Moet ik mijn pony verkopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Moet ik mijn pony verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 11:45

Hoi allemaal,

ik heb een probleem waar ik erg mee zit! Ik rijd met mijn schimmel merrie (v Sjapoer) momenteel M1 dressuur en dat gaat best netjes maar nu ben ik al wat groter (het kan nog wel) en wil ik mijn pony graag naar de Z rijden (liefst Z2) maar de zijgangen lukken voor geen meter Huilen
In de L ging het wijken al niet supper en in de M1 gaat de schouderbinnenwaarts niet helemaal 100% maar t gaat wel redelijk netjes.
Maar ik wil binnenkort in de M2 gaan starten maar e traver wil helemaal niet! Boos!
Nu is mijn pony ook best eigenwijs en geeft hij zich tijdens het werk niet helemaal over en gaat vaak in gevecht tegen mijn hulpen Boos!
Ik heb zelf ook geen ervaring met de oefeningen op M2/Z niveau en de zijgangen zijn het grote probleem voor de rest lukt het allemaal...
Nu had mijn moeder het idee om een keer iemand erop te zetten die die ervaring wel heeft. Denken jullie dat dit zin zal hebben?
Want als het op deze manier verder gaat heb ik geen zin meer elke keer een gevecht als ik iets vraag wat ze moeilijk vind Verdrietig
Mijn istructeur zecht dat er 2 soorten paarden/pony´s zijn met arabisch bloed het soort dat alles voor je doet tijdens het werk en het soort dat er alles aan doet om er onderuit te komen, mijn pony hoort duidelijk bij de laatste groep..
Wat denken jullie wat ik moet doen? Doorgaan met haar of verkopen?

Groetjes Anne 51.

Silence

Re: Moet ik mijn pony verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:48

Die opmerking die jouw instructeur maakt heb ik nog nooit gehoord.

Maar goed, het kan inderdaad helpen dat je een meer ervaren iemand laat rijden.
Zo heb ik mijn instructrice een paar keer op Silence laten rijden, omdat een bepaald oefening niet wilde lukken.
Zij wist precies de goede hulpen en daardoor snapte Silence het bij haar wel.
Daar ben ik toen op verder gaan werken en 2 weken later snapte hij het bij mij ook.

Ik ben ook al ruim een jaar bezig met Silence, maar we gaan nu erg hard vooruit.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:50

Ik zou haar inderdaad niet direct verkopen maar een ervaren iemand erop zetten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:50

Ik zou zeker proberen om iemand anders je pony even te laten trainen.
Op dat moment zelf ff niet rijden. Na een paar (2 a 3) weken weer zelf gaan rijden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:51

Waarom start je M2 als je pony daar niet aan toe is? Ik merk aan je bericht dat je niet iemand bent die van zijn pony uitgaat, gezien het hoge"Ik doe het goed maar mn pony loopt me te pesten" gehalte van je post.

Paarden en pony's doen niets expres om je te pesten, tenzij je ze zelf geleerd hebt dat het zin heeft.

Je pony is niet los genoeg in zijn lijf, en niet gehoorzaam op de hulpen, anders gingen de lengtebuiging oefeningen gewoon goed.

Ik zou zeggen: Ga eens nadenken hoe het voor een pony is dat jij op zijn rug zit en van alles vraagt waar hij lichamelijk niet toe in staat is?

Zorg eerst dat de lengtebuiging voor elkaar is,door GOED les te nemen. Een goed instructeur laat jou niet de M2 in gaan voordat de oefeningen goed lukken. En kan jou leren hoe je jepony los maakt zodat de oefeningen goed gaan. Het zijn geen kunstjes namelijk, het is een logisch gevolg van het los in het lijf zijn en gehoorzaam aan beenhulpen.

Geef nooit je pony de schuld, en degene die zei dat er twee verschillende types zijn heeft niet gelijk.

Er zijn verschillende types ruiters:

Type 1 die begrip heeft voor het wezen paard, hoe leert het, hoe voelt het voor hem dat ik er op zit, hoe denkt het en hoe reageert het? En hoe kan ik MIJZELF als ruiter aanpassen aan mijn pony, zodat hij het fijn vindt om met mij samen te werken?

Type 2:
Mijn pony moet doen wat ik wil, ook al doe ik het fout.

Probeer type 1 te worden, dan komt het vanzelf.

Mijn post klinkt heel hard, zo is het niet bedoeld maar ik wil wel duidelijk zijn.

Niet gaan starten als je er niet aan toe bent.

Heel veel succes!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:58

Ik heb pas nog iemand geholpen die beweerde dat haar paard ECHT niet travers wilde lopen, bleek ze zelf het gewicht op de verkeerde kant te hebben.
Je geeft zelf al aan dat je er zelf geen ervaring mee hebt, geef dus aub niet meteen de schuld aan je pony.
Iemand anders erop kan helpen, maar ook een gevaar zijn. Als ik namelijk een onervaren persoon op mijn paard zet krijgen ze haar vaak niet in galop omdat ze dan travers gaat lopen (door typische onervaren ruiterfouten), dat kan dus tegen je gaan werken. Ik ga verder helemaal mee met Mindfields.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:02

Ik heb dat gevoel ook Mindfields, daarom denk ik dat 2 a 3 weken een ander erop, haar ogen misschien kan openen. Wanneer de pony dan wel braaf loopt, lijkt het mij duidelijk dat het een fout is van de ruiter en zéker haar instructeur.
Moet er wel een goede en geduldige ruiter op Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:07

En de ruiter zou haar daarna even moeten helpen Knipoog Anders krijg je dus misschien hetgene waar Sizzle het over heeft Lachen

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 12:27

Hoi, maar hoe vind ik dan zo´n ruiter? Mijn pony is maar 1,46 m
En k weet ook dat je pony los in zijn lijf moet zijn enzo maar dat is ze ook maar als ik dan travers vraag (het begin daarvan in stap) komt ze meteen in verzet.. Met welke oefeningen kun je de traver oefenen dan? Want ik wil haar niet verkopen omdat dit me niet lukt maar ik wil ook niet door blijven modderen met het gevolg dat ik en mijn pony alleen maar aan het vechten zijn..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:31

Anne ik snap wat je bedoelt hoor maar iemand anders er een paar weken op laten rijden heeft in mijn ogen geen nut, je moet het zelf doen.
Als ik het goed begrepen heb dan zijn jij en je pony dus alle twee onervaren jullie moeten samen dit leren.
Misschien is jou instructrice niet de juiste voor je want een goede instructrice had je de L niet uit laten gaan voordat je wijken minimaal 5-6 was dus voldoende want wijken is de eerste basis voor de zijgangen.

Je geeft zelf al aan dat je te groot bent voor de pony waarom wil jehem dan dan nog gauw door rijden kun je hem beter nu verkopen als alles op alles zetten om hem in de Z te krijgen.
Mocht je ervoor kiezen om met hem door te gaan dan is het een ander verhaal.

Ik ben wel van mening dat je verschillende soorten paarden heb, Ik zelf ben dus Z startgerechtigd en heb dus echt een Draak van een pony niet eentje die alles doet om te pesten maar gewoon heel moeilijk is met nageven en ook niet al te voorwaarts is, deze combinatie samen is nogal een probleem voor een dressuurpony Haha!
Het heeft me uren en uren training gekost en momenteel is hij 24 en als ik wil dressuuren dan moet ik nog lostrainen en dat kost me zeker 45 min en dan kan ik pas kunstjes doen of de achterhand er onderzetten.

Misschien pak je het rijden compleet verkeerd aan en heeft je pony veel tijd nodig met loswerken of heb je al naar het zadel laten kijken of er een osteopaat bij laten halen.

In jouw geval zou ik het volgende doen eerst medische mankementen uitsluiten.
Anders trainen en zeker een andere instructrice want niet kunnen wijken en schouderbinnenwaarts hoe wil je dan keerwendig gaan leren en niet te spreken over je appuyement en appuyeren.
Iemand anders erop laten heeft geen zin ik heb mijn pony ook eens weg gebracht maar die belde na een week weer op dat ze er niks mee kon Haha! Ikke blij dan lag het toch niet alleen aan mij ik heb mijn doel bereikt en heb redelijk veel plezier met hem maar hij is en blijft moeilijk en zal nooit een makkelijk paard worden dat is iets wat je moet accepteren en als je dat niet kan dan is er maar een oplossing
Laatst bijgewerkt door tita op 26-03-07 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:33

Anne51 schreef:
En k weet ook dat je pony los in zijn lijf moet zijn enzo maar dat is ze ook maar als ik dan travers vraag (het begin daarvan in stap) komt ze meteen in verzet.. Met welke oefeningen kun je de traver oefenen dan? Want ik wil haar niet verkopen omdat dit me niet lukt maar ik wil ook niet door blijven modderen met het gevolg dat ik en mijn pony alleen maar aan het vechten zijn..

een kleine volte rijden in de hoek bv bij de M met overdreven stelling zodra je op de hoefslag kom dan leg je je binnenbeen achter de singel met je buitenbeen zorg je ervoor dat ze voorwaarts blijft...

De bedoeling is dat ze je beenhulp leert te begrijpen ze mag dan in het begin best even haar hoofd bij jezus op tafel liggen.
Blijf geduldig

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:33

Anne51 schreef:

Verzet is bijna altijd een teken van onbegrip in combinatie met lichamelijk ongemak.

Je pony is dus niet los genoeg. Richt je voorlopig dus niet op de travers, maar op het loswerken, lang en laag rijden, laten inbuigen lang en laag, wijken op een volte, gehoorzaam op je been maken.
Een pony/paard dat los genoeg is en gehoorzaam op de hulpen kan elke oefening lopen. Maar dit vergt tijd, geduld, begrip en handigheid van de ruiter.

Waar woon je?
Ik heb nog wel wat tijd om les te geven. En kan je er zeker mee helpen.

Inderdaad is vechten helemaal niet leuk en ook absoluut onnodig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:34

ik zou eerst eens een heleboel stappen terug doen en hard gaan werk aan de basis. Aanleuning, impuls, buiging, allemaal essentieel voordat je een oefening als travers begint. En ik zou daar ook andere instructie bij zoeken.

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:37

Ik zou er ook eens een andere (meer ervaren) ruiter op laten rijden. Die kan misschien wel de juiste knoppen op je pony vinden en je zo verder helpen. Om je pony nu meteen te gaan verkopen is wel heel voorbarig... Niet alles lukt gelijk; sommige ruiters heb maaaaanden nodig om hun paard/pony iets te leren. En dan moet het wel op de juiste manier gebeuren. Misschien leer je je pony de oefening verkeerd aan. Ik ga ook mee met Mindfields: geef je paard niet de schuld. Je paard is heel eerlijk: al geef jij de verkeerde hulpen dan interpreteert je paard dat ook verkeerd. Dus ik zou eerder het probleem bij jezelf zoeken Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:39

niet elk paard is hetzelfde hoor er zijn wel degelijk moeilijke paarden die niet zomaar alles doen nu niet en over 10 jaar ook niet je moet er alleen mee om kunnen gaan ze moet ze kunnen doorbreken in hun verzet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:39

nee, je moet niet hun verzet breken. Je moet ze voor je winnen en voor je aan het werk krijgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:44

lielle dat is makkelijk gezegt hoor maar ik snap Anne helemaal.

Ik heb zelf zo'n pony heb hem nu 14 jaar maar aantal keren dat ik op hem gezeten heb jankend is niet meer te tellen.
Ik dacht ook het ligt aan mij heb hem weg gebracht naar een subtop ruiter en had les van Nederlands bonds coach.
Hij is naar de kliniek geweest.
Gek werd ik er van dan liep ie 2 weken geweldig om vervolgens 2 maanden met zijn hoofd in de wolkjes te lopen.

Iedereen zei hetzelfde het is een pony met karakter (nou geweldig) ik moest het accepteren of verkopen ik kon het eerlijk gezegd geen van beide.
Paar jaar terug een andere trainings methode toegepast wat veel meer tijd veregt maar ik moest wat he Haha! Ik ben met een pony net zolang bezig als sommige andere 2 paarden doen.

Overigens is mijn pony afgekeurd als dekhengst met een 3 voor karakter/werkwilligeheid.
Ik had beter op moeten letten Haha!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:48

Lielle schreef:
nee, je moet niet hun verzet breken. Je moet ze voor je winnen en voor je aan het werk krijgen.

AMEN. Helemaal mee eens!! Vaak zijn paarden hun vertrouwen in ruiters volledig kwijt omdat ze getrokken en geschopt zijn, niet begrepen en genegeerd in hun gevoel.

Leer je ze dan dat het ook leuk kan zijn om hun best te doen en dat ze daar een positief antwoord op krijgen, dan 'breek je door het verzet heen'. Maar ik noem het geen verzet. Ik noem het volkomen gerechtvaardigd gedrag.

Paarden pikken al veel te veel voordat ze echt in verzet komen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:50

toch zit er een verschil tussen verzet en niet zo graag willen werken ik hou deze dingen graag gescheiden

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 12:52

tita; waar heb je hem heen gebracht want ik ben zelf een beetje van mening hoe kan ik een pony leren traver/apuyement telopen als ik dit zelf niet eens kan... Als iemand anders haar dit leert kan ik het na doen en lukt het dan misschien wel.
Ik heb er idd ook al heel vak jankend op gezeten en mindfields ik haal ook altijd een 6 voor de schouderbinnenwaarts maar ze doet het nooit graag ze verzet zich 1e 10 keer en dan doet ze hem voor een 6 terwijl ik weet dat ze het voor een 8 kan!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:55

Anne51 schreef:
tita; waar heb je hem heen gebracht want ik ben zelf een beetje van mening hoe kan ik een pony leren traver/apuyement telopen als ik dit zelf niet eens kan... Als iemand anders haar dit leert kan ik het na doen en lukt het dan misschien wel.
Ik heb er idd ook al heel vak jankend op gezeten en mindfields ik haal ook altijd een 6 voor de schouderbinnenwaarts maar ze doet het nooit graag ze verzet zich 1e 10 keer en dan doet ze hem voor een 6 terwijl ik weet dat ze het voor een 8 kan!!

Ik blijf erbij dat ze dan echt niet los genoeg is. Elk paard kan die oefening voor een 8 lopen, het gaat om de manier van africhten en de lossigheid. Het ligt dus aan de africhter hoe het paard loopt, niet aan het paard zelf. Gangen zijn niet belangrijk, losmaken en verbeteren is the key.

Als je in de buurt zit wil ik je best een lsegeven, ik weet zeker dat ik je een heel eind in de goede richting kan helpen.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:58

Verkopen vind ik echt zonde.
Ik zou blij wezen als je een paard hebt. Ik heb juist helemaal geen geluk met me paarden. Wees nog blij dat die op alle 4 zijn benen loopt. Je moet ook is denken hoe ver jullie al gekomen zijn, dit heeft misschien ook veel moeite gekost maar je bent er wel gekomen en dat is niet niks. Waarom zou het nu dan niet lukken? Als je van je pony houd ga je die gevechten aan. Iedereen heeft zijn moeilijke tijden, het gaat niet allemaal vanzelf. Het blijven dieren. Die hebben nog altijd een eigen wil. Met goede hulp kom je er wel, misschien duurt het dan wel wat langer, maar je kan wel zeggen dat je het zelf voor mekaar hebt gekregen. En niet dat je een Z paard heb gekocht en die even naar het Z rijd, zo kan iedereen het. Ik heb er veel meer respect voor als je hetzelf doet en zeker op deze manier ishet hartsikke knap.
Ik zou er dus gewoon iemand anders op laten zetten, misschien dat die het probleem kan voelen. Zit je paardje ook niet vast in zijn rug? Dat het voor hem niet fijn is? Laat gewoon is een keer de osteheopaat komen, kan geen kwaad en je paard gaat er lekkerder van lopen. Misschien een lekker vakantie en daarna weer fris en fruitig aan de slag wil ook wel is helpen. Afwisseling vind een paard ook fijn, misschien doe je dit allemaal wel, maar dat weet ik natuurlijk niet Knipoog. Zo wel, zou ik gewoon inderdaad er iemand anders is een paar keer aan proberen te sleutelen en kan die de knoppen wel vinden, dat die ze weer aan jou uit kan leggen. Zo kom je er echt Lachen! ik heb er de volste vertrouwen in.

Wat misschien trouwens ook nog helpt, is dat je op een ander paard de knoppen leert ontdekken en deze zelf daarna op je eigen paardje ook kan vinden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:59

tita schreef:
toch zit er een verschil tussen verzet en niet zo graag willen werken ik hou deze dingen graag gescheiden

Ik ben dit niet met je eens. Als een paard van jongs af aan gerespecteerd wordt in zijn karakter, en met beleid en gevoel leert wat het goede en wat niet goed is, krijg je geen verzet.

Lichamelijke kwalen, verkeerd afgericht, niet gerespecteerd, dat zijn redenen voor een paard om werk niet meer leuk te vinden en zich af te sluiten.

Wat is het verleden van jouw pony, weet je dat toevallig? het kan heel goed zijn dat hij voordat hij bij jou kwam niet goed behandeld is, misschien niet eens bewust hoor, maar daar gaat het wel vaak mis.

En daar heb jij dan als volgende ruiter 'last' van gekregen, omdat hij al lang geleden besloten heeft dat werken negativiteit betekent. Ik vind dat dus heel logisch dan.

Voobeeld:
Als jij op school alleen maar te horen had gekregen wanneer je een 3 had voor een toets, en dat niemand je het vertelde wanneer je een 8 had behaald, zou je dan nog gemotiveerd zijn om je best te doen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:09

hij was naar een stal gegaan in Roosendaal.

Je moet het zelf doen ik heb mijn pony wel alles zelf geleerd alleen die van mij kon en kan echt in verzet gaan we hebben eerst alles uitgesloten of het medisch was en toen gingen we proberen hoe hij onder een andere ruiter was die veel hoger van niveau rijdt.
Dit hielp niet ik mocht hem komen ophalen tevens was een van die ruiters mijn vaste instructrice dus zij kent en kon hem heel goed.

Maar niet elk paard is geschikt voor de Z

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:10

tita schreef:
Maar niet elk paard is geschikt voor de Z

Elk paard kan Z lopen, mits hij netjes opgeleid wordt.