rechtsom in linkergalop... hoe af te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

rechtsom in linkergalop... hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 16:09

hallo allemaal!

sinds kort rij ik een paardje, en dat gaat best goed. Alleen een probleempje, als ik rechtsom wil galoperen gaat hij in de linkergalop, af en toe springt hij over naar de rechtergalop, maar na een paar passen springt hij weer over in de linkergalop. Hij loopt voornamelijk voor de koets, en de eigenaar van het paard krijgt het niet voor mekaar om hem voor de koets rechtsom in de rechtergalop te krijgen, wat heel erg jammer is, want daar krijgt hij natuurlijk minpunten voor op de menwedstrijden.

Heeft iemand tips om dit te corrigeren?

alvast heel erg bedankt!

Groetjes Kirsten

Lise81

Re: rechtsom in linkergalop... hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:56

Veel oefenen Knipoog

Misschien is het paard (overdreven) scheef, kan het moeilijk zijn gewicht op zijn linkerachterbeen plaatsen (door zwakte li-achterbeen bijv.)?
Bedenk dat je het rustig op moet bouwen, probeer eerst tevreden zijn met juist aanspringen, daarna met een aantal passen. Galoppeer heel korte stukjes, dan heb je veel overgangen en dit is goed om de achterhand te versterken. Zodra het paard goed zit gelijk uitgebreid belonen (en niet proberen om lang door te gaan in die galop-wees het overspringen voor).
Zorg er verder voor dat je zelf op je buiten-zitbeenknobbel zit en een goede houding blijft houden en werk niet te veel in met je hand en ook niet gelijk volte werk.

Naast overgangen zijn ook dingen als travers, schouderbinnenwaarts, volte open sluiten is goed om het paard meer zijn benen onder de massa te gaan plaatsen.

Daarnaast kan je natuurlijk aan de longe aan de slag, maar dat wordt waarschijnlijk al gedaan.

susy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:31

rechts stelling vragen & in een hoek aan laten springen wil ook wel eens helpen Lachen

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:39

bedankt! ik ga er vandaag mee aan de slag, eens even uitproberen!
meer tips zijn natuurlijk welkom!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 16:33

heb vandaag geprobeerd telkens opnieuw aan te springen in de hoek, met rechter stelling( voor zover mogelijk) en hij sprong nog wel rechts aan in het begin, maar hij begint het door te krijgen geloof ik... de hemel in prijzen vind hij helemaal geweldig! Paar passen gegaloppeerd, en toen weer opnieuw, en hij deed het weer goed... daarna viel hij wel weer terug. dat was wel jammer, maar goed, zoals al werd gezegd, rustig opbouwen..

nu nog even een vraag: Hij loopt dus vaak voor de koets met een stang, en ik rij nu met een dubbel gebroken bustrens, en is best wel hard in zijn mond, heeft iemand suggesties voor een ander bitje?

Isa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:18

Mijn pony wil liever in de rechtergalop. Met longeren op een volte gaat het echter wel goed. Veel longeren dus

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:25

een dubbelgebroken bustrens is volgens mij niet hard. Kan je gewoon op doorrijden, zolang het geen problemen geeft.

als een paard 1 galop niet goed wil doen, betekent dat, dat het paard scheef is. Vaak is ie dan licht contra gesteld.
Dus inderdaad, zoals Lise81 heel mooi vertelde, goed stelling naar rechts, zorg dat hij recht blijft en niet op de binnenschouder valt en spring dan aan. schouder voor of travers kan ook helpen. Vergeet niet je buitenteugel er goed bij te houden.
Verder kun je in de verdere training het paard beter recht stellen. Dat is waarschijnlijk het probleem.

zorg ook dat je zelf goed recht zit. (dus als je pony aan de longeerlijn wel goed aanspringt, moet je eerst bij jezelf te rade gaan. Je zit dan waarschijnlijk zelf scheef.)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:17

driebergen schreef:
een dubbelgebroken bustrens is volgens mij niet hard. Kan je gewoon op doorrijden, zolang het geen problemen geeft.

als een paard 1 galop niet goed wil doen, betekent dat, dat het paard scheef is. Vaak is ie dan licht contra gesteld.
Dus inderdaad, zoals Lise81 heel mooi vertelde, goed stelling naar rechts, zorg dat hij recht blijft en niet op de binnenschouder valt en spring dan aan. schouder voor of travers kan ook helpen. Vergeet niet je buitenteugel er goed bij te houden.
Verder kun je in de verdere training het paard beter recht stellen. Dat is waarschijnlijk het probleem.

ik dacht misschien aan een scherper bitje omdat hij dus heel hard in zijn mond is, maarheb geen idee welk bitje, aangezien ik alleen op enkel of dubbel gebroken trensjes heb gereden.
Ik weet ook niet of het heel veel uitmaakt, of dat je hem er gewoon op kan trainen?

travers en schouderbinnenwaarts ben ik nog niet mee bezig, aangezien hij heel vaak voor de koets loopt, en er nog niemand intensief op heeft gereden. Het stelling vragen gaat af en toe al wat lastig, rechterstelling vragen gaat ook moeilijker dan links, dat zal er dan ook wel mee te maken hebben..?

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:41

ga lekker heel veel overgangen rijden soms gewoon letter tot letter rij je paard goed voorwaarts en voor de galop zou ik zeggen ga op het verkeerde been lichrijden en vanuit daar een overgang tot galop of een gebroken lijn en net voor je de hoefslag weer opgaat aanspringen in galop

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:51

Stelling heeft er idd vaak ook mee te maken. Misschien dat het paard toch ergens een blokkade heeft zitten. Het is ook altijd een goed idee om het paard een x na te laten kijken door een dierfysiotherpeut (gesp. in paard).

Zelf zou ik niet sneller een scherper bitje proberen, een goed afgestelde liverpoolstang (tijdens mennen) is niet scherper, maar heeft wel een kiep-werking (afhankelijk waar de leidsels aan bevestigd zijn) - het is eerder het gebruik van de hand van de menner/berijder hoe hard het paard is of is geworden in zijn mond. (Natuurlijk heb je wel paarden die wat onverschillig zijn, maar dan is het ook juist belangrijk alleen met je hand te vragen als het écht moet). Zou dus lekker doorgaan op je vriendelijke bitje Knipoog

Klinkt alsof de galop helemaal goed gaat komen trouwens, je hebt een goed begin! Super hoor!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:12

Inderdaad is de rechterstelling dan ook moeilijker. klinkt inderdaad als een wat scheef gesteld paard.

Wat kan helpen is op de binnenhoefslag te rijden en het paard naar links en rechts te stellen. De bedoeling is dan dat het paard RECHT moet blijven lopen (oefening baart kunst).
Goed opletten dat het paard niet op een van de schouders valt (zal ie vooral op de rechterschouder doen, als ie daar moeilijk inbuigt). Hierdoor moet ie rechter gaan lopen.
(Best een beetje moeilijk uit te leggen zo op internet. Misschien is les krijgen van iemand toch handig.... maar op z'n minst wordt je paard er soepeler van!!!!)

Ik rijd zelf ook altijd op een gebroken bit. Ik heb ook wel eens andere bitten gebruikt, maar ik heb weinig gemerkt van het wisselen ervan. Dus ik houd het altijd maar simpel. Volgens mij kan je gewoon door blijven rijden.

succes ermee

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 18:12

vandaag ging het stelling vragen al een stuk beter, begin ook een beetje een klik te voelen tussen het paard en mij, hij doet ook erg zijn best om het te begrijpen. Hij heeft constant zijn oortjes naar voren, en is heel erg alert. ( erg leuk te zien dat hij zijn best voor me doet, terwijl ik er nog maar een paar keer op heb gereden..*LOL*

De rechtergalop begint stukje bij beetje te komen, hij weet meteen wanneer hij 'fout' zit. Ik denk dat hij 5 van de 10 keer goed is aangesprongen in de galop vandaag, dus er is sprake van progressie Haha!
Ik merk wel tijdens zijn rechtergalop ( de goeie dus) rechtsom net het gevoel hebt alsof je in contra galop zit. Zou hij dan toch een beetje scheef zijn? Normaal gesproken hoort het wat vloeiender te gaan, maar zeker door de bochten heeft hij moeite om de rechtergalop aan te houden.

Ik heb dan toch maar besloten om dit bitje in te houden, omdat hij het er toch steeds beter op doet, het stelling vragen gaat een stuk beter en hij schuimde vandaag voor het eerst op mijn bitje ( klinkt misschien heel achterlijk, maar ik was daar heel blij mee Vork )

Het naar links en rechts stellen heb ik vandaag ook geoefend, alleen dan in de vorm van kleine achtjes rijden, en dat ging super!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:22

ik heb het probleem ook gehad. maar de aanhouder wint Haha!
Je moet er goed op letten op welk moment je de galophulp geeft,
als het binnenbeen naar achteren is moet je de hulp galophulp geven,
zodat het paard het been meteen goed kan wegzetten in de juiste galop
en vooral op de (grote) volte zodat weglopen moeilijker wordt.

Bij mij zitten ze bijna altijd in de goede galop als ik goed oplet wanneer ik de hulp geef.