harde mond en reatie loos licht het aan mij!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

harde mond en reatie loos licht het aan mij!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 17:26

Haai,

Mijn pony heeft harder mond en reageert niet op het bit laat het bit nooit los en is heel erg sterk in de mond. Ik moet flink trekken wil ik har stoppen ik heb het iedee dat ze het niet voelt! En ze hangt aan haar bit. Hoe het komt dat ze een harde mond heeft weet ik niet want ik heb haar zo gekregen. Ik heb zoiezoo het iedee dat mijn pony een beetje gevoel of reactie loos is want voor me gevoel moet ik haar zoo wat fijn perse al ik haar been geef en recatie geeft. en als ze niet snel reactie geeft geef ik tikje bij maar ik heb nou ook niet echt het iedee dat ze zich daar iets van aan trekt! Maar buiten al ze wil race dan hoef ik alleen maar te bedenken dat ik been wil geven en ze gaat al. Het zal zeker voor een deel aan mij liggen maar kan het zijn dat het echt alleen aan mij licht of zal er ook iets fout zijn bij me pony?!

Oretha

Re: harde mond en reatie loos licht het aan mij!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:14

Ik denk dat het een wisselwerking van jullie beide is. Misschien is je pony van zijn eigen al niet lekker te rijden en doordat jij steeds grover en sterker in je hulp wordt komt dat ook niet ten goede.

Ik werk zelf regelmatig met mijn pony aan de hand, dit werkt altijd heel goed Ja Verder zou ik proberen haar wat losser in de mond te krijgen, zonder grove hulp. Ik zou heel simpel en basis beginnen. Been is naar voren, dus hand weg!! En proberen op je zit terug te komen. Zelf zou ik er dan niet om geven of je pony nageeflijk loopt of niet! Gewoon heel basis rijden of aan de hand werken. Probeer je pony ook op je stemcommando te laten reageren.
Heel duidelijk in je hulpen worden dus! Been is naar voren en jezelf lang maken enz. is terug komen! Probeer daar veel overgangen in te rijden! Wanneer je dat voor mekaar hebt, komt de nageeeflijkheid wel weer vanzelf!

Weet je ook zeker dat je pony verder niks mankeerd

Wat zegt je eigen instructeur-instructrice ervan...

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 18:26

_tarja_ schreef:
Ik denk dat het een wisselwerking van jullie beide is. Misschien is je pony van zijn eigen al niet lekker te rijden en doordat jij steeds grover en sterker in je hulp wordt komt dat ook niet ten goede.

Ik werk zelf regelmatig met mijn pony aan de hand, dit werkt altijd heel goed Ja Verder zou ik proberen haar wat losser in de mond te krijgen, zonder grove hulp. Ik zou heel simpel en basis beginnen. Been is naar voren, dus hand weg!! En proberen op je zit terug te komen. Zelf zou ik er dan niet om geven of je pony nageeflijk loopt of niet! Gewoon heel basis rijden of aan de hand werken. Probeer je pony ook op je stemcommando te laten reageren.
Heel duidelijk in je hulpen worden dus! Been is naar voren en jezelf lang maken enz. is terug komen! Probeer daar veel overgangen in te rijden! Wanneer je dat voor mekaar hebt, komt de nageeeflijkheid wel weer vanzelf!

Weet je ook zeker dat je pony verder niks mankeerd

Wat zegt je eigen instructeur-instructrice ervan...

Nou ik krijg niet echt les ik krijg wel aanwijzingen en zoo maar niet echt les zou ik wel willen maar ik kan niemand vinden.
En de stem hulp kent ze wel redelijk! daar was ik ook al mee begonnen. Maar ik gaa het is proberen wat ze zei!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:46

Gaat je paard trekken? Dan is dat omdat jij haar iets geeft om aan te trekken. Laat gewoon even los (zonder de teugels volledig los te gooien) en neem weer aan. Zorg voor zo weinig mogelijk gewicht in je handen. Draaf je pony los met losse teugels zodat ze goed leert op eigen benen lopen.

Verder: ze moet aan je been zijn, anders heb je niks te zeggen. Been is voorwaarts, anders meteen tikje en been samen. En consequent zijn! Elke keer reactie vragen!

En ja, les Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 05:52

Of je hebt haar zelf in het begin te hard getrokken in de mond
Of zij heeft flinke haken (laat maar eens een keer de tandarts komen)
Of je werkt nu meer met je handen dan je in de gaten hebt en je pony vind dat niet leuk.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:11

CxX schreef:
Nou ik krijg niet echt les ik krijg wel aanwijzingen en zoo maar niet echt les zou ik wel willen maar ik kan niemand vinden.

Als je niemand kan vinden dan zoek je niet hard genoeg. Ga naar een ponyclub of zoek een een instructrice die aan huis wil komen als je geen trailer hebt. Door het hele land heen zitten instructrices die dat doen. Zoek op marktplaats. Bel de ponyclub of een manege of ze instructrices weten. Vraag het aan je paardrijdende vriendinnnen maar mij maak je niet wijs dat je nergens een instructrice kan vinden.

Als je schrijft dat je flink moet trekken om haar te stoppen dan heb je dus hard een instructrice nodig. Dan doe je het niet op de juiste manier.

Celin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:16

Volgens mij licht het laatste niet aan jou, maar datgene ervoor wel. Paarden willen in de vrije natuur wel vaker rennen. Maar ik vind dat als hij niet reageert op een ruk aan de teugel dat je hem dan moet straffen met een tikje ofzo. En ook als hij gaat hangen. Hij moet gewoon weten dat dat niet mag. En met geen reactie op de been: Gewoon door-aansporen en desnoods een hele harde tik op z'n achterwerk. Hij denkt namelijk dat hij de baas is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:01

De meeste mensne maken zelf hun paard doof voor de hulpen. Wat jij zegt, dat je hard moet trekken om d'r stil te laten staan is daar een mooi voorbeeld van. Je hebt ten eerste dringend instructie nodig en er zijn vast wel mensen bij je in de buurt. Met een half uurtje per week ben je volgens mij al enorm geholpen!

Dan nog wat tips waar je NU wat aan hebt:
- Als je paard gaat rennen en je wilt haar terugnemen, trek dan niet aan beide teugels, maar maar aan één. Leg je binnenbeen tegelijkertijd naar achter en laat zo haar achterbenen scharen, geen paard dat zo nog kan rennen. Heel belangrijk hierbij is dat je je paard loslaat op het moment dat ze stilstaat. Doe voor de zekerheid een boogje in je teugels, om jezelf te controleren. Wil ze weer wegstappen voordat jij daar toestemming voor hebt gegeven, geef een kleine ophouding en laat weer los op het moment dat ze stil staat.
- Geef je hulpen in fasen. Daarmee bedoel ik dat je eerste hulp met minder druk dan 1 kg (dit is niet zo heel veel, til maar eens een vol pak meel of suiker op thuis). Dus je 'trekt' maar met minder dan 1 kg aan de teugels, je duwt maar met minder dan 1 kg met je benen enz. Krijg je geen reactie, dan doe je het dubbele: 2 kg druk. Nog geen reactie? Weer het dubbele: 4 kg druk. Nog altijd geen reactie? 8 kg druk en meer, net zolang tot er enige reactie is in de goede richting. Zelfs een probeer pasje is al voldoende. Elke fase duurt ongeveer 3 seconden (tel in jezelf '21','22','23') en fase 4 duurt zolang het nodig is (dus 3 seconden 8 kg, 3 seconden 16 kg enz.). Het belangrijkste hierbij is het wegnemen van de druk op het moment dat het paard iets goed doet. Verwacht niet gelijk 10 passen, wees eerst blij met 1 pas. Je paard zal na een tijdje doorhebben dat ze helemaal niet hoeft te geen tot fase 3 of 4, maar zal al bij fase 2 of misschien zelfs fase 1 reageren. Neem wel de tijd die nodig is hiervoor.

Note: dit zijn slechts tips, zoals ik al eerder zei heb je gewoon behoefte aan goede instructie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:08

Een paard wat al stug is in de mond weer licht te krijgen is nog een hele klus. Maar ik krijg daarnaast ook de indruk dat je paard niet alleen zwaar is en hard in de mond, maar ook vast in zijn hele lijf. Daarbij komt dan ook dat jij waarschijnlijk geen directe reactie van je paard eist op het moment dat je een aanwijzing geeft, en dat die bemoedigende tik ook niet in die sterkte gegeven wordt waar het paard op reageert. Op de momenten dat je een aanwijzing geeft in een sterkte waarop een paard niet reageert en er geen verdere versterking komt, stomp je je paard af, ipv dat je hem gevoeliger maakt.