan liggen, omdat je dan bijv. 1e dag in de avond rijd, en dan 2e dag in de ochtend, dan hebben die spieren dus veel minder tijd gehad om te herstellen,.. Dus misschien kan je op vaste tijden rijden,...

Iig succes ermee Lachen
(beetje lang verhaal geworden)